Peugeot 306: Spanrol & multiriem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D

Graag wil ik de spanrol en de multiriem vervangen, mocht dit nodig zijn na de omschrijving van het volgende probleem.

Hij zit ziender ogen scheef.
Drukt de riem aan een zijde aan. (dit is tezien doordat de riem aan een zijde glimt en aan de andere zijde mat is)
Bij het wat feller optrekken geeft het een raargeluid

paul8551

Geplaatst door paul8551 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

paul kijk wel goed of er niet iets scheef zit ; het kan heel goed dat de spanrol daar de oorzaak van is maar kijk ook goed de dynamo en stuurbekrachtiging na dat die goed recht zitten ; als die inderdaad goed zijn dan de spanrol en riemen vervangen.

groetjes jan.

oldtimer (0) PRO, 17 jaar geleden

en niet alleen de rol maar de hele spanner en ook de veer dan is tie weer lekker stil

paul8551 (0), 17 jaar geleden

Hallo, Jan T en oldtimer

Ik had ook gezegt dat de spanrol scheef staat. (Staat ziender ogen scheef).
Maar als ik jullie kommentaar goed lees betekend dit; het hele spanhuis vervangen en niet alleen de spanrol.
Mag ik ook vragen waarom het hele meganisme en niet alleen de lagers van de rol?
Want deze kunnen op eenvoudige wijze verwisseld worden lijkt mij, nu ik dit verder heb bekeken hoe het gemonteerd zit.
Lagers kosten 10 euro's inkl btw en een nieuwe spanrolsteun compleet kost me 115 euro ex btw en het is bij net zoveel werk.
Lijkt me een voldoende reden om te overwegen wat te doen, ook ik heb geen geldboompje op mijn rug groeien.
Of is er een andere oplossing voor dit probleem.

jan T (30) PRO, 17 jaar geleden

paul omdat waarschijlijk het scheef staan door de spanrolsteun komt en niet alleen door het rolletje.

groetjes jan.

paul8551 (0), 17 jaar geleden

Ok jan.

Dat is me duidelijk.

Maar is die spanrolsteun dan van een slechte konstruktie of zo?


Gr Paul

rubenrispens (0), 17 jaar geleden

Paul,

Bij mijn 406TD is hij ook na scheefstand vervangen. Het scharnierlager van de spanner bleek de boosdoener. De rol was nog wel goed, maar toch het geheel laten vervangen. (bij Kmstand 170K)
Ik denk dat de construcie voor een 306D wel gelijk zal zijn. Compleet vervangen dus, met steun en al. Is wel een behoorlijk karwei, helaas.

Succes.

flow (0), 17 jaar geleden

Bij mij is dat ook het geval,vandaag naar de keuring geweest met mijn diesel en ondekt dat de multiesnaar over de hele omtrek bijna was door gesneden,en twee rijen opgeschoven morgen de complete spanrol bestellen maar ik heb ook gezien dat mijn poelie een klein beetje slingerd,is het noodzakelijk die ook te vervangen dat is namelijk een trillings demper,er is toen der tijd een modificatie geweest zodat je nu een massieve monteerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.