Peugeot partner hdi: slecht starten bij koude

Bouwjaar: 2003

Hallo, mijn partner start slecht bij koude temperaturen.
Wanneer deze aanslaat draait hij eerst op 3 poten, na wat gas geven en enkele blauw witte rookpluimen met een kletterend motorlawaai draait deze goed. De rook en stank is zo fel dat ik mijn wagen niet meer in de garage zet 's nachts om de stank in huis te vermijden.Wanneer mijn bij het starten de sleutel perongeluk te vroegloslaat en daarna opnieuw probeert te starten is dit alles nog veel erger.
Motor maakt de eerste 15km wel een rauw metaalachtig geluid bij optrekken.Dit fenomeen doet zich enkel voor bij de eerste koude start. Verbruik ligt ook aan de hoge kant (~7,2l/100km voor overwegend snelwegverkeer en rustige rijstijl)
De voorgloeistallatie is orde.
Verder rijd de wagen zonder enig probleem en rookt ook niet bij fel optrekken.
Waar kan dit aan liggen, druksensor of hogedrukpomp, injectorern of iets dergelijks?
Kan het zijn dat er al brandstof word ingespoten voor het inspuitsysteem zijn volledige druk heeft opgebouwd.

Geplaatst door

Dirk2301 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft de dealer hem al eens koud gestart. Dit lijkt mij niet goed maar je zit nog in de garantie, dus probleem bij de dealer leggen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ben gisteren naar de dealer geweest en deze gaf als raad om na het starten niet direct gas te geven. Ik heb deze morgen geprobeert en is niet slecht. De rookpluimen zijn alvast verdwenen. De stank is bijgevolg ook wat verminderd.
Het geratel bij koude motor zou evenwel normaal zijn.
Indien geen bevredigend resultaat moet hij eens een dag binnen in de garage voor een volledig controle met het diagnose toestel.
We zien wel.

Dirk2301 0

20 jaar

Geluid kan ik niet zien in de computer, maar als je twijfelt vraag dan aan de dealer om een gelijke auto ernaast te zetten zodat je kunt vergelijken.Dan weet je het zeker en ben jij ook overtuigt,ik proef uit je antwoord nu dat je dat toch nog niet bent.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Gisteren naar garage geweest voor controle met diag2000.
>>> permanente kortsluiting in luchtmassameter en problemen met injectie.
Volgende week worden alle drukken en sensors van het inspuitsysteem gekontroleerd en de verstuivers getest op lekken.

Dirk2301 0

20 jaar

Hebben ze nog wat aan die permanente storing gedaan?Lijkt me toch dat je daar niet mee door kan, klinkt trouwens alsof er water via het luchtfilter is aangezogen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Luchtmassameter word gelijktijdig vervangen.
Er zijn geen sporen van water.
Wanneer mijn de cpu met de diag uitleest geeft hij wel correcte meetwaarden aan, ook al is er een permanente storing(kortsluiting

Dirk2301 0

20 jaar

Dat kan toch niet?

oldtimer 0
badge

20 jaar

Vandaag auto afgehaald bij de dealer.
Luchtmassa meter is vervangen, de rest zo in orde zijn.
Deze morgen starte hij toch al zonder problemen.
We zien wel de komende dagen of alles in orde is.

Dirk2301 0

20 jaar

Ondertussen op wintersport geweest en problemen gehad omde starten bij vriesweer. Na een nacht stil te staan start hij zeeer moeilijk, (20sec starten) waarna motor aanslaat en precies op 3 cil draait. Na wat gas geven en grote blauwe rookpluimen draait hij goed.
Naar garage geweest >> geen storingen, en update gegeven.

Er is geen verontreinigingen (metaaldeeltjes) in de brandstoffilter, verstuivers lekken niet en gloeibougies zijn ook in orde.
Wat kan er nog gekontroleerd worden???
Het probleem doet zich enkel voor na enkele uren stilstand en word erger bij koude.
Wanneer mijn bij vriesweer start en na enkele seconden de motor stillegt en daarna opnieuw start doet dit probleem zich niet voor.

Via een onafhankelijke peugeot dealer hoorde ik dat het de hydraulische klepstoters kunnen zijn, die na enige tijd leeglopen en problemen geven bij het starten (verkeerde klepspeling geven) dit door het gebruik van vol synthetische olie (5w40).
Een half synthetische olie (10w40) is volgens hem voor dit type motor stukken beter.

Dirk2301 0

20 jaar

Mijn ervaring met die olie is precies anders om, ik vul alle hdi motoren met mobil 1.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Kan een loszittende motorsteun zijn maar ook de reactierubbertjes van de bovenste aan de distributiekant willen wel eens plakken en dan tokt het ook

oldtimer 0
badge

20 jaar

Kan er soms een probleem zijn het de hydraulische klepstoters of een slecht werkende EGR klep (bij constante snelheid durft auto soms wat schokken rond 50km/u een net geen 2000tr/min).
Eens de motor op temperatuur is alle ok.

Dirk2301 0

20 jaar

je zou de egr eens af kunnen doppen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

door het vacuum slangetje los te maken en af te sluiten?

Dirk2301 0

20 jaar

probeer maar eens.

oldtimer 0
badge

20 jaar

hallo,

Is je temperatuursensor van je koelvloeistof wel goed?

als deze niet goed is gloeit ie niet goed voor, vooral bij heel koude temperatuur (deze sensor is een NTC, dwz hoe kouder hoe groter de weerstand).

Oldtimer Jansen weet je nog het probleem van een posting van de Peugeot 406 svdt uit 1997 was ook de tempsensor.

gr. Reinder

RDijkstra 0

20 jaar

Reinder, dit is een HDI dus wel even anders.
Dirk heeft hij het nu de laatste paar dagen ook?Zet hem dan nog eens snachts bij de dealer zodat die het kan zien.

oldtimer 0
badge

20 jaar

ja oldtimer je hebt denk ik gelijk, maar een HDI is toch een diesel die motormanagment heeft? bepaald deze dan ook je voorgloeitijd? ik neem aan dat het motormanagement dan ook een temperatuur waarde moet hebben.

groeten Reinder

RDijkstra 0

20 jaar

Reinder, een HDI heeft in principe het voorgloeien eigenlijk niet nodig, dat hij op het moment dat je start wel begint te gloeien is puur om de koudloopeigenschappen te verbeteren. De temperatuursensor bepaald in deze alleen de nagloeitijd.Het motormanagement bepaald de ingespoten hoeveelheid en het tijdstip waarop gefaseerd wordt ingespoten, eerst een kleine hoeveelheid om de brand ahw aan te steken en als het één keer brand de hoofdinspuiting die voor de echte energie zorgt.
Lesje HDI techniek.Groeten Oldtimer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Oldtimer, ik heb enkele dagen rondgereden met afgesloten egr klep en alles blijft gelijk.
Het enige wat volgens mij nog een mogelijkheid is dat de brandstof terugloopt naar de tank bij stilstand.
Vroeger had ik allen blauwe rook bij starten na 12u stilstand, tegenwoordig gebeurt dit al na enkele uren.
Hoe kan ik dit uitvissen?

Dirk2301 0

20 jaar

Onder de afdekplaat zit een knijpballetje"tenminste" als het een Siemens systeem is.Daarmee moet je hem als de tank leeg is ontluchten, maar daar zou je eens een paar keer in kunnen knijpen voor het starten.succes Oldtimer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ja op termijn zal hij dit gaan"zien"aan de hand van de aangezogen lucht en het geleverde vermogen.Maar dan gaat het lampje motormanagement aan.Ik ben overigens blij dat het knijpen helpt want dan heb je weer iets richting dealer.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ik heb dit even geprobeerd (toch een 3 a 4 keren moeten drukken voor het knijpballletje hard werd) en dit helpt, direct gestart een geen blauwe rook, ook niet bij gasgeven.

Het afsluiten van de vacuumslang van de egr, heeft dit een foutcode in de cpu of niet.

Dirk2301 0

20 jaar

Ok bedankt.
Heb ook nog een tokkend geluid bij gas geven of gas lossen.
Het is niet constant en heb het ook soms als je de motor af zet.

Dirk2301 0

20 jaar

deze middag nog eens in het peertje genepen en gestart (na 2 dagen stilstand) gevolg opnieuw blauwe rook bij starten en gas geven om te vertrekken. Wanneer men de motor enkele sec laat draaien voor te vertrekken rookt hij maar een klein beetje blauw bij het aanslaan. Dus het peertje is blijkbaar ook niet het probleem. Waar zitten de andere motorsteunen,de bovenste is in orde?

Dirk2301 0

20 jaar

Aan de bestuurderskant onder de accubak en onder de auto iets rechts van het midden.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Alle motorsteunen nagezien, en zien er allemaal in orde uit.

Dirk2301 0

20 jaar

Wordt toch moeilijk op afstand zonder de auto te zien en te voelen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Heb de auto nog eens op de brug geplaats en de bouten onderste motorsteun aangedraaid, en de reactierubbertjes ingespoten met siliconen olie. resultaat: het tokken is gedaan.

Dirk2301 0

20 jaar

Gelukkig maar, ik heb hier ook een partner hdi met dezelfde problemen. Ik heb het probleem in Manchester neergelegt nu maar afwachten. Het is nu trouwens boven 0 en dan is het goed.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Oldtimer, gaat het om de startproblemen zoals ik die heb bij mijn partner?

Dirk2301 0

20 jaar

Juist, ik ben benieuwd wat er uitkomt.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Laat je iets weten als er nieuws is van Manchester?

Dirk2301 0

20 jaar

Natuurlijk, maar reken er niet te snel op.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Wat heb je al gecontroleerd, zijn er al onderdelen vervangen?
Wat is het bouwjaar en chassis nr?
Ik heb bij temperaturen boven nul ook problemen.
De motor davert in het begin zelfs wat, dit gaat over na enkele keren gasgeven.

Dirk2301 0

20 jaar

Dit is een splinternieuwe auto (4000 km)Ik heb meting gegevens gedaan,alles was goed bij warme motor, en toen heb ik de volgende dag bij koude motor ook meting gegevens laten doen(ik was zelf verhindert)maar toen liep hij eigelijk ook gelijk goed, en toen waren er ook geen afwijkingen.Ik heb de gloeibougie's getest en een luchtlekje opgespoort in het brandstoffilter,dat kun je zien doordat er luchtbellen in het doorzichtige leidinkje tussen het filter en de pomp komen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Nog steeds niets gehoord van Manchester?

Dirk2301 0

20 jaar

Manchester is passee er komt een nieuwe helpdesk vanuit Saarbrucken, die zitten dan op schoot bij Siemens. Ik zal van de week eens even horen hoe of het er mee is.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ben je ondertussen al iets wijzer geworden?

Dirk2301 0

20 jaar

Ben je ondertussen al iets wijzer geworden?

Dirk2301 0

20 jaar

Nee, zal er de komende week eens over bellen

oldtimer 0
badge

20 jaar

Waarom is de compressie nog niet gemeten? Tenminste die informatie vind ik hier nergens.

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Henkie we praten over nieuwe auto's

oldtimer 0
badge

20 jaar

Gaan nieuwe auto's niet stuk dan? Misschien zit er wel een haarscheurtje in de cilinderkop of -pakking zodat er enkele drupjes koelvloeistof in de cilinder komen, dan krijg je precies hetzelfde.
Het lijkt wel dat monteurs tegenwoordig niks zelf meer kunnen; alles moet met behulp van de laptop en/of techline. Een inspuitsysteem kan alleen dan goed zijn werk doen als de basis goed is. Het is toch van de gekke dat na bijna een half jaar het probleem nog niet is opgelost!

Henk Nobach 0
badge

20 jaar

Meneer Nobach, Ik denk dat Uw manier van benaderen mij slecht aanstaat Ik denk dat mijn ervaring van meer dan 35 jaar als technicus in de peugeotorganisatie voldoende is om dit probleem te tackelen alleen hebben we in deze te maken met nieuwe auto's die nog dik in de garantie zitten en waar we dus niets aan mogen doen zonder de steun en toestemming van de fabriek ,want die zullen het moeten gaan betalen.
Verder is het probleem niet zodanig dat met deze auto's niet mee te rijden is dus de prioriteit ligt wat laag.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Oldtimer, heb jij ondertussen nog iets gehoord van de helpdesk in Saarbrucken?

Dirk2301 0

20 jaar

Zal er morgen over bellen.!!!

oldtimer 0
badge

20 jaar

Heeft de uitdraai van de verschillende fasen tijdens het warmdraaien iets opgeleverd?

Dirk2301 0

20 jaar

Oldtimer, zijn de problemen bij jullie Partner reeds opgelost?

Dirk2301 0

20 jaar

Dit wordt ondertussen wel wat, ik heb de gegevens van de motor naar Manchester gemailed naar Dieter dus,de gegevens bij verschillende temperaturen en toen belden ze terug (een dag later)dat ze mee wilden kijken,nou kan dat via de telefoon alleen was de auto nu weer weg en de klant is er 4 weken mee op vakantie, daarna gaan we dus een nieuwe afspraak maken en dan teleassistentie doen . ik heb nu zelf 2 keeer deze auto koud gestart en voor mijn gevoel is het heel weinig wat er afwijkt. Maar wat er in zit komt volgens mij uit de verstuivers. Ik beb n.l. onder bepaalde omstandigheden ongeveer 20 % verschil in opbrengst per cyl.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Onder welke omstandigheden doet dit zich voor?
Bij mij is de meting gedaan bij koude en warme moter (op verschillende tijdstippen) en alle waarden liggen tss 99% & 102%
Zou dit dit verband kunnen hebben met de brandstof verdeelbuis, welke bij de 307 vervangen word? (dit heb ik gelezen op een 307 forum)

Dirk2301 0

20 jaar

Die brandstofverdeelbuis maakt lawaai en is dus niet gelijk dit. Bij deze auto doet het zich voor tijdens de opwarmfase daarna loopt hij prima.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Oldtimer, wanneer gaat de teleassistensie door bij jullie partner?

Dirk2301 0

20 jaar

Nee, want Manchester bestaat niet meer dus nu is er kantakt over met Utrecht. In hun opdracht heb ik de gloeibougie's vervangen door Bosch gloeibougie's. Heb niet het idee dat het in de ogen van de klant iets zal helpen, ondanks alles wat ik probeer ben ik niet in staat een afwijkende meting te doen en kan ook niet konstateren dat er iets aan het lopen van de motor mankeert dus denk ik dat we in dit geval op schimmen jagen, misschien moeten we het hoofd van de klant maar eens aansluiten op de testkast.Heb er nu de laatste 3 dagen ongeveer 7 uur ingestoken dus als je kijkt wat het kost dan kan het wel een keer vooral omdat we zelf niets konstateren, wij hebben zelf eenzelfde servicewagen en vergelijking in metinggegevens geeft ook geen afwijking.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ik ben gisteren nog bij de dealer geweest, deze gaat volgende maand (als het wat kouder word) de gloeibougies nog eens controleren en mogelijks een compressiemeting doen bij koude motor. Zijn de gloeibougie's van bosch dan zoveel beter dan de orginele.
Ik denk meer en meer dat we er zullen moeten mee leren leven dat een peugeot partner hdi (euro 3 norm) in de winter moeilijk start en een stinkende blauwe walm uitbraakt 's morgens bij de koudstart. Hoe meer technologie aan boord hoe meer rook (dit is niet allen bij peugeot het geval).
Wanneer je eens rondvraagd hoor je dat er wel meerdere zijn met dit probleem bij hun peugeot partner (en citroen berlingo).
Ik ben alvast benieuwd wat het de komende winter word.
Die van mij rookt al blauw bij een buitentemperatuur van 18°C.
Probeer eens of jullie de wagen van de klant enkele dagen zelf kunnen gebruiken, dan zal het probleem misschien duidelijker waarneembaar zijn dan een enkele koude start in de garage.
Of probeer dat peugeot de wagen een nachte in een vriescel plaatst en dan de metingen doet bij koudemotor.
Ik vind het jammer dat wanneer er problemen zijn met een wagen en alle metingen zijn correct dit afgewimpeld word op de klant die moeilijk doet.

Dirk2301 0

20 jaar

Als je wat meer van de achtergrond weet zul je mijn reactie begrijpen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Wat bedoel met de achtergrond informatie?

Dirk2301 0

20 jaar

Heeft meer met de klant te maken en houden we maar zo.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Oldtimer, nog iets gehoord na het vervangen van de gloeibougies?

Dirk2301 0

20 jaar

Verder onderzoek bij de dealer wijst in de riching van een defekte verstuiver of een zuigerveer die niet perfekt afsluit bij koude motor.
Wanneer het kouder word zoeken ze verder.

Dirk2301 0

19 jaar

Wij hebben zelf een servicewagen met zo'n motor en die heb ik naast die van de klant gehad, met de testkasten eraan tegelijk gestart en elke 5 graden temperatuurverschil een uitdraai.Totaal geen verschil, het bijzondere is dat het bij ons ook niet gebeurt. Heb zelf enkele dagen met de auto gereden, wat een fijn ding.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Deze morgen opnieuw slecht starten (wankel draaien en blauwe rook).
Het begint stilaan mijn voeten uit te hangen.
Voor de garage is alles normaal.
Dit kan ik moeilijk normaal noemen, een wagen van 1.5 jaar oud welke start als een diesel van 15 jaar met 500.000km op de teller.
Als je eens wist wat peugeot voor je gezond kan doen.

Dirk2301 0

19 jaar

Het lijkt er toch op alsof hij dan niet gloeit.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Oldtimer, de spanning komt toe op de gloeibougies.
Deze zijn in het verleden ook al eens uitgemeten (~ 1 Ohm elk)
Kan het zijn dat deze onderspanning toch nog doorslaan.
Enkele dagen terug had het 's morgens wat gevroren en heb ik eens geprobeerd enkele keren na elkaar voor te gloeien (5x) dit maakte geen enkel verschil uit.

Dirk2301 0

19 jaar

Wagen vandaag naar garage gebracht voor onderhoud en remblokken.
Problemen nog een besproken en videofilmpje laten zien van uitlaat bij koudestart... De kans is groot dat ze de verstuivers gaan vervangen.

Dirk2301 0

19 jaar

Verstuivers zijn ondertussen vervangen.
Enige verbetering is merkbaar, doch de problemen zijn nog niet volledig opgelost. De dealer heeft ondertussen nog wagens van deze serie met gelijkaardige problemen. Volgende week woensdag is er een technische vergadering van peugeot en word het probleem daar voorgelegd.

Dirk2301 0

19 jaar

Vandaag nog in de garage geweest en kreeg daar volgende melding:
Het blauwroken zou een structureel probleem zijn wat bij verschillende modellen voorkomt. Dit word aanzien als normaal.
Het vervangen van de verstuivers heeft wel een goede verbetering gegeven. Volgens Peugeot utrecht zou het wat olie kunnen zijn die op de zuigers blijft staan en verbrand bij het starten. Ik vind dit stom aangezien de blauwe rook ruikt naar onverbrande diesel en NIET naar verbrande olie. We zullen er dus moeten mee leren leven of rijden zeker? Onderwerp afgesloten. (voor mij althans).

Dirk2301 0

19 jaar

1 jaar bezig met een probleem voor iemand met 35 jaar ervaring..... 1 les geleerd...koop geen Peugeot !! Als er wat is weet je 1 ding zeker, opgelost wordt het nooit !!!

jazz5211 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.