Sinds enkele dagen plots een probleem dat te maken heeft met de ontkoppeling of versnellingsbak. Bij schakelen van 3 naar 4 is er steeds een licht gekraak. Ik blijf voorlopig rijden maar toch moet er aan gewerkt worden dat is zeker. Vraag is dus waar ergens ligt daar het probleem? Vermoedelijk zal ik naar een garage moeten maar ik wil voorbereid zijn. Of kan ik zelf iets testen of ondernemen?
Met dank.
Werner
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
denk dat er een synchromeshring in de bak is versleten. bak openmaken en reviseren wat nodig is, of de makkelijkste weg kiezen en een andere bak plaatsen. persoonlijk zou ik em repareren, klacht komt vaker voor en als je em maakt weet je dat het goed is. zo doorrijden zou ik eigenlijk niet aanraden, slijpsel in de bak als gevolg van een versleten synchromesh of gebroken veer oid is niet echt goed voor de rest van de bak. succes.
dank je wel Harry. Toch wel drastisch deze ingreep vrees ik. En wel héél vroeg met slechts 90000km op de teller. Heb dit nog nooit meegemaakt met andere Peugeot's (ben ondertussen meer dan 40jaar Peugeot rijder)
Kunnen er ook andere redenen zijn voor kraken? BV.slecht ontkoppelen (pompje versleten o.i.d.); Of afregeling aan de koppelingspook? Of kan ik dat min of meer zelf beter uittesten alvorens deze ingreep te laten uitvoeren?
Dank als je hierop nog eens wil reageren.
Werner
4 jaar
bij slecht ontkoppelen heb je last in alle versnellingen, en gaat ie meestal gewoon moeijlijk in de versnelling ipv te kraken. en helaas komt het vaker voor.(ook de kwaliteit van peugeot wordt minder)😂.
Als de koppeling niet soepel aanvoelt kan het zijn dat de drukgroep versleten is. De koppelingsplaat komt dan niet meer 100 % vrij. Je merkt dit als eerste doordat de achteruit moeilijk zonder te knarsen ingeschakeld kan worden. De overige versnellingen schakelen zich dan ook vaak iets stroever. Vervangen van de complete drukgroep en koppeling incl. druklager is dan vaak de enige optie. Bij een ruwe rijstijl of veel rijden met bv caravan of aanhangwagen kan de koppeling met drukgroep soms al bij 100000 km aan vervanging toe zijn.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar