Deze bus wil slecht aanslaan na een minuut starten slaat hij aan.
Hij loopt onregelmatig stationair en bij het wegrijden moet je gas geven anders slaat hij af tevens rookt hij ook erg zwart met optrekken en heeft een heel blikkerig geluid en stinkt ook vreemd.
Dit hebben we al gedaan
De motor ecu vervangen + de stekker ( was water ingelopen)
De verstuivers vervangen
De egr klep vervangen
Brandstofdruk bij de start varieert van 280 tot 300 bar en stationair ook daar tussen in.
Wie heeft dit eerder bij de hand gehad en heeft een tip voor ons
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen benzine getankt toevallig (of dat er water in de tank is gekomen misschien)?
Sorry vergeten te melden, heb voor de zekerheid alle diesel er uit gehaald en nieuwe diesel getankt.
En de tank ook helemaal leeg gehaald inclusief de leidingen.
Timing ook gecontroleerd?
dus de rede dat hij slecht start is een gevolg van de mogelijke waterschade
Dat vermoed ik wel inderdaad, heb wel de kabelboom gecontroleerd en de stekker die voor het probleem zorgde vervangen compleet.
Als de bus rijd dan trekt hij goed boven de 2000 toeren daaronder slecht en rookt veel.
Vraag voor Werner, jij had in een ander topic eens een vraag gesteld over het lopen van de motor Hier vraag jij over het blikkerig lopen van de motor (tevens heb je geen last van zwarte rook ontwikkeling, slecht draaien van de motor en extra geluidsontwikkeling of iets dergelijks
echt puur alleen gebrek aan vermogen en zonder storing codes) Dat is precies wat ik hier mee heb zou jij misschien kunnen uitleggen wat hier de grondslag van is misschien is dit wel het probleem dat ik heb met de bus?
Alvast bedankt!
probeer de egr klep met een plaatje tijdelijk af te sluiten en dan te kijken hoe hij het doet. het lijkt erop dat hij te weinig lucht krijgt. dus teveel inspuit. gevolg zwarte rook en motor verstikt/verzuipt waardoor extra geluid.
heb ff gekeken op de andere chassisnummer die hij heeft,
volgende gevonden
info flash
slecht draaien van de motor, zwarte rook, geluidsontwikkeling, slecht draaien van de motor
controleer de compressie van de motor, als deze niet goed is, oplossing vervang de motor
info flash 2
vervuiling van de verstuivers, klacht is dan gelijk aan de jouwe
overmatig rook en onregelmatig stationaair.
echter verstuivers zijn alle vervangen dus lijkt me sterk dat er vervuiling plaats vindt
het kan zowiezo geen kwijt om dit te doen,
bij elke 10liter brandstof 300ml addatief in te tank bij voegen.
van 90-110 moet er dan 2.1liter addatief in (loopt dus niet evenredig aan liters)
info flash
software motor ebe en hogedrukregelaar op de pomp,
klacht branden van motormanagement lampje, vermogensverlies, afslaan bij stationaair toerental.
software update naar laatste versie
als p0094 aanwezig is de hogedrukregelaar op de hogedrukpomp vervangen
dit zijn er 3 die ik zo heb kunnen vinden, hiermee zou je wel weer verder kunnen en hopen dat je een oplossing kunt vinden.
naast dat controleer of de turbo naar behoren werkt, te lage druk is te weinig lucht en dus niet goed lopen
hoe hij stinkt kna ik ook helaas niet beoordelen
Zit je catalysator niet dicht ?
verstopte kat nog niet meegemaakt, meestal breekt de steun ervan af en scheurt hij op de lasnaad open
Uitlaat heb ik er al af gehad om te kijken is niet verstopt, Werner bedankt ik ga hier mee aan de slag. Ik laat het weten wat de vorderingen zijn dat word wel volgende week.
Heb je nog wat opties uitgeprobeerd Peter. Anders hebben we als PROBLEMCAR nog wel iets om te onderzoeken wat het probleem kan zijn.
Los daarvan zou je het krukassignaal eens met een scope moeten meten. Kan zijn dat het met weinig toeren niet 100% is en met 2000 toeren pas goed doorkomt.
