Beste,
Het betreft mijn 407SW. Probleem met de servopomp : stuur draait met schokken / olie wordt schuim.
Enig idee wat ik hieraan kan doen?
groeten, Timo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lucht in het systeem... Komt waarschijnlijk omdat de pomp dat steeds oponieuw weer aanzuigt.. En dat komt doordat de aanzuiging verstopt is.. Meestal omdat de dikke slang ergens geknikt is of omdat de inwendige voering in die slang is losgeraakt en de zaak daarom afsluit.. Slang vervangen. Is niet heel duur. Nadat het systeem gevuld is met stilstaande motor het stuur een paar keer helemaal in zijn uiterste standen draaien. Ik ken de peugeot niet. maar je bent zeker van het ontluchten als je voorgaand uitvoert m,et 1 kant opgekrikt, daarna herhaalt met de andere kant, en als je zonder het te weten demet de verkeerde kant bent begonnen doe je de eerste kant nogmaals maar nu als laatste.
Volgens mij is hier een modificatie voor. Om dit na te kunnen kijken zijn de laatste 8 cijfers van het chassisnummer nodig.
Er van uitgaande dat het systeem nergens lekkage heeft, moet je in 1ste instantie het vloeistofniveau 20mm hoger gezetten als het max. streepje op het peilstokje in het reservoir. Daarna een ontluchtprocedure totdat schuim verdwenen is. Uiteraard de juiste olie gebruiken!
Voor de exacte modificatie, en of deze auto daar ook onder valt......de laatste 8 van het chassisnummer.
[quote=cor van jaarsveld]Lucht in het systeem... Komt waarschijnlijk omdat de pomp dat steeds oponieuw weer aanzuigt.. En dat komt doordat de aanzuiging verstopt is.. Meestal omdat de dikke slang ergens geknikt is of omdat de inwendige voering in die slang is losgeraakt en de zaak daarom afsluit.. Slang vervangen. Is niet heel duur. Nadat het systeem gevuld is met stilstaande motor het stuur een paar keer helemaal in zijn uiterste standen draaien. Ik ken de peugeot niet. maar je bent zeker van het ontluchten als je voorgaand uitvoert m,et 1 kant opgekrikt, daarna herhaalt met de andere kant, en als je zonder het te weten demet de verkeerde kant bent begonnen doe je de eerste kant nogmaals maar nu als laatste.[/quote]
Beste,
Aansluitend op uw antwoord, waarvoor onze dank, hebben we de test gedaan met op te krikken en bij te vullen. De auto draait nu minder met schokken, maar volgens de garage zou de pomp zou kapot zijn. Omdat ik 3 jaar geleden de servoleiding reeds heb vervangen, zou de enige oplossing zijn het vervangen van de pomp. Kan de pomp ook worden gereviseerd of wordt dit zowiezo een nieuwe?
Nogmaals bedankt voor uw advies!
11 jaar
[quote=hans4074]Volgens mij is hier een modificatie voor. Om dit na te kunnen kijken zijn de laatste 8 cijfers van het chassisnummer nodig.
Er van uitgaande dat het systeem nergens lekkage heeft, moet je in 1ste instantie het vloeistofniveau 20mm hoger gezetten als het max. streepje op het peilstokje in het reservoir. Daarna een ontluchtprocedure totdat schuim verdwenen is. Uiteraard de juiste olie gebruiken!
Voor de exacte modificatie, en of deze auto daar ook onder valt......de laatste 8 van het chassisnummer.[/quote]
Beste,
Aansluitend op uw antwoord, waarvoor onze dank, hebben we de test gedaan met op te krikken en bij te vullen. De auto draait nu minder met schokken, maar volgens de garage zou de pomp toch kapot zijn. Omdat ik 3 jaar geleden al de servo leiding heb vervangen zou de enige oplossing zijn het vervangen van de pomp. Kan de pomp ook gereviseerd worden? Of moet er zowiezo een nieuwe in?
Nogmaals bedankt voor uw reactie,
groeten,
Timo
11 jaar
Volg nou eerst het advies van Hans op, en geef het chassisnr. op. Als ik het goed heb moet er speciale olie in deze pomp. ATF bijvullen geeft problemen. Hierover is al vaker op dit forum geschreven.
11 jaar
Ik denk dat we kunnen concluderen dat er lucht in het systeem komt, wat schuimvorming toe gevolg heeft.
Natuurlijk kan de pomp zelf de oorzaak zijn van het aanzuigen van de lucht.
Maar, eer ik de pomp zou vervangen door bv een ruilpomp, zou ik toch eerst controleren of de toevoer van vloeistof onbelemmerd kan plaats vinden..
Ook een verstopte zeef kan voor onderdruk zorgen waardoor lucht kan toetreden.
Beste,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Hoe kan ik de pomp mits demontage alleen reinigen? Of hoe kan ik het zeefje reinigen? Met welk product? (remmenreiniger spuitbus, cellulose thinner ?)
Alvast bedankt en nog een fijne avond,
groeten, Timo
11 jaar
Reservoir demonteren , en met remreiniger schoon maken.
Alleen als de verontreiniging komt omdat er verkeerde vloeistof is gebruikt heeft reinigen zin. In alle andere gevallen (slijtage) zal de pomp en ook het stuurhuis vervangen moeten worden.
De leidingen en het reservoir (waarin waarschijnlijk onderin een zeef) kunnen dan los gereinigd worden met elk product wat er voorhanden is. Voorwaarde is wel, dat je na afloop zeker bent dat alle vuil weg is en dat alles droog is..Van alle kanten droogblazen en inspecteren... Voor de pomp en het stuurhuis zijn waarschijnlijk ruilexemplaren te koop. Bv bij een automaterialen grossier. Verkeerde vloeistof gewoon proberen af te tappen, slangen losnemen stuur steeds heen en weer draaien en pomp een paar keer rond draaien. daarna alles aansluiten opnieuw vullen en ontluchten door het stuur opnieuw heen en weer te draaien. (niet snel doen) De pomp ook ontluchten door een paar keer rond te draaien. Eventueel auto heen en weer kantelen om de cilinders te ontluchten. Pas als je zeker weet dat er geen lucht meer is kun je de motor starten .
ik heb het verhaal even globaal gelezen.
maar je moet weten dat bij de 407 de stuurbekrachting vloeistof 1.5cm boven maximum moet zitten. is namelijk gebleken dat als hij op maximum staat dat dit in praktijk toch te weinig bleek te zijn en daardoor toch lucht aanzoog.
verder moet de juiste olie in fluid DA van peugeot.
is er verkeerde olie in gegaan dan is de kans groot dat de rubbers kapot gaan maar ook de computer van de stuurpomp.
om het goed te doen moet je de slangen van de pomp loshalen en de stuur meerdere malen op en neer bewegen en op die manier systeem leeg maken. dan opnieuw vullen en nog een keer leeghalen.
dan alles monteren systeem vullen en controleren of het weg is. waarschijnlijk niet ivm de pomp zelf al overleden is. lucht is niet goed voor de pomp en daar gaat hij van kapot.
als je het systeem gevult hebt auto eventueel van de grond is rustig draaien zodat lucht eruit is en geen extreem hoge druk op systeem staat. op de grond keer draaien. hierna stukje rijden zodat alle lucht goed eruit kan komen.
verder zover mij bekend is zit er geen zeef in het systeem. heb tenminste nooit tegen gekomen.
in deze gevallen kan stuurhuis defect zijn als deze lekt in een van de hoezen. dan zou hij dus ook vervangen moeten worden
@hierboven of de motor nu loopt of niet maakt niet uit
zit electrische pomp op dus deze kan op contact al draaien en maakt de motor niks uit of hij draait of niet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar