auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Schokt/bokt op gas onder de 2500/3000 RPM

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L 16V XSi

Mijn motor schokt/bokt als ik het toerental onder de 2500/3000 zit daarboven is het geen probleem, dit probleem heeft ook alleen als hij op gas rijd.

Nu heb ik de bougies al na gekeken en aangezien ik geen kabels/rotor heb kan het probleem daar niet inzitten.

Ik heb eigenlijk nog nooit gas gereden dus eigenlijk is dit allemaal nieuw voor mij.

Mijn gas systeem is van autogas (AG) en heeft 4 aparte gas sproeiers, nu heeft de vorige eigenaar mij verteld dat hij de lambda sensor heeft laten vervangen omdat hij helemaal niet wou rijden/lopen op gas. Nu denk ik dus dat het systeem misschien niet gereset is (doet een gas-dealer dat standaard wel?) of dat misschien iets anders het probleem zou wezen, maar ik zou dus niet weten waar ik moet beginnen met zoeken.

Hij schakeld over op gas als de motor 2200 RPM draait (kan ik dit lager instellen of moet dit met de computer gedaan worden?) maar als dat gebeurt met pas gestarte motor dan wil hij nog wel eens af slaan. Als de motor warm is heb ik daar geen problemen mee maar schommelt het toerental soms wel tussen de 800 en 1000 RPM, en als ik het gas loslaat en de koppeling intrap vind ik dat hij een beetje lang toeren blijft houden (ik weet niet hoe dat op benzine zit.).

Ook lees ik over opnieuw inleren (zekering eruit en draadjes doorverbinden), smurrie aftappen en een filtertje maar waar doe/zoek ik dit allemaal?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gegroet
Scartie

Geplaatst door

Scartie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

weet niet wat je waar allemaal leest maar .....


A: een motor ZAL NOOIT op gas starten, en pas bij ca 2500 rpm +/-500 rpm overschakelen op LPG
B: Op nieuwe inleren met de zekering uithalen en draadjes door verbinden zal hem ook niet worden, de gas boer zal via de computer nieuwe software in de LPG regeleenheid laden

Ok sorry ik bedoelde ook dat hij niet op gas wou rijden, schakelde om en dan viel de motor uit.

Nog iets over de bougies wat ik ben vergeten te melden is dat 2 bougies gewoon goed gekleurd waren, maar dat er 1tje wit was en een andere daar leek wel iets van roest op te zitten (rare bruine "roest" kleur met vlekjes (denk aan druppels)). Dus misschien dat 2 sproeiers niet helemaal lekker werken, maar hoe kontroleer ik dat, ik kan toch niet die sproeiers eruit draaien en ze laten sproeien ofwel?

Maar als de gas sproeiers dicht zitten dan moet hij toch niet beter gaan rijden als de toeren hoger worden, en dan moet er toch ook duidelijk vermogens verschill zijn tussen gas en benzine?

Scartie 0

14 jaar

Ik ben erachter gekomen dat de motor af en toe op 3 poten loopt, ook op benzine maar veel minder, je ziet namelijk dat het blok af en toe schud in een laag toeren gebied. Ik had het aan mijn garage gevraagd en die zeiden dat het wel vaak voorkomt dat dit type bobinerail doorslaat, vandaar het af en toe op 3 poten lopen.

Als doe het zelver ga je dan natuurlijk meteen op internet kijken wat een nieuwe bobinerail kost en dan schrik je toch dat hij 280 euro kost, dus ik had meteen gekeken op marktplaats en daar stond er een te koop voor 60 euro, maar ik zag daar dat je die rubber "pijpen" eraf kan halen, dus nu als vraag kan ik die pijpen zo vervangen en is dat verstandig (kosten gewijs wel natuurlijk), en waar zou ik ze dan kunnen halen zie ze namelijk niet op h-base staan, maar zou een zaak als breezan ze hebben?

Het gaat om deze bobinerail en dan dus ook die rubbers die om de bougie gaan/zitten (Hoop dat het plaatje werkt en dat je niet hoeft in te loggen bij h-base)
[img]http://start.mijngrossier.nl/images/thum...[/img]

Alvast bedankt voor de reactie

Gegroet
Scartie

Scartie 0

14 jaar

Alleen het setje doppen kost bij de dealer 80,- incl BTW. Misschien elders iets goedkoper?
Maar wil je dan alleen de doppen vernieuwen zonder eerst te kijken of het ook daadwerkelijk aan de doppen ligt? Volgens mij waren (of zijn) er ook bougies met een iets dunnere porseleinen schacht dan originele bougies. De doppen sluiten dan net niet netjes klem ronde de schacht met mogelijk kans op vonk-overslag te herkennen aan een donker bruine rand aan de onderzijde van het porselein en wellicht ook kruipspoortjes op porselein.
En ook de bobine zelf kan kapot zijn.

hans4074 0
badge

14 jaar

Ok zal daar ook eens naar de bougies kijken.

