auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Slang van intercooler naar motor vacuum. Geen vermogen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600

Hallo,
Ik heb een Peugeot 307 med 1.6 HDI motor.

Vandaag was het erg koud waar ik woon, -15 en de auto wou niet starten.
Later op de dag start de auto erg moeizaam en toen ik onder de motorkap keek zag ik dit (zie afbeelding).

De slang van de intercooler naar de motor wordt compleet ingedrukt en hierdoor krijgt de motor natuurlijk geen lucht en dus ook geen vermogen.
Anti pollution error komt op display maar dat lijkt me logisch aangezien de slang volledig wordt ingedrukt dus de "normale" meetwaarden zullen compleet anders zijn.

Ik heb het idee dat er lucht ontsnapt ergens lucht lekt maar ik kan niet vinden waar.... De slangen op de afbeeldingen lijken inorde maar hebben wel wat olie in zich. (maar dit was volgens mij altijd al).

Zonder deze slang kan ik rijden maar dat lijkt me niet aan te bevelen.

Heeft iemand een idee waar het echte probleem ligt of welke slang misschien kapot it?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

wvansl (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je de slang van de uitgang van de intercooler af haalt , komt daar dan wel lucht uit , zou moeten als de turbo druk opbouwt , de slang die van de turbo naar de intercooler gaat lijkt mij redelijk opgeblazen / hard of is dit gezichtsbedrog ?

Deze leiding bestaat uit meerdere lagen, waarvan de binnenste waarschijnlijk is kapot gegaan. Lucht wordt vanaf de turbo tussen de lagen van de leiding geblazen. Hierdoor drukt de slang zichzelf dicht, doordat de motor geen lucht meer kan aanzuigen ontstaat er dan er een vacuüm. Remedie, leiding demonteren en nakijken op scheuren, en vervangen... kost ongeveer 50 euro. Op de foto zie ik dat ook de bovenste slang, het kleine gedeelte, ook is vacuüm gezogen, deze ook demonteren, en nakijken op inwendige scheuren, een nieuwe kost ongeveer 30 euro. Dit probleem komt meer voor bij dit type motor, idem bij Citroën... Aan Kaleido 1, dat die slangen zich opblazen is volkomen normaal, daar zijn ze voor ontworpen...

skilcom 0

6 jaar

Intercoele condens water bevroren of olie intercoeler verstopt. GR J L

jans1961 0

6 jaar

[quote=kaleido 1]Als je de slang van de uitgang van de intercooler af haalt , komt daar dan wel lucht uit , zou moeten als de turbo druk opbouwt , de slang die van de turbo naar de intercooler gaat lijkt mij redelijk opgeblazen / hard of is dit gezichtsbedrog ?[/quote]
Die is idd opgeblazen, maw er komt best aardig wat druk/lucht in ja

wvansl 0

6 jaar

[quote=skilcom]Deze leiding bestaat uit meerdere lagen, waarvan de binnenste waarschijnlijk is kapot gegaan. Lucht wordt vanaf de turbo tussen de lagen van de leiding geblazen. Hierdoor drukt de slang zichzelf dicht, doordat de motor geen lucht meer kan aanzuigen ontstaat er dan er een vacuüm. Remedie, leiding demonteren en nakijken op scheuren, en vervangen... kost ongeveer 50 euro. Op de foto zie ik dat ook de bovenste slang, het kleine gedeelte, ook is vacuüm gezogen, deze ook demonteren, en nakijken op inwendige scheuren, een nieuwe kost ongeveer 30 euro. Dit probleem komt meer voor bij dit type motor, idem bij Citroën... Aan Kaleido 1, dat die slangen zich opblazen is volkomen normaal, daar zijn ze voor ontworpen...[/quote]
Dat dacht ik ook maar heb op een ander forum topic gelezen dat er een slang ergens aan de onderkant van de motor zit welke indien die lekt ervoor kan zorgen dat deze slangen (op de foto) vacuum gezogen worden. Ik heb onder de motor gekeken en zag maar 1 slang lopen (erg laag aan de rechterkant maar volgens mij was dat geen lucht slang. Deze was wel "wat" beschadigd"). Verder zag ik geen slangen.

De 3 slangen op de foto zelf nagekeken maar geen beschadiging gevonden, maar is misschien niet goed zichtbaar?

Link naar forum topic:
http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=2...

wvansl 0

6 jaar

[quote=jans1961]Intercoele condens water bevroren of olie intercoeler verstopt. GR J L[/quote]
Dat is mogelijk misschien, zelf vind ik dit raar:

- Vrijdagavond thuis gekomen bij ongeveer -4 graden, geen problemen met starten/rijden/branstofverbruik
- Deze ochtend met -18 proberen te starten maar was niet mogelijk, de startmotor draait goed maar de motor valt meteen uit, kreeg geen lucht lijk me.
- Daarna in de middag, bij -10 maar volle zon, opnieuw proberen, erg moeizaam gestart (startmotor langer draaien, erg laag toerental, uiteindelijk wel draaiend) maar slang dus vacuum en komt niet hoger dan 1.000 toeren.
- Tijdens het testen met slangen etc was het starten niet meer moeilijk. Wel iedere keer dus vacuum slang en niet boven 1.000 toeren. Waarom was starten voor 1ste keer zo moeilijk denk ik dan?

Mij lijkt het dat als een slang kapot is dat iets meer geleidelijk gaat of tijdens het rijden al het vermogen verliest. Niet terwijl die stil staat?
Komende week wordt het de hele tijd -20 snachts, -10 overdag en heb geen toegang tot garage dus lastig te testen.

Is hier iets tegen te doen of andere opties? Ideeen?


Hoe "gevaarlijk" is rijden zonder die slang aangesloten te hebben? Kan ik daarmee +40km rijden naar garage (laag toerental/tempo)?
Verder zijn er geen losse dingen die er in kunnen vliegen....

Allemaal bedankt alvast!

wvansl 0

6 jaar

Loopt hij wel met de dicht gezogen slang los ? Zo ja dan zit toch de intercoeler verstopt er is wel turbo druk slangen zijn op geblazen

jans1961 0

6 jaar

Ja, hij loopt vrij goed met die dichtgeknepen slang los.

Indien intercooler "verstopt" zit, is dit op te lossen? Zoja, hoe?

wvansl 0

6 jaar

Ontdooien denk ik Gr JL

jans1961 0

6 jaar

Blaast hij met de slangen los ook uit de intercoeler? Zo ja dan. Is die niet verstopt .

jans1961 0

6 jaar

Hij blaast wel maar niet enorm hard vind ik zelf. Geen idee "hoeveel" hij hoort te blazen normaal gezien....

wvansl 0

6 jaar

De beschadigingen aan de slangen situeren zich meestal aan de binnenkant van de slang, (ze zijn meerwandig), en zijn soms moeilijk te vinden, en al helemaal niet te zien aan de buitenkant. In veel van de gevallen is dat de oorzaak van vacuüm gezogen slangen bij Peugeot en Citroën motoren.

skilcom 0

6 jaar

Zijn de turbo slangen dan ook nog zo opgeblazen zo ja dan toch verstopt.

jans1961 0

6 jaar

Wat bedoel je hier precies mee?
Bij stationair draaien is de slang van turbo naar intercooler opgeblazen (normaal) en de slang van intercooler naar motor vacuum (dicht)

wvansl 0

6 jaar

Als de slang maar de motor los is is er dan nog veel druk in de slang van af turbo maar intercoeler zo ja dan is de is de intercoeler dus tocht dicht / verstopt ?

jans1961 0

6 jaar

Dat is zo ja.
Het vriest hier nog steeds hevig en ik denk dat misschien de intercooler verstopt zit door bevroren condens. Zoals ook al eerder hier aangegeven.

Ik ga morgen proberen te ontdooien dmv verfblazer of haardroger en daarna starten zonder slang naar motor aan te koppelen zodat eventueel het condens niet in de motor gaat.

Ik hou jullie op de hoogte!

wvansl 0

6 jaar

wvansl, je hoeft niet elk voorgaand bericht te citeren;
gewoon direct antwoorden in het vak "bericht" volstaat.

mvg.

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Update:
Vandaag de intercooler opgewarmd met een verf warmte pistool (laagste stand) en daarna gestart met de slang los. De motor een tijdje laten draaien op een 2500tpm en er kwam veel condens/water uit.

Na alles droog te hebben gemaakt terug aangesloten en de auto werkt weer! Hij startte zonder problemen en na proefritje ging het "Anti pollution filter error" en het motorlampje ook uit.

Nu afwachten hoe het morgen ochtend is aangezien het nog steeds hard vriest hier...

Dus oorzaak: intercooler verstopt door bevroren condens water.

Allemaal bedankt om zo mee te denken!!

wvansl 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.