Mijn Peugeot 207 1.4 vti 16V (ja, met die beruchte 'slechte motor ooit gebouwd') wil niet starten. Hij slaat bijna aan, maar het lijkt net alsof de ecu ingrijpt en hij niet mag starten.
Er zijn geen OBD2 storingen (alleen een C1335 storing m.b.t de ABS, dus niet relevant) en ook alle sensoren komen door de test in de OBD software (Car Scanner). Er was eerst wel een P0172 storing maar na het schoonmaken van de Lambda sensoren is die weg.
Ik heb vandaag de meeste sensoren schoongemaakt: twee lambda sensoren, 2 nokkenas sensoren, 2 timing solenoids, nokkenas positie sensor. Alleen niet de variable valve timing actuator en de injectors.
Ook werkt de brandstofpomp naar behoren.
Startonderbreking zou het niet kunnen zijn aangezien het dezelfde sleutels en ecu zijn en het altijd heeft gewerkt.
Heeft iemand nog een goede suggestie? Ik weet het niet meer zo goed.
Nee, hij wil helemaal niet aanslaan, maar het voelt 'op het nippertje'.
1 maand
Krijgt hij wel brandstof en is er voldoende druk , min. 3.5 bar dan en blijft hij vonken.
Dat ga ik nog even checken, even een setje bestellen. Meet ik dan de druk in de benzine aanvoerleiding of moet ik de druk in de cilinder meten via het bougiegat? Er kwam i.i.g. wel onder redelijk wat druk benzine uit de aanvoerslang vlak voor de injectors, maar de exacte druk dus niet gemeten.
1 maand
Dank voor je reacties en info. Druk is exact 3,5 bar en de bougies vonken? Nog meer ideeën? MAF en MAP sensor checken?
1 maand
Ik bedoelde een uitroepteken achter 'de bougies vonken'! Geen vraagteken dus..
1 maand
Compressie in orde ?
Ga ik checken. Dank!
1 maand
Cylinder 1; 5,5 bar
Cylinder 2 en 4; 6 bar
Cylinder 3; 6,5 bar
Uiteraard is dit de druk tijdens het starten, want hij wil niet lopen.
Verder de MAF en MAP schoongemaakt met oxygen sensor cleaner.
Alle stekkers en connectoren losgehaald en vastgezet.
Maar helaas.... Hij zit echt op het randje van starten en als hij koud is loopt hij zelfs een halve seconden ofzo. Nog altijd geen meldingen in OBD2 en alle sensoren geven waardes aan waar mogelijk. Ik weet niet meer zo goed waar ik verder kan kijken. Ik heb wel eens begrepen dat deze motoren problemen kunnen hebben met de variable timing shaft.
Dank alvast weer voor het meedenken!
1 maand
Als de meting goed is gedaan dan is dit veel te laag.
Vrees dat je distributie van tijd is en de zuigers de kleppen geraakt hebben.
Met goede tester eerst alle fouten resetten, adaptiewaarden resetten /inleren, en kijken wat ie dan doet.
Welke software of welk apparaat raad je aan voor de reset van de adaptiewaarden? Ik gebruik nu Carscanner pro op de iphone via een ELM327 adapter maar die heeft nogal wat beperkingen voor een peugeot.
1 maand
Eindelijk weer tijd gehad voor wat verder onderzoek. Ik heb een druktest (5bar) gedaan door de zuigers onder druk te zetten via het bougiegat. Hierbij de kleppendeksel verwijderd en de nokkenassen zo gedraaid dat de lucht niet via inlaat of uitlaat weg kan. De druk loopt vrijwel direct weg (het lijkt ergens links achter de motor, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar exact). Dit zou niet moeten, toch? Koppakking lek?
Tijdens deze test herinnerde ik me opeens dat de motor enkele ritten zonder koelvloeistof (of met heel weinig) heeft gereden na een lekkage bij de temperatuur sensor. Overigens is er toen nooit een storing in het dashboard geweest, maar was het reservoir wel compleet leeg.
Zijn er kenners die een verband zien tussen mijn problemen?
3 dagen
Het probleem van de koelvloeistof was overigens meer dan een half jaar geleden en sindsdien heeft de auto wel nog enige tijd gereden.
3 dagen
Je hebt de druktest per cilinder gedaan ? Dus 1 voor 1 op bdp
Ze zullen alleen allemaal lekken als er echt iets goed mis is met zuigers of kleppen.
Als je compressie meet , weet je ook meer .
Ja 1 voor 1 op bdp, bij allemaal hetzelfde. Complete koppakking aan gort door bedrijf zonder koelvloeistof (overigens zonder oververhitte motor op dashboard)? Of is er nog iets anders om aan te denken? De compressie had ik inderdaad al gemeten. Allemaal rond de 5,5 bar. Veel te laag dus.
1 dag
Kop er af en kijken wat er mis is.
Als je het klepdeksel eraf haalt, en je draaid met een inbussleutel achterin de stelmotor voor de kleplichthoogte deze in de middenstand staat deze zo dat de motor moet lopen. Als je dit doet, en je doet een compressiemeting (kan gewoon met deksel eraf) en je meet nog steeds zo weing compressie, haal dan de kop er idd maar af. Er is ook gezegd dat je de kettingtiming moest controleren, is dat reeds gecontroleerd? Kun je anders meteen ff doen als klepdeksel eraf is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
Loopt 2 seconden en stopt dan ?
1 maand