Siem
Heb inmiddels het krukas signaal gemeten was veel te zwak, bleek dat het steuntje van de krukassensor was gebroken waardoor de sensor een paar milimeter omhoog stond.
Heb het steuntje en de sensor vervangen maar helaas slaat de motor niet aan het starttoerental is 180 rpm
en de raildruk bij het starten komt keurig op 300 bar.
2 massa vliegwiel kapot,of is je krukaspoulie niet kapot,timing van slag en blikkerig geluid van de poulie
11 jaar
180rpm is vrij laag. moet eigenlijk 250rpm minimaal zijn, dit is tenminste door peugeot gegeven
5voorwaardes waarna hij aanslaat
computer geblokkeerd,
synchronisatie van krukas en nokkenas
brandstofdruk 250bar of hoger
toerental 250rpm
was nog een maar die vergeet ik elke keer
Zo zag het er uit, de bus heeft 45000 d km gelopen heel vreemd dat dit er zo uit komt.
Zou de krukas krom of het vliegwiel stuk kunnen zijn zoals Robby al vermelde?
Af en toe drijgt ie ook wel aan te slaan dan gaat het starttoerental naar 300 en de brandstofdruk varieert dan tussen 250 en 300 bar.
Zoals je hier op deze foto ziet is de krukassensor af te stellen, zijn daar ook nog richtlijnen voor? Er is heel moeilijk bij te komen.
En ik had de compressie ook gemeten alle 4 cilinders 17 bar.
compressie is dus goed.
afstellen is zeer makkelijk.
tenminste als deze sensor hetzelfde is als peugeot nokkenassensor.
op de sensor zit nog een extra uitsteekende plastic pinnentje. deze zet je tegen de tand van de krukas.
als je start dan zal dat uisteekende pinnetje afbreken of wegslijten, dat is niet erg.
dan staat hij daarna perfect afgesteld
Na het afstellen van de BDP sensor wil hij nog steeds slecht aanslaan, er zit ook een rare ruis in het beeld van de bdp sensor zie foto.
Heb je de tanden die op het vliegwiel zitten ook al eens bekeken?
Was ik al van plan, en inderdaad hier zou het probleem misschien mee opgelost kunnen worden ik ga een nieuw vliegwiel regelen en de bdp sensor goed afstellen. Er is mee geprutst en denk dat daardoor de sensor te ver van het vliegwiel staat zie foto
Volgende week ga ik deze reparatie uitvoeren tot zo ver bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
Als ik de foto zo zie lijkt het of zijn er tanden beschadigd, misschien is er iets in gevallen en heeft dit het vliegwiel beschadigd.
was eigenlijk ook niet anders te verwachten, dit ivm de sensorvoet kapot was.
De tanden zijn er letterlijk af geweest en opnieuw op gelast eentje staat erg ver omhoog dat is dan ook de afstand van de sensor waardoor de afstand voor de rest van de tanden te groot is. wat inderdaad goed te zien is op het scoop beeld.
Nog nieuws?
Hallo
Beetje aan de late kant, maar naar veel zoeken en dingen uitsluiten hebben we de carterpan maar gedemonteerd om de cilinders te kunnen bekijken, en wat blijkt alle vier de zuigers hebben in de cilinders gevreten.
Naar veel vragen en informatie naast elkaar neer zetten zou het probleem zijn dat door kapotte verstuivers ( die had ik reeds vervangen) word de smering te slecht/ weinig op de cilinderwanden waardoor de zuigers gaan vreten.
We hebben een revisie onderblok gemonteerd en de motor liep weer als een zonnetje. Dat verklaard ook waarom we op alle vier de cilinders de zelfde compressie hebben gemeten. (zie foto).
Het vervelende was dat er met deze auto al wat tijdelijke slechte reparatie,s waren uitgevoerd waardoor we op het verkeerde been waren gezet en wat ook voor wat verwarring heeft gezorgd.
Uiteindelijk hebben we deze dingen moeten vervangen voor de motor weer goed liep:
Het onderblok, de verstuivers, EGR klep, nokkenassen, vliegwiel, motorecu, stekker van de motorecu, brandstoffilter, Krukassensor en de steun van de krukassensor deze onderdelen waren allemaal aantoonbaar stuk of in hele slechte staat.
Iedereen bedankt voor de feedback.
Met vriendelijke groet,
Peter
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar