auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Fluitend/draaiend geluid onder de motorkap

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 D

Beste techneuten,

Anderhalve maand terug heb ik een Peugeot 106 1.5D uit '99 (180.000 km) aangeschaft. Op de snelweg hoorde ik altijd een licht fluitend geluid. Zo licht dat ik altijd dacht dat het de wind was die dat veroorzaakte. Later begon ik er steeds meer op te letten en ontdekte dat ik zodra ik boven de +/- 55km/u reed het lichte gefluit begon. Het geluid blijf ik horen totdat ik boven de 100km/u kom dan hoor ik geen gefluit meer door het lawaai van de motor zelf. Stationair was er geen gefluit hoorbaar en hoor je de motor heel zuiver draaien.

Ik wist niet wat de onderhoudsgeschiedenis van de auto was. Dus heb ik ongeveer anderhalf week geleden besloten een grote onderhoudsbeurt te laten uitvoeren door een kennis van mij die monteur is. Hierbij heb ik de distributieset laten vervangen met de bijbehorende meelooprollen, de multiriem, waterpomp, olie en alle filters. Wat opviel was dat de oude distributieriem niet zo strak zat als zou moeten horen. De oude riemen waren nog wel in goede staat.

Nu hoor ik het gefluit een stuk harder en duidelijker wanneer ik aan het rijden ben vanaf +/- 40km/u. Wanneer de motor koud is hoor ik gedurende zo'n 3 minuten een licht gepiep (ronddraaien voorwerp) wanneer de auto stationair draait.

In de garage hebben we even naar de multiriem gekeken of die niet te strak stond, Tevens ook naar de krukaspoelie, dynamopoeli en struurbekrachtigingspoelie gekeken of deze geen speling hebben door er even aan te trekken. De spanrol hebben we er ook uit gehaald waar we een hele lichte speling in de lagers konden horen. De lager hebben toen maar ingespoten met wd40 en weer teruggemonteerd.

Het geluid is nog steeds aanwezig. Zodra de motor stationair warm is gelopen valt er geen enkel geluid meer te horen, ook niet wanneer ik gas geef voor meer toeren. Pas tijdens het rijden hoor ik het gefluit weer. Het gepiep wat ik hoor in stationaire toestand bij een koude motor lijkt onder de kap van de distributie te komen, dan durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik zit te overwegen om een niewe spanrol voor de multiriem te kopen.


Wie o wie heeft enig idee waar het aan zou kunnen liggen.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Jeroen Nieuwenhuizen (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik bedacht me opeens het volgende:

Als het aan één van de poelies of spanrollen zou liggen dan zou ik het ook in stationaire toestand moeten horen. Ik denk nu dat het misschien een slang is die een scheurtje heeft. Iemand ervaring hiermee???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.