Hee,
De spiegel en achterruitverwarming werkt niet meer van mn 106. Als ik hem inschakel hoor ik hem wel tikken, maar het lampje gaat niet feller branden. Als de achterruit is beslaan, trekt het condens niet weg. Er zit wel 1 contactpunt los op de achterruit, maar dit is al heel lang zo. Er zit papiertje tussen om hem vast te drukken. Kan het hier aan liggen?
Dit probleem begon nadat ik er een aanhanger achter heb gehad. Ik vermoed dat hij ergens kortsluiting heeft gehad. Ik heb alle zekeringen nagekeken maar geen een is er kapot.
Wie kan me helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit een relais ergens aan de linkerkant bij de zekeringskast. Even zoeken en voelen welk relais dit is door em in en uit te schakelen = voelen welk relais tikt. Trek dat relais er uit en kijk eens naar de aansluitingen of deze ingebrand/verbrand zijn.
De halfbakken aansluiting op de achterruit zorgt naar alle waarschijnlijkheid voor een TE hoge weerstand, waardoor er ergens een contact verbrand is.
De oplossing is dan wel duidelijk toch!?
Ik heb de relais nagekeken, maar er is niets aan te zien. Er was binnen in wel iets een bruin plekje wat beetje verschroeid is zeg maar. Kan het helpen als ik het contactje achter op de raam weer vast laat plakken? Of weet iemand waar ik anders moet kijken?
14 jaar
Zekeringen F3 en F5 echt in orde? Je zult toch moeten gaan meten tot waar de spanning komt en anders eens een nieuw relais plaatsen.
Het repareren van het contactje op de achterruit kan met speciale lijm en daarna contact maken door de aansluiting te "verven" met eletrolitisch geleidende verf. Er zijn ook handige mannen die het doen/durven met een grote, zware soldeerbout, maar de kans dat de ruit hierbij klapt is niet ondenkbaar!!!
Ik heb echt alle zekeringen nagekeken. En alles ziet er netjes uit.
Waar kan ik die lijm en die verf halen? Want volgens een winkel moest er een nieuwe achteruit in, en de dealer zei dat carglass wel kon lijmen. Maar die zeggen dat ze het niet kunnen.
14 jaar
De beste optie is inderdaad een nwe achterruit, maar kan me voorstellen dat je dat teveel van het goede vindt.
In de tijd van de 309 kwam het ook nogal eens voor dat zo'n contactje losliet en als er bijv. een draad van de achterruitverwarming onderbroken is gebruiken we die speciale verf. Is een heel klein flesje en relatief duur. om een goede hechting voor de lijm te krijgen, moet het koperstripje eigenlijk op het glas gelijmt worden = de oude afdruk zover schoonmaken dat het zo klein mogelijk op het blanke glas komt en het koper contactje blank maken zonder soldeer. Je moet dus glas-metaal lijm hebben en dat zou carglass wel moeten hebben om bijv. plaatjes van binnenspiegels te kunnen lijmen en anders een betere automaterialen zaak. Daar halen wij het ook evenals die electrolitisch geleidende verf.
Ik zal morgen eens bij AST langsgaan kijken als ze het daar hebben die lijm en verf. Bedankt voor de tips en ik zal laten weten als het me gelukt is
14 jaar
Is het niet mogelijk als ik contactlijm neem, en daarmee vastplak? Dat hebben ze me ook verteld. Hier ben ik echt niet technisch in.
14 jaar
Geen idee of dit gaat werken. Je zult metaal (koper) op glas moeten lijmen, dus als de contactlijm deze eigenschappen heeft, dan kun je het proberen. Het zal in ieder geval niet dienen als geleidende verf!
Ik ben vandaag naar de sloop geweest. Heb er rondgekeken naar een nieuwe schakelaar en relais. heb het gevonden, en heb de relais eerst vervangen in mn auto met die van de sloop. En nadart ik deze heb vervangen deed mn verwarming het weer. het is dus opgelost.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar