close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Schakelen

Bouwjaar: 1999

Bezit sinds kort een 306, 50.000Km. Het viel me al vrij snel op dat hij niet lekker terugschakelt. Hij kan pas bij minder dan 50km/uur in de 2 behalve als de motor goed warm is (70 is wel eens gelukt zonder te forceren).

Sinds een week valt het me op dat bij koud schakelen (alleen 1e paar minuten) met name de 2e versnelling soms ook de 3e niet lekker schakelt, ik hoor en voel een kraak (synchro?).

Heeft iemand advies (versnellingsbakolie / synchro / koppeling....)

Geplaatst door

Jorg003 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarom wil je boven de 50 terugschakelen naar de 2. Je kunt naar mijn mening beter niet teveel terugschakelen, zeker niet als je niet zelf met gaspedaal het toerental aanpast aan de versnelling waarnaar je gaat terugschakelen. Je gaat dan namelijk niet alleen remmen op de motor maar ook op de koppeling. Remmen op de koppeling is gewoon zonde want dit ding vervangen is duur. Veel duurder dan nieuwe schijfjes of blokken. Maar als je het per se wil probeer dan eens terwijl je ontkoppelt gas bij te geven naar het toerental waarin je in de 2 bij 50km/h rijdt. Je zult zien dat dit makkelijker gaat.
groetjes,
michiel

Michiel7811 0

20 jaar

Heb begrepen dat de slijtage wel meevalt bij dit soort acties. Als het erop neer komt dat je de koppeling bij 200.000 moet vervangen ipv 300.000 lijkt het inderdaad niet verstandig. Ik vindt het i.i.g. lekker rijden.
Enfin, het schakelen met een koude bak is op dit moment een groter probleem want ik ben bang dat als ik niks doe het probleem vanzelf groter wordt. m.vr.gr.

Jorg003 0

20 jaar

ok, ik zal op jullie advies proberen niet af te remmen door terug te schakelen. Ik begrijp dat dat dit niet gunstig is.

Ik heb alleen nog advies nodig over het 2e probleem. Of is het normaal dat je met koude bak van 1 naar 2 al heel vroeg (max. 10km/uur) moet schakelen? Alvast bdankt.

Jorg003 0

20 jaar

Hoi Jorg, zou het misschien kunnen dat de bak niet genoeg ontkoppeld bij het intrappen van het pedaal. Weet niet of een 306 een hydraulische koppeling of een kabel heeft maar mogelijk zit er lucht in de hydraulische leiding of heeft de kabel teveel speling. Zoek dat eens uit want dat is wel vrij belangrijk.
Nogmaals, terugschakelen vanaf 50 naar de 2 moet best kunnen maar dan moet je wel voldoende tussengas geven om de synchonisatieringen niet teveel te belasten. Ik schakel altijd terug bij 30 ofzo doe dat al jaren en de koppelingsplaten zijn nog orgineel na 392.000 km.
Groetjes,
Michiel

Michiel7811 0

20 jaar

Beste Michiel. Ik heb in de ATH gekeken naar de koppeling. Deze geldt voor de Peugeot van 93-95 dus ik weet niet zeker of het klopt dat de koppeling in mijn 306 (99) met een kabel werkt. De slag klopt ook volgens de specs.
Ik zal nog proberen te achterhalen of er inderdaad een kabel in zit.

Jorg003 0

20 jaar

het probleem van deze auto lijkt te zitten in een koppelingsplaat die niet goed over de spiebanen schuift.(roest of o.i.d.)
Er moet als ik me niet vergis speciaal vet op

T luteijn 0
badge

20 jaar

als je vaak genoeg terugschakelt naar de 2de met 70km
dan gaat ie vanzelf kraken daar zij ze echt niet opgebouwd

sarabande99 0
badge

20 jaar

Jorg, inderdaad is het normaal dat je met een auto als ie koud is niet te hoog in de toeren moet gaan rijden.
Ik adviseer zelfs bij ca 2000 toeren al over te schakelen.

Eelco2633 0

20 jaar

AG, je zegt "Heb je wel eens van het 'Nieuwe rijden' gehoord?".
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je daarmee bedoelt..

Wat betreft het kraken van de bak - Logisch dat ie eerder kraakt bij koude motor omdat de olie dan nog dik is en de synchromesh dan meer moeite heeft om de tandwielen op toeren laten komen omdat de assen zwaar draaien door die dikke olie.

En terug naar 2e versnelling rond de 50 KM/U is sowieso een beetje overdreven. (zoals anderen al zeiden)

Groeten - Ronald.

rfbroek 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.