Maar hoe kan ik merken dat de bobine stuk is? Moet hij dan niet op 2 poten gaan lopen als de bobine echt stuk is omdat dit toch een wasted spark systeem is?

Scartie 0

14 jaar

Net even de bougies verwisseld met die van mijn andere auto, auto leek wel beter te starten op benzine maar loop nog steeds slecht op gas.

Dus ik denk dat ik de doppen maar eens ga vervangen want 3 van de 4 zagen er aan het uiteinde niet zo heel fris meer uit.

Zo zien er dus drie uit:
[url=http://img62.imageshack.us/i/p0709101852...][img]http://img62.imageshack.us/img62/6683/p0...[/img][/url]

En zo ziet de beste eruit:
[url=http://img62.imageshack.us/i/p0709101852...][img]http://img62.imageshack.us/img62/1452/p0...[/img][/url]

En de bougies die eruit kwamen, lijkt dit op overslag?
[url=http://img62.imageshack.us/i/p0709101852...][img]http://img62.imageshack.us/img62/3545/p0...[/img][/url]

Plaatjes zijn allemaal klikbaar.

Ik ga dus denk ik maar eens kijken naar nieuwe/andere doppen.

Gegroet
Scartie

Scartie 0

14 jaar

Ik weet niet of de andere bougies uit je andere auto ook NGK's zijn, maar je zou voor de lol eens met een schuifmaat de porseleindiam. op moeten meten. Volgens mij waren het juist die NGK bougies die een fractie dunnere diameter hadden/hebben?
In ieder geval lijken die bruine randen te duiden op overslag onder aan de bougies.

hans4074 0
badge

14 jaar

Tja ik heb ze eigenlijk ook even op moeten meten inderdaad, maar ik kwam er wel nog achter dat de dop die er het beste uitzag de bougie beter inklemde dan bij diegene die er het slechtst aan toe was en het veertje bij de slechte was ook niet erg sterk meer.

Dus ik ga eerst maar eens opzoek naar een setje vervangende doppen.

Scartie 0

14 jaar

Ok doppen heb ik nu ook vervangen, en hij loopt echt een heel stuk beter, koud heb ik hem eigenlijk nog niet op gas geprobeerd (als ik weg rij rij ik ongeveer 1km rustig op benzine en dan geeft ik pas genoeg gas om hem om te laten schakelen).

Ik heb gelijk ook maar even het gasklephuis schoon gemaakt omdat er tegen mij verteld was dat de stappenmotor niet helemaal soepel liep, hij loopt langzaam terug in toeren als ik het gas loslaat (dus van bv. 3000 naar 800 duurt misschien 2 a 3 seconden), en ook heb ik het idee dat de stappenmotor te langzaam dicht gaat (de bypass blijft dus te lang open staan), dit omdat als ik langzaam opschakel (dus toeren terug laten vallen naar stationair) dat hij dan nog wat schokt of inhoud rond de 2000 toeren.

Maar kan ik de stappenmotor zo testen als ik hem uit het gasklephuis haal, en hoe kan ik er achter komen of hij niet goed meer werkt?

Ps.
Komt het toerental signaal van de bobine of van de BDP sensor?
Ik had namelijk vandaag 2x dat de motor ineens geen kracht meer had of misschien uitviel, en toen viel de naald van de toerenteller ook meteen een stuk naar beneden. Maar daarna pakte de motor ook gewoon weer.

Zo wel weer even genoeg vragen.

Alvast bedankt voor de reacties

Gegroet
Scartie

Scartie 0

14 jaar

[quote=Scartie]Maar kan ik de stappenmotor zo testen als ik hem uit het gasklephuis haal, en hoe kan ik er achter komen of hij niet goed meer werkt?[/quote]
Zou ik NIET doen! De stappenmotor heeft dan geen aanslag en als je pech hebt, komt de kegel te ver naar buiten en is het einde stappenmotor.

hans4074 0
badge

14 jaar

Oja dat is natuurlijk zo, maar kan ik dan zo testen zonder hem eruit te halen of hij nog goed is/werkt?

Ik had hem namelijk toen ik het gasklephuis schoon had gemaakt helemaal naar binnen gedrukt zodat de bypass volledig open stond, toen de auto startte draaide de motor ongeveer 2500 en zakten toen in stappen terug naar de 800, moet dit niet vloeiend gaan?

Scartie 0

14 jaar

nee, de stappen motor leert op dat moment zn nieuwe 0 stand in

@fordmonteurtje:
Ok zoiets dacht ik al, maar had verwacht dat dit vloeiend ging.

Ik ga hem woensdag even uit laten lezen, want de garage denkt dat het misschien aan de gaskleppositie sensor ligt.

Even voor de duidelijkheid (voor mij dan, en vraag is hierboven al een keer gesteld), het toerental wordt bij deze motoren toch ook gewoon van de BDP-sensor af gehaald? Hij heeft nu namelijk af en toe dat zomaar ineens de motor lijkt uit te vallen en dan schiet de toerenteller ook naar beneden (dus waarschijnlijk geen BDP signaal, bij vorige auto had ik hetzelfde toen was ook de BDP sensor overleden), maar verklaart dit ook het schokken dat hij bijvoorbeeld 1 omwenteling geen signaal krijgt maar daarna wel weer, en levert dit dan geen motor storing op?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gegroet
Will

Scartie 0

14 jaar

Laat hun dan ook gelijk kijken in hun meting gegevens of de lambdasonde mooi pendelt.
had dit laast ook bij mijn eigen auto met de zelfde klachten. Mijn lambdasensor bleeft op 450 mV staan.
nieuwe ORIGINELE sensor geplaatst en problemen zijn over

voetbalgek 0
badge

14 jaar

Zal ik ook wel even laten doen dan, denk dat het dat niet is want de vorige eigenaar heeft er een nieuwe in laten zetten, maar je weet het nooit natuurlijk.

Scartie 0

14 jaar

al verder gekome met het probleem?

voetbalgek 0
badge

14 jaar

Nee nog niet, wou de ECU uit laten lezen, alleen zit mijn garage al een paar dagen te wachten totdat hun diagnose computer wordt geupdated, en tot die tijd kunnen hun geen auto's uitlezen.

Maar ik hoop dat ik hem snel uit kan laten lezen, want het begint wel een beetje irritant te worden, vooral omdat hij het rond de 80Km/h het meeste heeft.

Maar ja we wachten het nog even af, ben ook gelijk bezig met dit probleem:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Dus hij houd me nog wel even bezig.

Scartie 0

14 jaar

Ok even een om het hele verhaal wat op te schonen,

De auto is nogsteeds niet uitgelezen omdat de computer van de garage nogsteeds niet geupdate is (de papieren zijn wel al onderweg) als hij deze week nogsteeds niet uitgelezen kan worden ga ik wel langs een andere garage.

Maarnu de problemen die nu steeds terug komen zijn:

Problemen op benzine:

1. Motor valt soms (1 a 2x in de week zeg maar) zomaar uit bij hoge toeren (rond de 4000 RPM), als dat gebeurt dan valt de toerenteller snel terug naar 0, zou dit een BDP-sensor kunnen zijn (dit gebeurt ook op gas)?
2. Motor schokt iets als het toerental rond de 2000 RPM is, kan dit de map-sensor of gaskleppositie-sensor zijn (heb dit ook bij gas alleen dat duidelijk merkbaar)?

Problemen op gas:

Zie bij benzine punt 1 en 2
3. Vandaag bij hoge toeren (weer rond de 4000 RPM) viel ineens het vermogen weg motor bleef wel gewoon zelfde toeren draaien ging alleen niet harder, gas los en alles was weer normaal.
4. Loopt soms onregelmatig op gas, schommelt zo'n 100 a 200 RPM.

Wat ik al gedaan heb is:

Voor het onregelmatig stationair heb ik de stappenmotor vervangen, problemen bleven hetzelfde.
Op de bobine rail heb ik de rubbers vervangen.

Wat ik zelf nog verdenk is dat de 2de stappenmotor ook niet goed is en dat hij telaat/langzaam dicht gaat waardoor hij bij 2000 RPM te arm gaat lopen, ook bij stationair kan de motor hem niet knap regelen (blijft hangen en ECU blijft open/dicht sturen, waardoor als hij los schiet zijn positie voorbij schiet).

Kan iemand mij vertellen waar ik zelf nog eens naar kan kijken, mij is verteld door de garage dat het de gaskleppositie-sensor niet helemaal lekker meer is, en ik denk dat de MAP-sensor misschien niet helemaal lekker meer is, maar hoe kan ik dat zo testen en waar zit die sensor bij een 16 klepper (ik heb wel wat gevonden onder het spruitstuk maar dat is een klein dingetje met een tuutje het spruitstuk in is dat hem?).

Scartie 0

14 jaar

Dat "ding" met tuutje aan de onderzijde IN het inlaatspruitstuk is de luchtdruksensor/MAP. Heb je die er al uit gehad? Staat er toevallig geen (carterventilatie) olie in het tuutje?
Voor de rest een heel verhaal, maar uitlezen en eventueel controle van de regelgegevens m.b.v. diagnose-app. blijft een 1ste indicatie.

hans4074 0
badge

14 jaar

Ok ik zal als ik tijd heb de MAP-sensor er eens uithalen en kijken of er olie inzit, maar kan dit het probleem verklaren dat hij rond de 2000 RPM stottert?

Kan iemand mijn trouwens vertellen of er in de verdamper ook een stappenmotor zit die gas doorvoer regelt, Of is dit gewoon een klep die open of dicht staat?

Scartie 0

14 jaar

het is goed mogelijk dat je membraan gescheurd is en daarom loopt ie niet (meer) op gas, je zou de verdamper los kunnen maken en kijken of hij beschadigd is !!! in de verdamper zit geen stappenmotor,misschien aan de buitenkant zou kunnen.

nijght 0

14 jaar

Het probleem is niet dat de auto niet op gas loop want dat doet hij gewoon goed (laatst nog 170 op gas dus dat kan gewoon), het enigste probleem is dat hij rond de 2000 RPM stotterd (lijkt ook af en toe net of de motor gewoon heel snel aan en uit gezet wordt).

Volgens de garage (waar ik de ECU uit wil laten lezen maar waar de computer nogsteeds niet klaar is), zou het kunnen zijn dat er misschien dubbele waarden in de rekentabel (waar de rekenwaarden voor de ecu instaan) staan en dat de computer dus de tabel volgt en door foute waardes de motor tijdens accelereren rond de 2000 RPM rijker en armer geregeld wordt, terwijl dat niet moet natuurlijk.

Maar we zullen het zien, ik ga vrijdag weer heen want dan moet de computer eindelijk klaar zijn en dan zouden ze hem uitlezen, en gaan ze denk ook meteen een gas test doen.

Ik hou jullie op de hoogte, en suggesties zijn nogsteeds welkom natuurlijk.

Gegroet
Scartie

Scartie 0

14 jaar

Steeds meer berichten en nog steeds niet uit (kunnen) laten lezen....pfffttt. Een garage zolang zonder uitleesapparatuur?

hans4074 0
badge

14 jaar

er zijn meer garages dan die ene

Ja dat klopt, heb je helemaal gelijk in, maar dit is een beetje mijn aan huis garage, en aangezien het op mijn werk druk is heb ik niet veel tijd om even snel naar een andere garage te rijden en deze ligt op de route dus kan ik zo langs rijden.
Het probleem is niet zo ernstig dat ik er heel veel last van heb, het is alleen een beetje lastig als ik lange stukken 80 moet rijden.

Scartie 0

14 jaar

Ok vandaag computer eindelijk laten uitlezen en daaruit kwam dat er met de benzine kant van de auto niets aan de hand was.

Dus dan moet het probleem toch waarschijnlijk ergens in de gas installatie zitten, nu ging mijn gedachte eigenlijk meteen naar de gas injector toe, dus maar eens gekeken wat voor type het was en dat bleek de befaamde AG LPG injector van het type 9500009 te zijn.
Nu lees ik op deze en andere sites al dat deze nogal eens problemen geeft maar dat is meer van afslaan of totaal niet op gas willen lopen, maar aangezien ik daar (nog) geen last van heb zou ik toch graag voordat ik dat ding vervang/schoonmaak willen weten of die injector dat probleem kan geven.

De problemen die ik dus heb zijn schokken rond 2000 RPM en het slecht stationair lopen en soms gepaard met uitvallen als de motor net gestart is (dus alleen als hij koud is).

Hoop dat jullie nu wat meer info hebben en mij verder kunnen helpen.

Scartie 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.