Peugeot 106: Slecht lopen 106 1.6i '98 Magneti Marelli

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Een familie lid van mij heeft 106 1.4i met een magneti marelli injectie systeem.
Met 71.000 km op de klok.

Het probleem:
De auto starte slecht en reed wanneer koud beroert, sloeg soms af.
Wanneer warm deed hij het beter, maar was niet geheel vrij van storingen.

Naar de Garage:
Stappenmnotor schoon gemaakt.
Deed het beter, maar naar enige tijd weet slecht starten, en slecht lopen.

Weer naar de garage:
Krukas senser vervangen, moest het maar een poosje aanzien.
Kortom, daarna kwam hij bij mij.

Vrijdag avond jl naar mij gereden, 3x afgeslagen, k-t lopen. Niet echt gang in te krijgen,
pas wanneer hij wat warmer werd.

Wat heb ik gedaan:
Alles qua onsteking, de delen die op het blokzitten, weggenomen.
Alle sensoren van de lucht inlaat weggenomen. Wou er 1 bouge uithalen, heb ik gedaan.
Was redelijk schoon. Sensoren schoongemaakt, getracht door te meten. De Gasklepsensor lijkt goed.
Weerstand v/d stappen motor lijk goed met 52 ohm.
Weerstand inlaattemperatuursensor is bijna 8hm, zou 4ohm moeten zijn.
De ander 2 kon ik niet meten.

Zondag alles was lekker schoon en droog waar in de auto gezet. Alles aangesloten.
Het was starten en lopen. Heb een ritje gamaakt, hij leek als nieuw.

Weer laten afkoelen, het was weer starten en goed lopen.
Daarna verdeelt over de middag, nog 4 starts gemaakt, deze waren alle maal goed.

Raar, want ik heb niets kunnen vinden, dat konden ze bij de garage ook niet, d's das niet zo gek.

Kwam op het idee om de motor met water nat te maken, dat gedaan.
Toen kwam het beroerde lopen terug.

Wat doet hij:
Hij loopt een poosje op 3 poten, na enige tijd komt de 4de erbij. Stinkt naar bezine, maar naar verloop van tijd niet meer.
Waarschijnlijk het 3 poten verhaal. Als je gas geeft pakt hij als hij koud is zeer slecht op, dat word beter naarmate hij warmer word. Als je gas geeft en het gas los laat zakt het toerental tot net onder de 750, zou 950 a 1000 moeten zijn.
Hij komt wel weer terug na 3 x schommelen bij de 1000.
Als je alle verbruikers (elek) aan zet dan zakt het staitonairtoerental tot 750omw/min. Gaat alles weer uit dan klimt hij weer tot 950 omw/min.

Als je de auto start, en je geeft geen gas, dan begint het toerental te schommelen, hij zakt steeds verder weg, klimt dan weer.
Dit gaat net zolang door tot de motor 1x afslaat.
Als je hem start, en je helpt hij even stabiel naar de 950 toeren, dan doet hij het voorlaatste niet en blijft netjes op de 950/1000.

Graag jullie hulp, want mijn kennis schiet nu te kort.
Groeten,
Peter

Peter-GS

Geplaatst door Peter-GS (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe zijn de bougies? Verdeelkap/bougiekabels? Je geeft immers zelf aan dat vocht het probleem geeft.
Reset de computer eens door de losgenomen accupolen even tegen elkaar te houden. Accupolen echt loshalen van de accu hoor!

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Even er van uitgaande dat je een disbobine naast de cilinderkop hebt en niet eentje bovenop de bougies het volgende;

Bij dit type slaan meestal de bougiekabels door terplaatse van het bobine blok. Als je daar op spuit en de storing komt terug dan heb je het probleem te pakken.
Je ziet en hoort het ook alsie gaat doorslaan. soms slaatie door op het blok zelf,dan is de isolatie van het blok niet goed meer en soms slaan de kabels door naar elkaar.
In het eerste geval zou ik de kabels en het bobineblok vervangen en in het tweede geval alleen de kabels.
Tot zover het 3 poten verhaal.

Wat betrefd het schommelende stationair toerental, voor de 1.4 weet ik wel wat maar voor de 1.6 eigenlijk niet.

Ik dacht dat de 1.6 eigenlijk altijd een bosch systeem had en de 1.4 een magnetie marrelie maar ik zal me wel vergissen. weet je zeker dat dit een 1.6 is ? of is het een 1.6 16 klepper (gti o.i.d)

Geef anders even de motorcode. Voor sommige 1.4 motoren moest de tankafzuiging namelijk verplaatst worden omdat die voor de derde cilinder zat. tevens is er een softwareupdate beschikbaar voor dit type dacht ik.


PT nieker.

Peter-GS (0), 16 jaar geleden

Ik zxal kijken of ik de motorcode snel op het forum zal zetten.
De auto staat niet meer voor de deur, zie je.

Ik heb zo'n garage cd, van alle merken, daar komt een 1.6 i met Magneti Marelli voor.
Maar de motor code, zal meer zeggen.

Bedankt alvast.

Peter-GS (0), 16 jaar geleden

oke, allemaal bedankt voor de hulp.

Het diodeblok op de bougies, was de boosdoener.
Droog gestookt, en weer gekit.

hopen dat deze het een poosje vol houdt.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

vervang hem maar voordat hij de motorebe opblaast, deze storing komt veel voor bij de 306 en 206 met dit systeem.Electrfil weet je wel.

Peter-GS (0), 16 jaar geleden

Bedankt Oldtimer,
Nee, dat wist ik niet.

Bobine blok is nu vervangen.
Allen nu nog doet hij vreemd, hij loopt onregelmatig, en toerental schommelt.
Waarschijnlijk de koelvloeistof temepratuur sensor is het nu nog waarschijnlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.