auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 205 CTI: scheef trekken.. rechts remt beter dan links..

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: XU9J1

Laatst merkte ik dat de wagen scheef trok als ik hard remde.. het rechter voorwiel blokkeerde en links niet.. dat was met de originele remmen.
Ben dus flink aan het sleutelen / ombouwen geweest (206 GTI remmen op m'n 205 CTI gezet)
Bij normaal remmen trek de auto ook niet erg scheef ofzo maar bij een noodstop wel.. dan blokkeerd het rechter voorwiel.. ook erg leuk wanneer het wegdek nat is dus!... dan blokkeerd 'r rechter wiel heel vlot.

Heb nu dus al een helehoop nieuw en dikker spul d'r onder en natuurlijk tegen al mijn verwachtingen in remt rechts nog steeds beter dan links... er is er dus niks beter van geworden. (hoewel de 206 remmen wel behoorlijk meer kracht hebben dan de 205 remmen maar dat terzijde)

Wat ik nu heb vervangen:
(nieuw)HRC, klauwen, remblokken, schijven, remslangen (de slangen, 2e hands welliswaar maar lijkt me wel toevallig dat die ook niet goed meer zijn.. mocht het daar al uit komen)... nieuwe banden, opnieuw uit laten lijnen enz enz. Bandenspanning is oke... alles goed ontlucht middels een eezibleed! Nieuwe stuurkogels.. aandrijfassen / lagers enz enz enz ...

Vanaf de HRC komen er 3 leidingen. 1 gaat naar een remdruk verdeel blokje en daarna naar achter en word daar gesplit. De andere 2 zijn voor het linker en rechter voorwiel.

Ik hoorde al dat misschien uit de vering / schokbrekers kon komen.. toch deze lekken niet en de wagen stuiterd ook niet raar als ik door een kuil ga.
Ik heb wel eens gehad dat de draagarm rubbers minder goed hun werk deden door ouderdom, dat de wagen dan scheef begon te trekken.. maar de draag arm rubbers (waar de stabilisatorstang door heen gaat) heb ik nog geen jaar geleden vervangen. En dan trok de wagen ook al meteen enorm als ik ook maar een klein beetje remde dat is nu dus niet 't geval.

Welk onderdeel moet /kan ik nu nog vervangen dan?... de koperen remleiding links misschien? deze zit absoluut niet verstopt ofzo en lekt ook niet maar ik kan echt niks anders meer verzinnen eigenlijk... vergeet ik nog iets? vast wel .. maar wat?

Geplaatst door

wim_huizinga (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met de originele remdelen van de 205 is NIKS mis. Zelfs de 1.4 Generation versies remmen al als een Leopardtank wanneer je slechts naar het pedaal KIJKT.

Houd er wel even rekening mee dat het monteren van zogenaamde `KRACHTIGERE` remmen NIET altijd leidt tot een betere remwerking........

Overschakelen van trommels naar schijven levert vaak WEL een verbetering op.

De 205 is nu eenmaal een vrij lichte auto en wanneer de remmen TE KRACHTIG worden zullen de wielen slechts eerder gaan blokkeren.

Zoals ik jouw verhaal lees, trekt jouw auto dus bij licht remmen OOK naar rechts.......

Je hebt dus een structureel probleem. Het zou kunnen dat er een knik of vernauwing in een metalen remleiding zit.

Monteren van gebruikte remdelen lijkt mij een gevaarlijke vorm van geldbesparing. Je schrijft zelf al dat je er vanuit gaat dat er niks mis mee is......
Lekkere veronderstelling bij een noodstop......
Gewoon NIEUWE slangen monteren omdat rubberen remslangen van BINNEN dicht kunnen slibben.

Santa 0

17 jaar

Oke ik weet wel dat er genoeg mensen zijn die een rem upgrade dikke onzin vinden en uiteraard zijn de normale remmen wel oke.. dat klopt.. maar deze remmen kunnen toch net iets meer aan, slijten dus minder snel en worden minder snel over verhit..
Op m'n 205 accentje met een 1.1 motor was ik ook wel tevreden met de gewone setup. Zelfs enkele schijfjes remde die prima.. maar deze 205 ligt een heel ander blok in, is dus zwaarder.. het is een Cabrio dus nog zwaarder dan een gewone 205 en met het oog op evt gewichtstoename door de audio die er ooit nog in komt leek het me geen verkeerd idee om wat meer rem kracht te realiseren... tsja en wat snel heel optrekt moet ook minstens net zo snel kunnen afremmen is mijn motto.

Nee bij rustig remmen trek de wagen niet echt naar rechts. Alleen als ik een noodstop moet maken dan blokkeerd het rechter wiel. Dit heeft overigens niks te maken met de remmen upgrade die ik heb gedaan, met de vorige uitvoering was dit probleem er ook al.
Ik zelf dacht dat het uit de HRC kwam omdat die ook lek was. Maar nu met allemaal nieuwspul er onder is het nogsteeds het zelfde liedje..
De remslangen, die ik 2e hands heb, komen van mn vorige auto af en waren nog net geen 2000km oud dus zgan zeg maar. Ik weet niet of 3/4 jaar bewaren ook slecht voor de remslangen is maar het lijkt me van niet. Het scheef trekken had ik al met de vorige remslangen en om maar ff te proberen of het daar aan lag, had ik dit setje er op geschroeft.. zonder resultaat dus.

Een knik in de remleiding.. hmm daar had ik nog niet aangedacht nog.. zal morgen een gaan kijken.. normaal gesproken zou je dat bj het ontluchten al wel moeten merken toch? de linker kant stroomt net zo makkelijk als de rechterkant maar goed ff checken dus!
Tevens ga ik morgen (als het weer het toelaat) de draag armen + veerpoten vervangen want ik hoor daar vandaan wel wat rammeltjes en krijg toch de indruk dat m'n schokbrekers een beetje ongelijk zijn.
Vandaag dus ff wat ruiger wezen rijden over een slecht wegdek. Zo af en toe lijkt het dat de rechter voorkant meer omhoog komt dan de linker. Dus mijn logische verklaring voor het totaal plaatje is; als de rechter kant minder druk op het wiel heeft dan gaat ie wel sneller blokkeren + dan verklaard ook meteen waarom die met rustig remmen niet scheef trekt en met hard remmen wel.. want dan komt er stukken meer druk op de voorkant te staan lijkt me... tsja en als die druk dan niet gelijk verdeeld is over de wielen??

't is maar een idee.. leek me wel logisch eigenlijk maarja ben ook geen expert ofzo.

i'll keep ya posted

Groeten Wim

wim_huizinga 0

17 jaar

als de druk toeneemt door remmen zal er minder van jou probleem te merken zijn
dit lijkt eerder op een probleem in de remmen zelf
zoals santa schref
een remslang die dichtzit
een remklauw die niet soepel werkt
had laatst een cbr binnen met een rem probleem
de remcups vd remklauwen vervangen en t werd minder
denk dat je t in die richting moet zoeken
enne die gti
was dat zelfde bouwjaar
en zat er perongeluk abs op

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Uit de klauwen komt het niet dat weet ik wel zeker.. heb al 3 verschillende setjes 205 remmen geprobeerd en alles zonder resultaat. deze huidige set klauwen is overigens nog geen jaar oud. maar een probleem in de remleiding hou ik ook zeker in mn achterhoofd ;) 't is dat ik de draagarmen en veerpoten nog heb liggen dus het kost me alleen een zaterdag ochtend om dat ff te doen.

Eens kijken of er morgen ook nog ergens een remtest bank beschikbaar is om zo het één en ander uit te sluiten.
Het moet gewoon opgelost worden dus we zoeken morgen rustig verder hehehe

thanx voor de tips tot nu toe :D

wim_huizinga 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.