Peugeot 106 XSI: slecht lopen/rijden

Bouwjaar: 1993

Mijn 106 XSI loopt beroerd stationair en tijdens het rijden schokkert de auto nogal. 's morgens bij verhoogt stationair loopt ie goed, zodra je gaat rijden is het mis. Wanneer de motor op temperatuur is blijft het schokken. Bij volgas is het schokken beduidend minder. Wie weet voor mij een oplossing? Bij voorbaat dank!

Maikel6835

Geplaatst door Maikel6835 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

bougie's en bougiekabels eens contoleren,doe de motorkap eens open als het donker is en laat de motor eens lopen als er een lekstroom is zul je het dan zien.

monteurtje7987 (0) PRO, 20 jaar geleden

ja en kijk ook eens aan de onderkant van de bobine als je daar een zwarte scheur op ziet zal deze door vonken .
maar de meest voor komende klacht bij warme motor met dit probleem is het ontstekings moduul
succes en ik hoor het wel

Maikel6835 (0), 20 jaar geleden

helaas geen vonken gezien zojuist... (kap open en in het donker motor laten lopen), ik zal morgen even de bobine bekijken. Nogmaals de klacht, de eerste 30 seconden loopt de auto mooi rond (bij koude motor) daarna begint het pruttelen en schokkeren. Ook tijdens het rijden inhouden en schokkeren, bij volgas is het beduidend minder. Misschien injectorreiniger proberen?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Baat het niet dan schaat het niet.

Maikel6835 (0), 20 jaar geleden

Ik heb met remmenreiniger op valse lucht gecontroleerd.... na bij het inlaatspruitstuk gespoten te hebben zakte het toerental telkens, dit duidt op een lek neem ik aan???

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja, maar normaal zou hij harder moeten gaan lopen,maar als je het luchtlek "dicht"hebt gespoten zou het kunnen.

Maikel6835 (0), 20 jaar geleden

waar het inlaatspruitstuk op het blok aansluit, daar wordt volgens mij valse lucht aangezogen. Maar hij zou harder moeten lopen... hmmm, is het misschien niet zo dat wanneer er op deze manier extra brandstof binnenkomt, de motor een re rijk mengsel krijgt waardoor deze bijna verzuipt?

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Dan moet het nogal een groot gat zijn.Je zou het moeten kunnen zien als je in meting gegevens het percentage opening van de stationaire stappenmotor ziet.

Maikel6835 (0), 20 jaar geleden

ik heb het gat/spleet afgedicht maar dat mag niet baten helaas. blijft rot lopen. ik zal komende week even de computer uit laten lezen bij de garage, misschien dat daar wat uitkomt.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

niet alleen uitlezen, want stel dat er geen storing in zit. Als ik met zo'n probleem geconfronteerd wordt kijk ik altijd ook even in meting gegevens aan de hand van wat je dan ziet als parameters en de gegevens die je uit ervaring weet kun je meestal wel afleiden of een vacuumsensor of lambdasonde uit de pas loopt.Cees Johannes is de technisch specialist bij Tienneke Groet in Schagen die weet alles.

Maikel6835 (0), 20 jaar geleden

Kijk dat is mooi, dat zit hier om de hoek. Ga ik komende week week meteen doen. Meteen ff bougies vervangen, waren aardig op hun eind volgens mij.

Maikel6835 (0), 20 jaar geleden

Nou, uitlezen hadden ze helaas geen tijd voor, moet daarvoor afspraak maken. Wel even de bougies vernieuwd, dit had helaas geen verbeterend resultaat.

stationair loopt ie niet mooi, als ik gas geef loopt ie wel mooi behalve als ik rij (dus motor moet kracht leveren) dan houdt ie ook in. Met volgas en hoger in de toeren is er geen last. Zal nog even injectorreiniger proberen.

EdMac (0), 20 jaar geleden

Tsja, ik zit met exact hetzelfde probleem (106 XSi 1992), dus als je wat weet, hou me op de hoogte. Uitlezen bij dealer had geen nut, gaf niet aan waar storing zat, terwijl lampje had gebrand. Ontstekingsmodule was het ook niet. Ben ondertussen zwwar depri, want hij gaat het steeds erger doen!!

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Toch moet hij aan de testkast, als het uilezen van het storingsgeheugen niets oplevert dan moet de monteur wat verder in het systeem en via "meting gegevens"kan hij dan met draaiende motor zien wat er in de computer binnenkomt en uitgaat.Als het dan een "echte" monteur is moet hij toch daaruit wel kunnen uitfilteren wat er aan de hand is.Zeker als hij stationair ook niet goed loopt.Vanzelf gaat zoiets niet over .Succes Oldtimer.

EdMac (0), 20 jaar geleden

Dank je voor de reactie Oldtimer, dit weekend ga ik het nog eens proberen bij een andere Peugeotdealer, in Zevenaar. Ik zal je reactie ook even voorleggen... dat uitlees en controlegeintje kostte me net hier al 75,-... en ik ben nog niets wijzer, lang leve de forums!

Paul8584 (0), 20 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde probleem als jullie, maar heb dan een volvo 460 met monopoint injectie. Heb ook al alle elektronica vervangen inclusief alle sensors en voetpakkingen, sta op het punt om hem ook uit te laten lezen. Maar voordat ik dat ga doen wil ik toch nog mijn inlaatspruitstuk-pakking controleren. Zou je dit niet kunnen testen door over de rand van deze pakking (aan de buitenkant) uitlaatcement te smeren?, en vervolgens het verschil tijdens het rijden opmerken? Ik weet dat niet echt profi is, maarja heb geen zin om zinloos dat spruitstuk eraf te halen, want dit is volgens mij een enorme rot klus.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Paul.Als je nou met lopende motor een brandbaar neveltje van b.v. contaktspray over de vlakken waar je lekkage vermoedt sproeit en er zit een lek dan zou je dit moeten kunnen horen in het lopen van de motor en zou je de exakte plek van je lekkage moeten kunnen opsporen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum