Peugeot 205: Slaat af tijdens het stationair lopen!!

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo mede monteurs enz,

Ik heb een Peugeot 205 van het bouwjaar 1989 met een 1.1 motor.

Om de auto te starten dien ik het gas erbij in te houden. Het probleem is dat de auto afslaat als deze terug zakt naar stationair.
Nu heb ik de ontsteking na gekeken en dit werkt goed ook de carburateur heb ik nakeken en dit werkt ook na behoren.
Nu was de koppakking ook niet perfect dus heb ik de koppakking vervangen. Hierbij heb ik ook de kleppen gecontroleerd deze waren allemaal heel en sloten goed af. (het probleem was er al voor ik de koppakking vervangen heb)
Ook heb ik de cilinderdruk nagemeten deze is ook goed. Het is echter wel zo dat een a twee cilinders soms via het inlaatspruitstuk de uitlaat gassen lozen.
Ik kan de auto wel laten lopen door de veer die tussen het stationair zit er tussen uit te halen, maar de auto loopt dan veel te hoog in de toeren. Ook is het geluid dan niet goed (metaalachtig).

Ik denk dat het kan liggen aan de afstelling van de kleppen is dit mogelijk of heeft er iemand een andere suggestie. Alles is welkom want mijn kennis is ten einde

Al vast bedankt

Bart Verploegen

Bart Verploegen

Geplaatst door Bart Verploegen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Ik weet niet of jouw motor er een heeft (waarschijnlijk wel) maar ik zou het eerst de stappenmotor controleren. Dit is een elektrische regelklep die de luchttoevoer (langs de gasklep) regelt als de motor stationair draait. Als de stappenmotor vervuild is dan kan het zijn dat hij blijft hangen. De motor krijgt dan te weinig lucht waardoor die afslaat, of te veel lucht waardoor het stationair toerental veel te hoog is.

De meest logische plek voor de stappenmotor is het gasklephuis wat als het goed is op je inlaatspruitstuk bevestigd zit. Het gasklephuis bevat een grote opening met een vlinderklep die open en dicht gaat als je gas geeft (de gasklep). Als het goed is zit er nog een klein luchtkanaal naast wat afgesloten wordt door een plunjer. Die plunjer zit aan een elektrisch motortje en dat is de stappenmotor.

Als de stappenmotor helemaal niet meer doet dan moet je hem vervangen, als hij het nog wel doet maar niet soepel loopt dan moet je hem gewoon even goed schoonmaken en licht smeren.

Succes.

Bart Verploegen (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

Toen ik de carburateur en dergelijke heb nagekeken heb ik zoiets dergelijk niet gezien. Ik heb wel het gat in de gasklep zien zitten. Maar zal er nog eens naar kijken. Want weet het niet 100% zeker.
Andere ideeën of suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom.

Groeten Bart

TeunJ (0) PRO, 17 jaar geleden

Je schrijft niet duidelijk of het probleem met afslaan ook voorkomt met warme motor, zo nee, dan is het ook mogelijk dat je een probleem hebt met de koelvloeistof temperatuursensor.
Deze zit in het thermostaathuis gemonteerd of rechtsstreeks in de cilinderkop. Voorzien van een groene stekker.
Wordt ook wel motortemperatuursensor genoemd en 'communiceerd' met de boordcomputer.

Succes

Teun

Bart Verploegen (0), 17 jaar geleden

Hij heeft er in beide gevallen last van. Zowel koud als warm. (voor zover ik de motor warm heb gekregen)
Het is wel een auto uit 1989 zit daar al een boordcomputer in dan??
Ik heb echter wel een groene stekker in het blok zien zitten. Deze was gesmolten doordat deze dicht bij de uitlaat is geplaatst. Ik heb toen naar de aansluitingen gekeken maar die waren nog in orde. Hoe kan ik testen of sensor nog werk. En hoe kan het dan dat die daardoor afslaat??

Al vast bedankt

TeunJ (0) PRO, 17 jaar geleden

Oei, oei, niet goed opgelet dus. Het is tegenwoordig zo standaard dat er een comp in een auto zit, dat ik jou probleem niet goed gelezen heb.
Jouw auto heeft dus GEEN computer aangezien het een auto is met carburateurs.
Mogelijkerwijs zou de storing ook nog gezocht kunnen worden in de bobine/onsteking en mogelijk de onstekingsmodule. Alhoewel ik daar niet zeker van ben.

petep (0), 17 jaar geleden

Heb een aantal weken terug hetzelfde probleem gehad met mijn peugeot 205 1.1 uit 1989.
Na veel speurwerk bleek het enige stekkertje wat aan de carburateur zit geen goed contact maakte.
Nieuw stekkertje gemonteerd en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

Succes

master (0), 17 jaar geleden

Aan je carburateur zit inderdaad een groen draadje welke de stationair regeling voedt. Dit draadje heb ik in het verleden vaak vervangen, meestal draadbreuk.

Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.