Peugeot Partner 2013: Trillen / schokken bij optrekken

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: DV6DTED, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 86

Hallo,

Mijn vader heeft een Partner Tepee 1.6 eHDI die ondertussen 157.000 km op de teller heeft.
Bij het vertrekken of filerijden begint de wagen meer en meer te trillen of schokken. Dit begon 15.000 km geleden al en wordt steeds erger. Vertrekken met meer toeren en de koppeling laten slippen voorkomt het probleem, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing.

Ik dacht dat dit de typische symptomen waren van een versleten dubbel massa vliegwiel, maar bij het opzoeken van prijzen voor een nieuw vliegwiel merkte ik dat er geen tweemassavliegwiel voor deze auto bestaat. Hij heeft dus een vast vliegwiel?

Het trillen of daveren komt toch wel echt overeen met het motortoerental en niet met de snelheid van de wagen.
Kan een koppeling op zich voor zo'n trillingen zorgen? Het druklager lijkt mij nog OK, er is geen lawaai bij een ingetrapt of niet ingetrapt pedaal. Ook gaat hij vlot in elke versnelling zonder haperen.

Wat zouden de mogelijke oorzaken kunnen zijn? En is het zeker dat deze wagen een vast vliegwiel heeft?

Peter88

Geplaatst door Peter88 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

harry4203 (430) PRO, 4 jaar geleden

kun je het chassisnr eens plaatsten? even kijken of er echt geen 2 massa-vliegwiel in zit.

Peter88 (0), 4 jaar geleden

Chassisnummer is VF37J9HP0DN531741.
Hoe kan je dat zien?

Peter88 (0), 4 jaar geleden

Vandaag nog eens gecheckt, er is een heel licht geratel hoorbaar van de drukgroep dat verdwijnt zodra de koppeling ingedrukt wordt. Het koppelingspedaal trilt ook voelbaar mee met het motortoerental, maar niet overdreven.

Ook is er soms een kleine klop voelbaar bij het opschakelen. Niet wanneer de volgende versnelling gekozen wordt, maar bij het loslaten van het koppelingspedaal nadat de volgende versnelling al gekozen is.

Zou dit toch aan de koppeling zelf liggen, in combinatie met een vast vliegwiel?

Peter88 (0), 4 jaar geleden

Bij de garage was het antwoord: Het vliegwiel is inderdaad een vast vliegwiel. Licht trillen / schokken is normaal. Onderste motorsteun is licht versleten waardoor de motor feller kantelt bij het schudden.

We zullen er maar mee leren leven zeker?

Steenwijk (55), 4 jaar geleden

Of voor 3x nix bij mr. Auto een steuntje bestellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum