close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Schokt bij koude motor - stationair onrustig

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van deze fijne Peugeot met slechts 60.000km op de teller.

Ik merk dat de auto bij een koude motor schokt en niet lekker loopt.... daarnaast is de auto bij stationair draaien (koud of warm) onrustig en stotterend.

Ook lijkt het alsof de wielen bij scherp draaien "verspringen" en bonkt het bij het schuin nemen van een drempel.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Thyn87 (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch eerst het advies om em uit te laten lezen. Een koelwater temperatuur sensor kan deze klachten veroorzaken zonder dat daar bij deze motoren het diagnose lampje op gaat branden.

hans4074 0
badge

5 jaar

Auto is onlangs uitgelezen, geen fouten. Gasklephuis helemaal schoongemaakt, was helaas ook geen oplossing.
Enig idee wat het dan mogelijk zou kunnen zijn? Ook een warme motor loopt namelijk niet helemaal lekker.
Stationair schokt het blok wat...

Thyn87 0

5 jaar

Kijk even wat hans4074 zegt hierboven. Dat is veroorzaker no. 1 van dit soort problemen.
Verder kan het ook de bobine zijn die stuk aan het gaan is, oude (versleten) bougies of een injector die soms hapert.
En je verliest niet koelvloeistof? Onder je oliedop zit geen mayonaise?

Voor het andere probleem, met je wielen, zou je dat nog wat verder willen omschrijven? (beste is nieuw probleem aan te melden specifiek daarvoor, overigens):
Is het bijv. tijdens stilstand of langzaam rijden of met normale snelheid? Lijken de banden/ of lijkt de band een hol bonkend geluid bij indraaien? Luister eens goed, je zegt "de wielen", maar is het echt aan beide kanten of toch aan één kant? Ik neem aan dat het geluid van voren vandaan komt?

Wernervs 0

5 jaar

Dag Werner,

De koelwater temperatuur sensor geeft geen fouten aan bij het uitlezen. De bobine zou inderdaad kunnen, dat ga ik meteen proberen.
Bougies zijn onlangs vervangen. Koelvloeistof verlies ik niet en de oliedop is schoon.

Het andere probleem is vooral bij het vanuit stilstaand (scherp) draaien (rijdend). Het lijkt er inderdaad op dat het gaat om de rechterkant (voorkant). Ik merk ook dat bij het schuin nemen van drempels ik gebonk hoor.

Thyn87 0

5 jaar

Draagarmrubber of fuseekogel rechtsvoor? Heb die bij mijn 206 ook meermaals vervangen. Draagarmrubber kan je los vervangen, fuseekogel is complete draagarm.

JGC 170

5 jaar

Thyn87, Dank voor je reactie!

Een koelwatertemperatuursensor levert nooit op zichzelf eigenlijk nooit een error op. Dat is wat Hans4074 ook zegt: "Een koelwater temperatuur sensor kan deze klachten veroorzaken zonder dat daar bij deze motoren het diagnose lampje op gaat branden".

Een goed werkende sensor geeft gewoon veel of weinig weerstand af, dit hangt af van de temperatuur van de motor.
En als de sensor stuk is, geeft hij de verkeerde weerstand af.
Dan denkt de computer dat de motor koud is, terwijl deze warm is of (meestal) andersom: dat de motor warm is, terwijl deze koud is. Hierdoor is het mengsel te arm en start de auto niet goed en loopt deze ook niet goed. Meestal als 'ie goed warm is, gaat het (vaak) wel oke...
Het gaat om de sensor met de groene kleur, onder je thermostaathuis, (verstopt achter de leidingen) meen ik...

Het lawaai bij draaien/insturen is afkomstig van je demper-taatspotlager. Dit is een lagerring die helemaal bovenop de demper zit (je ziet 'm dus niet). Die gaan wel vaker stuk.

Andere geluiden (gebonk) duiden op speling in de ophanging, waarbij speling op de fusee op de draagarm (zoals JGC zegt) het vaakst voorkomt. Meestal is het vervangen van de complete draagarm dan de oplossing. Maar goed, op afstand wordt het lastig te zeggen, er zit gewoon speling in de ophanging ergens. Daar moet even iemand naar kijken.

Wernervs 0

5 jaar

Dank voor jullie reactie!

Ik ga er mee aan de slag!

Thyn87 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.