Beste Probleemoplossers,
Als mijn 106 warm is, na 10-15 min. rijden, begint hij te schokken en te stoten tijdens het optrekken. Hij is dan alleen nog maar met slippende koppeling op snelheid te krijgen.
Als ik normaal gas geef in een versnelling, dan "bromt" de motor een beetje maar maakt geen toeren. Pas na 2-3 sec. het gaspedaal ingedrukt te houden pakt hij ineens wel en schiet de auto vooruit en blijft dan schokken en stoten. Als ik dan doorschakel pakt hij soms wel goed. Als ik het gas dan constant houd gaat het goed. Laat ik het gas los en en geef dan weer gas dan "bromt" hij en pas na een paar sec. schiet hij vooruit.
Is de koppeling op?
Wat ik alleen niet begrijp is, waarom dit alleen het geval is na 10-15 min. rijden en waarom de toeren niet omhoog schieten bij gas geven maar hij alleen "bromt" en inhoudt en dan ineens wel aangrijpt en weg schiet.
In z'n "vrij" is er niks aan de hand en kan ik gewoon gas geven.
De eertse 10-15 "koude" minuten is er niks aan de hand.
Hopelijk is dit een duidelijk verhaal.
Wie kan helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op een onderdeel dat er mee stopt als het warm wordt. Zoe wel eens de brandstofpomp kunnen zijn.
Doorrijden met dit probleem kan je katalysator beschadigen en die zijn (on)behoorlijk duur.
Hallo Oldford,
Bedankt voor je reactie.
Als het de brandstofpomp is, waarom is het probleem er dan niet als hij in z'n vrij staat en alleen in een versnelling?
In z'n vrij kan ik gewoon gas geven op het moment dat het probleem aanwezig is.
15 jaar
egr klep afdoppen indien aanwezig dat brommen komt omdat je onder zijn toeren zit en hij geen benzine of ontsteking krijgt even benzinefilter vervangen en hoe is het met je bougie's gesteld zijn die nog goed en omdat ie koud wel goed gaat komt omdat er en koudstart zender opzit die hem koud wat meer benzine geeft
15 jaar
In vrij heb je maar een heel klein beetje benzine nodig vergeleken met rijden.
Kan best zijn dat de pomp aan zijn eind is en niet meer genoeg benzine kan pompen als deze warm wordt.
Als het de toerentalsensor was of de bobine zou je in vrij ook problemen hebben.
Heren,
Weer bedankt. Ik ben blij dat ik nog even hier langs gegaan ben voordat ik op het voorstel van de garage ingegaan ben.
De garage vond het maar vreemd en wilde graag mijn koppeling vervangen toen ik vroeg of dit de oorzaak kan zijn... maar zo te zien heeft het daar dus niks mee te maken.
Als ik het goed begrijp zou het dus een brandstof toevoer en/of ontstekings probleem kunnen zijn en is dat de richtig waar ik het moet zoeken.
De bobine stond idd als 2e op mijn lijstje maar die valt dus nu af. Kunnen we, aangezien dit probleem er in z'n vrij niet is, de bougies ook uitsluiten, net zoals de bobine? Of gaat die redenering niet op?
Als ik wil starten moet hij bij koude motor altijd 8x draaien om aan te slaan. Bij een warme start is dit 1-2x. Spreekt dit voor de zwakke brandstofpomp?
Benzinefilter heb ik 2 mnd. geleden vervangen (ong. 2500km geleden)
Van de EGR klep kan ik geen plaatje vinden, dus ik weet niet of ik die heb.
Het klinkt tot nu toe allemaal een stuk logischer dan in de garege!
15 jaar
Ik kom net uit de auto en het is erger geworden.
Vandaag deed hij het al na 2 min. en ook toen ik in z'n vrij gas gaf begon hij te stotteren, viel even terug naar stationair en stotterde hard verder...
Is de brandstofpomp nu bijna aan z'n einde of komen er nu weer nieuwe opties bovendrijven?
15 jaar
De wegenwacht moest eraan te pas komen omdat hij helemaal niet meer voor- of achteruit wilde.
Het was de gaskleppotentiometer.
Heb het hele huis vervangen en tot nu toe doet hij het weer.
Bedankt voor het meedenken.
15 jaar
Mooi bedankt voor de feedback.
Bert.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar