Hallo,
Wie weet waar de stappenmotor stationair toerental zit, waar ik op moet letten en kan ik die zonder meer verwijderen om te reinigen? Het toerental stationair op benzine is niet altijd even regelmatig, motor toerental begint soms te regelen rond stationair.
Bedankt alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is het sterke punt van de huidige G3 installaties. 80% van de instucties om de motor efficient te laten lopen -ook en vooral op LPG- komt van de benzinecomputer.
is een zwart cilindertje naast de gasklep(bij mijn xu10 motor) Overigens heb ik ook scommelingen stationair en heeft het reinigen niet geholpen. je hoeft maar 2 schroeven los te draaien.
19 jaar
Dit is een ew10 motor. Heel vaak zijn de verstuivers vervuild bij dit type motor. Laten reinigen bij de bosch dienst geeft vaak goede resultaten.
Heeft het zin om de verstuivers dan te reinigen met een toevoeging aan de benzine? En het reinigen bij Bosch, gebeurt dat in een ultrasoon bad? Die heb ik namelijk wel tot de beschikking. En de stappenmotor, werkt dit zoals Jos zegt hetzelfde als bij de XU10 motor? En kan ik zonder meer de stekker van de stappenmotor los trekken? Een hoop vragen dus :)
19 jaar
Erwin, met een toevoeging in de benzine haal je geen maximaal resultaat,reinigen in ultrasoonbad is het betse, dat doet bosch ook. Die kijken dan ook gelijk of de opbrengst en het elektr. gedeelte goed is. Maar als je zelf een ultrasoon bad hebt zou ik dat zeker doen.
Stappen motor werkt het zelfde als bij de xu10 motor, je kan hem zonder meer lostrekken maar hij zal denk ik niet passen van een model met een xu10 motor. Maar wat wil je daar me bereiken ?
Je geeft zelf aan dat het probleem zich alleen voordoet op benzine dus ik zou me daar op focussen. Als de stappen motor niet goed werkt dan schommelt het toerental op gas ook.
Erwin,
Welke bougies zitten er in jouw auto geschroefd? Sinds ik NGK bougies in mijn 406 1.8 EW-7, Vialle LPI G3, heb geschroefd heb ik geen probleem meer met 'pendelen' rond het stationair toerental.
Kost maar een paar euri, de moeite van het proberen waard.
gr.
Cees
19 jaar
De auto die ik heb is met g3 installatie van AG. Is uitgerust met 4 aparte injectoren op de cilinderkop ingeboord. Dus dacht ik dat de stappenmotor stationair toerental geen invloed heeft op het rijden op gas. Als dit wel zo is, denk ik inderdaad aan de injectoren. Het schommelen van tt is alleen op benzine, op gas loopt het perfect. De bougies die ik heb zijn ook van ngk, speciaal voor gas.
Kortom: heeft de stappenmotor dus ook een functie als je op gas rijdt?
19 jaar
Inderdaat,ook op gas regelt hij de lucht omloop oftewel de bypass om stationair toerental te stabiliseren.
Okee, weer wat geleerd :) dan ga ik eerst eens reinigingsmiddel proberen, daarna dan misschien in de ultrasoonbak. Voorlopig valt het probleem mee, maar kan natuurlijk wel erger worden.
Bedankt!
19 jaar
Hallo Erwin, hoe lang zit die benzine al in je tank ? Ik heb tijdens de vakantie een tank verse benzine mee genomen en de koude start is beter en stationair op benzine ook beter. Een keer de accu effe los leggen kan ook wel eens helpen.
he erwin wat is nu de oplossing?
19 jaar
Sorry, dat was ik helemaal vergeten:
Het pendelen valt mee en is nog acceptabel. Het komt maar af en toe voor. Ik wil toch nog eens preventief de stappenmotor reinigen, maar dat is er nog niet van gekomen. Als ik het gedaan heb zal ik de bevindingen hier neerzetten. Jos, heb je nog last van het pendelen? Ik heb gisteren van iemand op dit forum een typenummer bougies gekregen van NGK met dubbele pootjes, wat een betere vonk zou moeten geven. Misschien dat je die eens zou kunnen proberen? Het typenummer is NGK BKR6EK.
Dit was in een 1.8 8v XU motor, dus ik zou even navragen of die ook voor jouw auto geschikt zijn, maar ik denk het wel. P.s.: hij heeft niets aan de elektrodeafstand gedaan, dus gewoon ingeschroefd.
Groeten,
Erwin
19 jaar
Erwin,
Als er bij jou bougies van peugeot zelf in zitten zou ik ze direct vervangen door NGK's. Bij de onderdelenhandel weten ze precies welke NGK's je moet hebben aan de hand van jouw kenteken. Maakte bij mij een wereld van verschil uit.
gr.
Cees
19 jaar
bij mij is het staionair minimaal pendelen tevens voel je enigsinds 'hakkelen' in je rug en aan de pook. Mijn Xu104jr 2.016v motor loopt gewoon naar mijn mening niet helemaal strak stationair. Ngk 'twin spark' heb ik er allang inzitten en tevens heb ik het hele gasklephuis inclusief stappen motor gereinigd. Al deze ingrepen loopt ie niet slechter van maar alle motoren gaan natuurlijk beter draaien van nwe bougies en als je alles schoonmaakt. Eigenlijk lijkt niets tegen het lichte pendelen/hakkelen stationair te helpen. Bij de dealer moet je niet aankomen met zo'n probleem(pje).Daar wimpelen ze je af. overigens heb ik lpg. maar op benzine lijkt het hetzelfde. Ik ga nu verder zoeken in de ontsteking en lucht toevoer. Weet iemand of de bobine ook slechter kan worden of is een bobine kapot of goed? en de stappenmotor? . Vroeg me dus af of bij jouw een simpele ingreep het probleem verholpen heeft.
19 jaar
Jos,
Ik heb intussen al redelijk wat op dit forum gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat het pendelen veroorzaakt wordt door de arme afstelling i.v.m. milieu eisen. Hierdoor wordt de regeling van het stat. toerental erg kritisch. Ik heb me er dus maar bij neergelegd. Het pendelen is bij mij trouwens op benzine eerder aanwezig dan wanneer ik op gas rij.
Erwin
19 jaar
Correctie op het laatste bericht. Ik heb de prut van de stappenmotor verwijderd en hij loopt nu perfect stationair. Het heeft daar dus toch in gezeten.
Erwin
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar