close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Temperatuur heet met koude motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo,

Nooit problemen met onze auto vanaf vanochtend; Omdat het koud was heb ik hem eventjes warm laten draaien, toen ik weg reed gaf hij al na 1 km rijden "STOP" en in de boordcomputer "koelwater temperatuur heet" (oid). Terwijl op het dashboard de temperatuur van de koelvloeistof nog onder in lag (koud aangaf) en de olie temperatuur ook. Wel kwam er al warme lucht binnen via de verwarming. Hij verdween na 20seconden en na 30 seconden ongeveer kwam hij weer waarop hij kort daarna weer verween.

Ik heb me uiteraard direct omgedraaid en kalm aan naar huis gereden. Als ik hem nu weer start zie ik de melding niet meer komen, maar durf eigenlijk niet te gaan rijden met de auto.
En weet niet goed waar ik het probleem moet zoeken. Hopelijk weet iemand van jullie het?

Geplaatst door

Hendrik007 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

STOP - Koelvloeistoftemperatuur te hoog .

Koelvloeistofniveau goed ?
Lucht in het systeem.
Een thermostaat die even is blijven " hangen - dichtzitten ".
Onjuiste aanwijzing temperatuurmeter . ( warme lucht kachel )( no: 4 )

Lijkt mij eerder een defecte thermostaat te zijn, als die blijft dicht staan loopt er geen koelvloeistof meer van de motor naar de radiator, en loopt de motor heet. Dat kan zelfs random voorkomen, dus een thermostaat die af en toe blijft hangen. Wel eerst het koelvloeistof niveau eens nakijken, want als er te weinig inzit, kan de motor ook te warm worden, en door stoomvorming toch nog de verwarming doen werken.

skilcom 0

6 jaar

Het bleek inderdaad een te laag koelvloeistof niveau te zijn. Dit was in eerste instantie niet echt te zien in de 'maatbeker' door de verkleuring leek het alsof er water inzat. Pas met de dop er af zag ik dat deze leeg was. De oorzaak was een lekke thermostaat huis.

Wel vreemd dat de lage koelwaterstand niet aangegeven wordt , word dit hier gemeten?

Hendrik007 0

6 jaar

Niet bij alle auto's wordt het koelwaterniveau in het oog gehouden door sensors, ook het olieniveau niet... de eigenaar wordt geacht dat af en toe na te kijken, dat staat ook zo in de meeste handleidingen...

skilcom 0

6 jaar

Hendrik007 ,

Inderdaad word bij uw 307 met een TU5JP4 motor een te laag koelvloeistofniveau niet via een sensor gemeld .
Deze kan bij andere uitvoeringen op de plaats van de zwarte pijl aanwezig zijn .
De controle van het niveau dient ook te gebeuren door in het expantievat te kijken zoals vermeld staat op blz. 117 van uw instructieboekje , en mag u er niet van uitgaan dat het niveau aan de buitenzijde zichtbaar is .
Op deze bladzijde staan ook enkele tips hoe te handelen bij een warme en koude motor met betrekking het losdraaien van de vuldop .

Bedankt voor uw feedback.

Het is inderdaad een goede les voor de volgende keer. Ik controleer voortaan het niveau door onder de dop te kijken.

Bedankt voor de hulp!

Hendrik007 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.