close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: teveel benzine in de verbrandingskamer (te rijk mengsel)

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

peugot 106, 1.1 benzinne 1995

Mijn auto krijgt teveel benzine in de verbrandingskamer oftewel een te rijk mengsel. Waardoor hij lijkt te verzuipen en dan mindert in vermogen. Vooral tussen de 2000 en 3000 ntoeren lijkt het.
Maakt af en toe een Ploffend geluid tijdens het afremmen op de motor. Oranje lampje gaat dan branden van de motormanagement.

Kan dit met een kapote katalysator tenmaken hebben?

Lamda-sonde is vervangen, 1 van de temperatuursensor is ook vervangen, boesisch vervangen.

sandra

Geplaatst door

mens (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

brandend storingslampje wijst op een storing, uitlezen bij de dealer is de boodschap.

Ploffen, kan of een back fire zijn of ontbranding van de benzine in de kat. Is er geen valse lucht waardoor de ECU blijft verrijken

Ik heb ook het vermoeden dat ie valse lucht trekt, maar ik weet de oorzaak niet.
We hebben hem geprobeert uit te lezen maar de peugeot daeler had geen kabel om mijn auto te lezen, wel de nieuwere versie's.
Misschien naar een andere dealer gaan?

Hij had startproblemen maar die is verholpen door de stekker van de motormanagement schoon te maken.

sandra

mens 0

14 jaar

even langs een andere dealer, lijkt me strek dat ze deze auto niet kunnen uitlezen...

Ik ben bang dat ook de katalisator stuk is en te warm wordt.

Ik heb het autootje een jaar geleden gekocht, 107.000 km op de teller.
Maar die was echt als boodschappen-autootje gebruikt! Veel slangen waren poreus zelfs de banden! Allemaal vervangen. en ook de distrubutieriem en waterpomp. Ik rijd er zelf veel mee, 22.000 km na net een jaar. Opzich ben ik zeer tevreden, op dat oranje lampje na dan.

Ik ga maar langs een officiele peugeot dealer, die moeten hem wel kunnen uitlezen.

Als een katalisator kapot is en of spruitstuk lekt, kan ie dan een te rijk mengelsel aanmaken? Volgensmij hoor ik een klein gaatje bij de uitlaat, voor bij mijn stuurgedeelte. Oranje lampje kan ook aangaan als katalisator veel te warm wordt, toch? Hummmm, morgen maar naar de garage-dealer.

Thanks voor je reactie!

sandra

mens 0

14 jaar

Lampje gaat bij jouw auto NIET aan als de katalysator te warm wordt. Er is geen sensor die dat ziet.
Lampje gaat wel aan als b.v. de lambda-sonde verkeerd aangeeft - wat veroorzaakt kan worden door een lek in de uitlaat.
Begin maar met de uitlaat te laten repareren, misschien is dat wel DE storing.
En ja, daardoor verbruikt de motor te veel en kan de katalysator te warm worden.

oldford 0
badge

14 jaar

Vandaag naar een garagist geweest in NL (ik woon net over de grens).
Scheur vlak bij de lamda-sonde in de uitlaat. Hierdoor trekt ie valse lucht en geeft ie een verkeerd mengsel.

Scheur wordt dichtgelast en er komt een nieuwe bevestigings-moer (deze zat iik los), verders was de rest van de uitlaat oke.
Probleem van het oranje lampje heeft daar waarschijnlijk mee te maken.

Thanks voor jullie advies!!!!!!!

Sandra

mens 0

14 jaar

Probleem is nog steeds niet verholpen?
Na de reparatie, blijft het lampje na 1 dag goed werken, weer terugkomen.

Ik wordt hier bijna wanhopig van! Het autootje is te fijn om zomaar op te geven en daarnaast heb ik het geld niet op mijn rug groeien!
Morgen laat ik hem uitlezen.

Mvg Sandra

mens 0

14 jaar

weer even uitlezen. foutcodes met omschrijving mee vragen en hier plaatsen.

Oke, ik zal even toelichten wat ze allemaal al vervangen hebben, wegens dat oranje-lampje:
Bougie's, lamda-sonde, themperatuursensor, koppakking, luchtfilter, scheur in de uitlaat/vlak bij de spruitstuk, reeds vervangen en gerepareerd. Gecorodeerde stekkerverbingen van de computer is schoongemaakt. Kwam een week geleden door de keuring heen, daarin gaven ze geen enkele opmerking.

Voorheen de normale onderhoud gedaan. Ik heb het autootje nu een jaar.
De voorganger heeft het als boodschappenautootje gebruikt, kleine stukje. Ik heb toen direct de distributie-riem en waterpomp vervangen, 4 nieuwe banden erop, nieuwe aandrijfassen, slang van de koelwater vervangen, reed het eerste half jaar SUPER. Ik gebruik de auto voor langere stukken, gemiddeld 80 km per dag voor naar mijn werk en terug naar huis.

pffff oplossingen voor de te rijk aan brandstof is zeer welkom!

Mvg Sandra

mens 0

14 jaar

wat is je CO, CO2, HC, O2 en lambda getal bij een viergastest? en foutcodes uitlezen, deze gegevens opvragen en mee nemen en hier posten.


Het lijkt er op dat er meer wordt vervangen op de gok dan diagnose gesteld wordt.

Als je een week geleden door de keuring heen kwam, staat de motor niet zo rijk meer (althans niet tijdens de test).

Als het lampje nu nog/weer brandt dan eerst laten uitlezen en zorgen dat je de foutcode (liefst met nummer) krijgt en die hier plaatsen.

oldford 0
badge

14 jaar

probeer de luchtinlaatdruksensor maar als die daar op zit. ergens in de inlaatspruitstuk. (kosten+/_ €70.-)

suc6.

abid 0

14 jaar

Sandra, kun je het chassisnummer hier eens plaatsen?

hans4074 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.