auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Slecht lopen 206

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v (TU3JP)

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel mijn 206 uit 2000 een probleem.. Omdat een video meer zegt dan woorden, zie dit videootje:

[yt]http://www.youtube.com/watch?v=mv-Mpcdn8...[/yt]
(http://www.youtube.com/watch?v=mv-Mpcdn8...)

Dit is al enige tijd aan de gang helaas. Ik heb vorige week de bougies vervangen door nieuwe (origineel Peugeot) en ik heb het gasklephuis en stappenmotor al gereinigd met een speciaal daarvoor bedoelde cleaner van Tunap.

Ik weet niet waar ik het nog meer in zou kunnen zoeken. Is hier wellicht iemand die het probleem kent en waar ik het in zou moeten zoeken?

Let overigens niet op het knipperende airbaglampje. De airbagring is kapot, waardoor mijn airbag en claxon geen spanning meer krijgen.

Groet, Bryan

Geplaatst door

Rio-man (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even een kleine aanvulling:

In het begin als de motor koud is dan krijg je dus het kuurtje zoals in het filmpje te zien is. Als je gas geeft dan gaat hij horten en stoten. (Dit doet hij ook als je bijvoorbeeld gaat in of uitparkeren, daarom wil ik het opgelost hebben.)

Maargoed, nu merkte ik net toen de motor al wat warmer was, ik denk rond de 70 graden (het metertje begon net op te lopen) en de motor dus weer stabiel begon te lopen, dat er een tik, het klinkt een beetje als een vonkende bougie zeg maar, uit de motor kwam. Ik heb gepoogd te horen waar het vandaan kwam, en voor zover ik kan horen leek het van de tweede injector aan de linkerkant van het blok te komen (even aangehouden als indeling 1, 2, 3, 4 vlnr).

Zou dit ermee te maken kunnen hebben?

Nog even wat aanvullende gerevens:
- auto heeft 119.500 km gereden op dit moment
- distributieriem vervangen vij 97000 km
- koppakking vervangen bij 109000 km, direct met oliewissel
- grote beurt (olie, bougies, filters, reinigen gasklephuis en stappenmotor) bij 118900 km (vorige week)

Rio-man 0

12 jaar

Heb je het bobine-blok er al weer afgehad na het horen van de tik. Zo niet, doe dit dan en controleer of er toevallig geen gaatje in 1 van de doppen gevonkt is, en of er verder niets te zien is aan de doppen, met name het contactveertje binnenin de dop(pen)
Het is wel te horen dat het motortje niet goed loopt, maar een pasklaar antwoord wordt een stuk moeilijker.
Als je de bobine er toch af hebt, kijk dan ook nog even naar het merk van de bobine. Sagem = fout, Electricfil = correct.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik heb de bobine even snel bekeken. Het betreft een bobine van Electricifil. Ik heb hem er niet af kunnen halen want daar is het nu iets te donker voor, maar vorige week bij het vervangen van de bougies is mij niets vreemds opgevallen. Ik haal hem er morgenmiddag nog even een keer af om de rubbers te inspecteren. Bedankt in elk geval voor zover! Morgen laat ik meer weten!

Rio-man 0

12 jaar

Ik heb hem er net even afgetrokken. Voor zover ik kan zien heb ik geen vreemde dingen gezien. De bougies zitten goed vast en zijn vorige week pas vernieuwd. Het probleem doet zich al langer voor.

Het tikken leek net overigens ook minder (heb even een rondje brievenbus gedaan, bij elkaar denk ik 500 meter rijden in totaal), ook met warme motor maar het horten en stoten deed hij wel gewoon. Het is ook alleen wanneer ik gas geef. Als hij gewoon stationair loopt dan loopt hij gewoon goed, maar zodra je je gas even aanraakt, dan begint hij te horten en te stoten. Het toerental zakt zeg maar niet netjes terug zoals zou moeten; het toerental zakt wanneer je gas loslaat meteen terug naar 500 toeren, in plaats van dat hij geleidelijk terugloopt. Het lijkt volgensmij zelf een beetje alsof hij verzuipt. Het uitlaatgas dat hij uitstoot begint dan ook een beetje te ruiken naar brandstof, waarschijnlijk onverbrande brandstof ofzo? Het hikken houd een seconde of 5 aan, en daarna loopt hij weer zuiver stationair.

Ook kreeg ik bij de apk te horen dat mijn multiriem verdroogd was en dat ik deze beter kon vervangen. Ik weet niet of dit er verder nog wat mee te maken kan hebben?

Rio-man 0

12 jaar

Het gaat tijd worden om em eens "aan de kast te hangen" , dus naar een dealer of andere vakkundige garage met de juiste diagnose-apparatuur.

hans4074 0
badge

12 jaar

Hij heeft vorige week bij de Peugeot-dealer aan de computer gehangen voor de airbagstoring? Ik weet niet of er dan ook meteen zichtbaar is welke andere storingen er in de auto zitten? Er brand verder geen storingslampje van de motor.

Rio-man 0

12 jaar

Hangt er van af of ze echt en alleen naar de airbagstoring hebben gekeken en dus ook maar alleen in het airbag menu zijn geweest. Hebben ze het systeem uitgelzen d.m.v. een zogenaamde globale test, dan kunnen er storingen in andere (electronische) onderdelen bij staan. De vraag is dan natuurlijk of ze die ook bekeken hebben als je alleen komt voor een airbagstoring.
Ik denk dat er ook meer voor nodig is dan alleen storing uitlezen. Er moet eigenlijk ook m.b.v. diagnose apparaat gekeken worden naar de zogenaamde meting gegevens (live data) op moment van optreden = bij lopende motor.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ze hebben hem aan de laptop gehangen met Peugeot Planet. Maar de motor moet dan ook koud zijn, zodat het probleem zich ook daadwerkelijk voordoet tijdens de meting?

Trouwens, nog een dingetje: Met koude motor doet hij er erg lang over om aan te slaan in vergelijking met andere 206-jes. Vorig jaar is er een nieuwe accu ingegaan, en de startmotor draait gewoon op volle snelheid rond. Wanneer ik hem een paar seconden laat "voorgloeien" zoals bij een diesel moet, dan slaat hij wel vlot aan (zoals in het filmpje, met koude motor duurt het ongeveer 2 a 3 keer zo lang..). Kan dit er ook mee te maken hebben?

Rio-man 0

12 jaar

Vandaag is hij weer uitgelezen bij de Peugeot met koude motor. Er staan géén storingen in en ook bij het uitlezen zijn geen echt rare dingen te zien. Ik snap er echt niks meer van...

Wat mij wederom opviel, en de monteur ook, was dat de auto erg naar benzine begon te stinken. Hij vertelde me dat het probleem hem kon zitten in de bougies (zijn al nieuw), vervuild gasklephuis/stappenmotor (beiden gereinigd), bobine of in een van de injectors. De bobine heb ik nagekeken want hij zei dat daar misschien een brandgat in kon zitten door verkeerde montage of iets dergelijks. Dit was ook niet het geval, de bobine ziet er werkelijk uit als nieuw...

Wat denken jullie? Het probleem is nu wel wat minder, maar ik wil mijn auto nu gewoon helemaal in orde hebben omdat ik lange afstanden moet gaan rijden, en ik mijn ANWB-pasje liever voor niks bij me heb dan dat ik hem moet gebruiken.

Rio-man 0

12 jaar

Misschien eens helemaal in de andere hoek gaan zoeken: staat de distributie wel op tijd en staat de klepspeling correct (0,20mm inlaat en 0,40mm uitlaat)? Je gegeven omschrijvingen lijken niet overeen te komen met deze zaken, maar gezien het feit dat ze niets kunnen vinden en het vervelende dat je maar moet geloven wat er op afstand gezegd/geschreven wordt (niet kwaad bedoeld) zou je dit gewoon nog eens kunnen controleren. Op zich niet echt veel werk, en een keertje klepspeling controleren en afstellen als dit nodig is , kan ook geen kwaad.
Hoe is de staat van de benzine en benzine-filter? Nog een vaak voorkomend euvel: is er toevallig geen draad-isolatie doorgeschuurd van die beruchte grote kabelboom achter distributiedeksel. Deze kabelboom ligt in een hardkunststof kabelgoot en daar waar deze kabelgoot van verticaal overgaat naar horizontaal onderaan in de bocht, wil wel eens een draad of draadisolatie doorschuren. Afhankelijk van de functie van die draad kan dit vreemde storingen veroorzaken. Kun je ook nog even controleren. Het beste te beoordelen met auto op een hefbrug en dan vanuit de Rv wielkast of onderzijde auto met voldoende licht inspecteren/controleren. Meestal al te zien aan groene oxidatie sporen op de kunststof goot daar in die bocht.
Kortom...we gaan op de gok verder met controles.

hans4074 0
badge

12 jaar

Zojuist heb ik de bekabeling bekeken. Ik zie geen vreemde of blootliggende kabels. Wel hingen er een paar druppels olie aan. Ik heb het deel schoongespoten met universal cleaner van tunap en direct de boutjes van de carterpan even vastgedraaid. Echter blijft de motor dat bokken houden.

De kleppen zijn vorig jaar gesteld bij de Peugeot na het vervangen van de koppakking. Daarvoor deed hij het overigens al.

Rio-man 0

12 jaar

Mijn ideeën zijn een eind op. Nu mag de volgende.

hans4074 0
badge

12 jaar

Ik denk zelf dat het toch in de bobine of in (een van de) injectoren gezocht moet worden. Alleen... hoe kan ik die meten c.q. controleren?

Rio-man 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.