Peugeot 306: Slecht functioneren handrem 306 cabrio 1,8

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Heren & dames,


Iedere keer bij de APK blijkt er iets mis te zijn met de achterremmen van de 306 cabrio, in het bijzonder de handrem. Drie jaar geleden nieuwe remcylinders (Lucas) en nieuwe handremkabels, geen nieuwe remschoenen, waren niet vet en zagen er goed uit. Moeizaam door de keuring. Het jaar er op weer mis, 1 kabel stukgetrokken bij de test, wederom 2 nieuwe kabels en weer met de hakken over de sloot. Vorig jaar hetzelfde nauwelijks vertraging met de handrem en een moeizaam aanhalen van de handrem.
Dit jaar dacht ik het anders aan te pakken, nieuwe remschoenen en naar zich later deed aanzien ook maar weer nieuwe remcylinders. Ze lekten allebei. Inmiddels is gebleken dat de handrem nog steeds moeizaam opereert, dus maar weer nieuwe kabels aangeschaft. Nog niet aangebracht maar omdat er sprake is van 2 lengtes heb ik 1 kabel met kunststof omhulling van de kabel zelf en 1 zonder. Nu blijkt dat de kabel zonder omhulling soepeler loopt en ik vraag mij af of zo'n omhulling niet het paard achter de wagen spannen is. Er zitten nogal wat bochten in de kabels als ze volgens plan gemonteerd worden; zou het handremgebeuren daardoor wat stroever kunnen verlopen? Als je de blanke kabel ruim voorziet van olie en vet dan moet het toch een tijdje goed gaan? Zie ik nu spoken of zou dit een algemeen probleem kunnen zijn? Is het zo dat in dit geval origineel een betere kwaliteit levert? Op de eerste dozen stond GKN, de huidige aanschaf heeft zich in duister gehuld.

Heeft iemand enige ervaring met deze materie?

Groet,

Ruud Greeff

Greeff

Geplaatst door Greeff (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de vertraging van de voetrem op de achteras (ruim) voldoende is, dan kun je m.i. als oorzaak de voering uitsluiten.
Als je een handremkabel ruim voorziet van vet en/of olie, dan bestaat de kans dat dit na verloop van tijd binnen in de remtrommel terecht komt.
Imitatiekabels heb ik (gelukkig) geen ervaring mee, maar wellicht zit het probleem in lengte verschil t.o.v. origineel en leveren ze voor imitatie 1 lengte voor alle typen 306, terwijl je bijv. voor een cabrio andere lengte hebt? Originele kabels hebben in ieder geval wél de nylon omhulling. Zijn de achterremmen wel correct afgesteld = handremkabels helemaal terugstellen, remsegmenten(voering) zover (handmatig) opstellen met stelinrichting van de segmenten dat nadien de remtrommels nagenoeg vrij draaien, daarna handremkabels zover opstellen dat de handremhevels op de remsegmenten links en recht niet aangetrokken worden, maar tegen de aanslag blijven. Je zult dan uitkomen op ca. een tandje of 6-7 aantrekken van de handrem.

Greeff (0), 14 jaar geleden

Hans,

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb in alle drie gevallen kabels van verschillende lengte gehad, een keer na aandringen. Het remsysteem is achter met de ingebouwde rembegrenzer in de cylinders. Morgen ga ik wederom aan de slag en zal kond doen van mijn ervaringen. Zou je kunnen zeggen dat er een verschil is tussen de 306 hatchback en de cabrio? Zelfs toen ik het pas gemonteerd had ging de handrem zwaar, want ik heb het natuurlijk wel geprobeerd om weg te rijden met de handrem erop, maar daar ging hij (of zij) makkelijk doorheen. Ik heb mijn hoop gevestigd op de nieuwe remschoenen en een uiterst zorgvuldige montage van de kabels, desnoods haal ik wat bochten eruit om te kijken of het dan beter gaat.

Groet,

Ruud Greeff

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als ik op de peugeot onderdelensite kijk bij de handremkabels 306, dan staan daar nogal wat verschillende uitvoeringen qua verschil in lengte van zowel de linker als de rechter kabel, waaronder zelfs voor de cabrio nog weer verschillen in uitvoering (en dus lengte). Ik kan me bijna niet voorstellen dat hier voor imi uitvoering naar gekeken wordt, maar maakt misschien net het verschil tussen goed werken en minder goed werken! En ik denk dat je voor het verschil in prijs ook niet veel goedkoper uit bent met imitatie. Prijs van originele kabel voor 306 zit rond de 21,- euro incl. BTW

harry4203 (695) PRO, 14 jaar geleden

zet er aub originele kabels op. dit geeft een wereld van verschil. bovendien zijn ze nog iets goedkoper ook.
heb zelf ook zeer slechte ervaringen met ''imitatie'' kabels.

Greeff (0), 14 jaar geleden

Hans & Harry,

Bedankt voor deze reacties. Dit is zinnige informatie. Door allerlei oorzaken moet ik het dit jaar doen met de kabels die ik heb. Overigens is de keuze voor deze kabels geografisch bepaald en niet financieel, want dit bedrijf is bij mij op de hoek, terwijl een dealer zich 15 km verder bevindt. Als ik mijn verstand had gebruikt had ik moeten weten wat mij boven het hoofd hing en de kabels al aan moeten schaffen voordat ik begon. Volgend jaar beter.

Groet,

Ruud Greeff

Greeff (0), 14 jaar geleden

Hans & Harry,

Het is volbracht, de kabels zitten er op en zoals het er nu naar uitziet werkt het goed. Het viel niet mee op straat, maar het is te doen. Ik kan niet anders dan onderschrijven dat de originele kabels gebruikt dienen te worden, want ik heb de indruk dat beide aangeschafte kabels iets te lang zijn, waardoor er grotere en daardoor scherpere bochten nodig waren. Voor de linker schat ik het op ca. 2 a 3 cm en voor de rechter 3 a 4. Ook de binnenkabels moeten bij de handrem te ver opgesteld worden.

Volgend jaar ben ik dus weer aan de beurt en zal ik de originele kabels aanschaffen, nieuwe rubbers en klemmen voor de bevestiging van de kabels onder de wagen en een nieuwe uitlaatklem voor de achterpot. De uitlaat moet zakken om het hitteschild weg te nemen en deze klem wil ook nog wel eens doorroesten omdat het condenswater hier uit lekt en als deze breekt valt de middenpijp op het dek waardoor je niet verder kan rijden. Ik heb hier een kabeltje aangebracht, opdat hij in ieder geval blijft hangen en niet over de straat gaat denderen.

Ik dacht het verwijderen van het hitteschild te vermijden door een touwtje met de oude kabels mee te trekken en daar de nieuwe kabels mee onder het hitteschild door te trekken, maar dat ging niet. Dan kan je trouwens ook de rubbers om de kabels niet goed plaatsen in de ogen pal bij de gaten van de cabine.

Dit was een leerzame exercitie en hartelijk bedankt voor de goede raad.

Groet,

Ruud Greeff

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.