Dag allemaal,
Ik heb in november een 306 Break diesel gekocht. Inmiddels zijn we 3 maanden verder en heb ik 'm al 3 keer aan de kant moeten zetten vanwege een ratelende vervroegingsklep (het ding is na de eerste keer vervangen, maar dat heeft dus niks geholpen) en sta ik op het punt om voor de tweede keer de klepspeling te laten bijstellen (bij de koude start loopt hij als een trekker).
Twee vragen:
1) Heb ik een barrel gekocht?
2) Hoe vaak zou je normaal gesproken de klepspeling maximaal moeten laten bijstellen (bij mijn 206 diesel uit 2000 met zelfde type motor hebben ze dit nog nooit hoeven doen.)
Ik ben het vertrouwen in deze auto eigenlijk al kwijt. Wie kan me moed inpraten? (Liefst wel gebaseerd op feiten natuurlijk.)
Dank!
Rinske
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bijna nooit en trekkers lopen zeker zo goed als autos dus wat bedoel je daar mee?
1-weet ik niet
2-is dat jouw diagnose of van iemand die de klepspeling ook GEMETEN heeft?
Ik ken alleen het voorgangertype XUD en daarvan verliep de klepspeling bijna niet........
Gezien uw emailadres geloof ik dat u het vertrouwen in deze auto al heeft opgezegd. Maar toch wil ik proberen daar nog iets van te herstellen.Wat betreft het ratelen, daarvan staat de oplossing op dit forum, dat wel voor een partner maar wel voor deze motor.Ik denk dat al uw problemen met deze auto te maken hebben met de uitlaatgas recirculatie, als u bij u in de buurt een goeie echte dealer weet die uw computer kan herprogrammeren dan zult u zien dat die alle problemen verhelpen kan.Succes,Oldtimer.
Dank jullie wel, allemaal.
Uiteraard ga ik met deze auto naar de merkdealer. Bovendien heb ik nog tot november garantie.
Dat van die klepspeling was de diagnose van de peugeotgarage waar mijn auto in onderhoud is.
Ik heb voor volgende week weer een afspraak staan. Dan wordt in ieder geval de spanrol van de multiriem vervangen en gaan ze de auto grondig onder de loep nemen.
Ik zal jullie diagnoses meenemen. (Oldtimer: Bedoel je http://www.problemcar.nl/index.php?topic... ? Die had ik inderdaad gelezen. Ook dat draadje zal ik meenemen. Uw advies geeft me zeker weer een beetje hoop!)
Nogmaals bedankt! En ik laat het jullie wel weten!
Rinske
20 jaar
Klopt, en wat betreft die spanrol, als dat een soort van rammelen veroorzaakt bij bepaalde toerentallen dan moeten ze niet de spanrol vernieuwen maar de spanveer, daar zitten aan de uiteinden rubber busjes in en die slaan wel eens uit met als resultaat een stevig gerammel en gehuppel van de multiriem.Succes, Oldtimer.
Update:
Mijn auto is vandaag weer bij de garage geweest. Ze hebben inderdaad de spanveer vervangen (als dat tenminste hetzelfde is als de "Veerbelastende Spanner multiriem"). Dat zou het geratel wat incidenteel optreedt moeten verhelpen....
Oldtimer, het gehuppel van de multiriem waar je het over had, komt dat net zo incidenteel voor als een ratelende vervroegingsklep? M.a.w. Zou het kunnen dat dat het probleem was?
Verder hebben ze gekeken of de klepspeling nog in orde was en dat bleek inderdaad het geval.
Tot slot hebben ze de auto grondig gecheckt en zijn ze tot de conclusie gekomen dat deze auto geen miskoop is.
Hartstikke fijn, maar morgenochtend rammelt en rookt hij er vast niet minder om.
Jullie adviezen had ik meegenomen, maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze daar niet naar hebben gekeken.
Ik ben het echt helemaal zat. Ik heb afgesproken met de baliemedewerkster dat ik morgen weer terugkom als de auto weer zo beroerd loopt 's ochtends. Ik laat hem dan een paar dagen daar en dan wil ik 'm eigenlijk niet eerder terug dan dat het écht is opgelost!
Iemand verder nog advies? Advies over hoe ik de werkplaats jullie advies kan laten opvolgen is ook erg welkom!
Groetjes,
Rinske
20 jaar
De niet goed werkende vervroegingsklep gaat meestal pas over als er opnieuw wordt gestart,de huppelende multiriem is toerental afhankelijk.Verder zou ik maar wat geduld met ze hebben, zolang het garantiewerk is is het hun feestje en betalen zij het gelag van hun eigenwijze handelswijze.
Dank je voor je snelle reactie. Ik geloof toch dat het die vervroegingsklep was. Geluid wordt wel erger bij hoger toerental, maar het is inderdaad over als ik na twee minuten opnieuw start.
Starten was vanochtend gek genoeg niet zo beroerd (minder ratelen, minder rook) als het geweest is. Ik kijk het maar weer een paar dagen aan en ga dan volgende week wel weer langs.
20 jaar
Update: De ratel heb ik niet meer gehoord.
Net terug van de garage vanwege het aanhoudende startprobleem.
Er bleek nu (de vorige keer nog niet!) een gloeibougie kapot. Alle 4 zijn nu vervangen. Daarna liep hij een heel stuk beter maar nog niet helemaal 100%. De klacht zou nu wel voor het grootste gedeelte verholpen moeten zijn. Ik wacht met smart op een koude nacht om het eens goed te testen.
Als het niet weer erger wordt laat ik het er nu bij zitten.
20 jaar
Nieuwe update:
Het startprobleem lijkt inderdaad te zijn opgelost met het vervangen van de bougies.
De ratel is echter weer terug! (joehoe!!) Ik heb de auto net weer naar de garage gebracht. Ze gaan er nu een nieuwe computer inzetten en vervolgens de software updaten.
Ben benieuwd! (Heb onderhand bijna een nieuwe auto.)
Krijgt de verkopende dealer dit soort dingen overigens ook te horen? Mijn auto is bij een andere garage in onderhoud dan waar ik hem heb gekocht.
Beetje laat, maar alsnog een laatste update (het is nu 27 juli 2005).
Het vervangen van de computer was inderdaad dé oplossing in mijn geval.
Groetjes!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar