Bij een apk keuring wordt speling geconstateerd op de draagarm lagering op de achteras.
Wat is toelaatbaar?
De apk regelgeving is hier niet duidelijk over.
Je kunt onder de noemer "deugdelijk bevestigd" gaan afkeuren.
Dit is echt zo'n kapstokartikel.
Hoe gaan collega's in de praktijk hiermee om.
Gerard.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
code F01 bij assen (lagering)
het is eigelijk te beoordeling van de keurmeester.
het moet natuurlijk niet overdreven zijn dat het wiel zo schuin staat en tegen het binnenscherm schuurt. maar een beetje mag
Brahim bedankt voor je reactie.
Heb ik een leidraad voor dergelijke gevallen
Gerard
Vandaag door een collega erop gewezen dat in het Apk boek de beoordeling van de speling wordt beschreven
onder Artikel 5.2.19 met artikel 46, 47 en 48 van permanente eisen.
Door te veel speling wordt de spoorbreedte groter Artikel 5.2.23., bij meer dan 2% volgt afkeur.
Gerard.
maar als het lager bij een P106 of een P205 speling heeft dan krijgt ie alleen meer camber en geen spooring.
Even de grijze cellen laten werken:
Het wiel gaat schuiner staan, de bovenzijde komt naar binnen en de onderzijde naar buiten.
De spoorBREEDTE en niet de spooring wordt dus groter.
[quote=Beunhaas]Even de grijze cellen laten werken:
Het wiel gaat schuiner staan, de bovenzijde komt naar binnen en de onderzijde naar buiten.
De spoorBREEDTE en niet de spooring wordt dus groter.[/quote]
Klopt, maar ik zou me niet al te druk maken
ik citeer apkkeurmeesterservice.nl :
Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.
Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!
Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.
Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.
Als dus volledig voldaan wordt aan het gestelde in keuringseis 5.2.24 en 5.2.48 is het aanwezig zijn van spoorverbreding bij de APK geen reden tot afkeur.
Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan.
De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK.
Brahim.
Goede uitleg ,is geen speld tussen te krijgen.
Met vr , gr.
Gerard.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar