close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Ruw lopen bij koude motor, kode PO410

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2ltr DOHC

Chas no:VF33HRFNE82676168 (Magnet Marelli 4.8P)

Deze Peugeot heeft het volgende probleem:Na een koude start loopt ie normaal voor een korte tijd. Maar dan begint de auto ruw( rijk?) te lopen.Dat duurt een minuut of 2 of zo en dan komt het vanzelf weer "goed".Ik heb een kode voor Exhaust Air injection( PO410). Ik weet dat deze pompen problemen geven, we hebben ze wel eens vernieuwd. Maar kan dat het ruwe lopen veroorzaken(en waarom?) De motor temperatuur zender is volgens mij goed want als ik de data op de scanner in de gaten houd lees ik wat een motor temperatuur af die juist lijkt, en stijgt zoals ik het verwacht tijdens het opwarmen. De data voor de lambda sensor lijkt ook normaal, hij schommelt tussen .65 en .1 volt en begint al snel na de koude start te schommelen. Ik heb de lambda sensor nog niet met de scope gecontroleerd maar alleen nog met de data op de scanner(DEC superscan2).Het probleem doet zich alleen voor met koude start in de morgen. Als hij eenmaal gelopen heeft is het de hele dag goed, zelfs als je het enkele uren stil laat staan.Kan de luchtpomp dit probleem veroorzaken?

Groeten en bij voorbaat dank

John G

Amsterdam Cars,

Lower Hutt

Nieuw Zeeland

Geplaatst door

John5720 (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk in ieder geval even of er nwe software is voor de ECU. Zo ja, dan uitvoeren en nadien gasklep opnieuw inleren.
Eventueel motorflush uitvoeren.

hans4074 0
badge

13 jaar

als hier zo'n luchtpomp op zit kun je deze uitzetten (telecoderen en dan afwezig zetten) dit lukt bij sommige wel andere niet
in de onderste bocht 2 gatjes boren zodat het water wegloopt en niet in de luchtpomp komt is ook een oplossing

We hebben motor flush gedaan,maakt niks uit.Heb ook enkele lange proefritten gedaan(totaal 300km). Probleem nog steeds hetzelfde:Koude start.Na 1of 2 minuen gaat hij erg ruw lopen,dan na enkele minuten komt het weer goed. Motor temperatuur senser data is wat je verwacht, loopt regelmatig omhoog naar normaal.We hebben injectors en primaire ontsteking gescoped, zowel bij koude als warme motor. Wij kunnen er niks aan fout zien> Ik heb ook compressie gemeten toen hij ruw liep, De kompressies waren (te) goed. Bijna 14 bar??(benzine motor) De bougies zijn bijna nieuw,. Ik heb de injectors een voor een los gehaald toen de motor ruw liep, maar alle 4 de cilinders lijken goed "mee" te doen.Het vacuum(data op de scanner is wat ik normaal lees bij andere auto's die geen probleem hebben 450mbar als ik het me goed herinner)
Heeft iemand nog suggesties?
Groeten
John G

John5720 0
badge

13 jaar

[quote=hans4074]Kijk in ieder geval even of er nwe software is voor de ECU. Zo ja, dan uitvoeren en nadien gasklep opnieuw inleren.[/quote]

hans4074 0
badge

13 jaar

misschien iets heel stoms
maar ik heb een keer eerder dit probleem ook gehad
de oplossing was toen 4 bougies en het probleem was weg

bij koude start ging de motor zeer slecht lopen en bokken ruw lopen
het is dat een grote beurt kreeg maar toen zagen we de boosdoender
zijn 2 verschillende bougies in
met korte en lange schacht
in deze motor zit een lange schacht bougie en geen korte
deze korte horen in een et3 motor en de lange in de rest van motoren (zullen wel iets verschillen maar niet qua lengte)
4 nieuwe bougies en probleem was weg

motor regelde kennelijk bij naarmate hij zag van deze 2 bougies dat deze verkeerd waren
per cilinder kan de bobine aangepast voorontstekking hebben

Er zaten de goede bougies in. De klant wil er niet meer geld aan besteden. Dus dat is dat, wel frustrerend als je een probleem niet op kunt lossen vindt ik, maar soms beter om op te geven want het kan veel verloren uren kosten!
Groeten uit NZ
John G

John5720 0
badge

13 jaar

laatst dit ook gehad met andere auto
toen flesje additief in de tank
en daarna herprogrammeren en telecoderen

sinds dien waren de problemen bij die ook verholpen

alle twee waren info flash van

als je dit bij de dealer laat doen ben je max 100euro kwijt denk ik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.