Peugeot EXPERT 220C CF 1.9DT: startblokkering en dieselklop

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 63

Het begon met het af en toe niet reageren van de startblokkering. Voor het vervangen van de distributieriem hebben we de auto naar binnen en later weer naar buiten moeten duwen want het rode en groene lampje naast het toetsenbordje bleven branden, maar de motor sloeg nooit meer aan.
Na contact met en dank aan de beheerder van dit forum, heb ik de brandstofpomp aangevaalen met dremel en slijptol om het kapje over de blokkerings electrinica te verwijderen.
Dat is gelukt en ik bedien de aanzetknop nu met een apart schakelaartje.

MAAR, de motor lijkt een duidelijker dieselklop te hebben.
Het ding heeft een jaar of 8 stil gestaan, wat me niet de reden lijkt. WAt er veranderd is , is de nieuwe distributieriem en de verwuhderde satartblokkering.

Met het laatste is ook wat bedrading naar twee ander dingen op de brandstofpomp
los gemaakt. Dat zijn een schakelaar die vrij gegeven wordt op het moment dat er gas gegeven wordt en een electrishe klep, die beneden op de brandstofpomp zit en die er uit ziet als een uitzetknop. OP het moment dat de schakelaar vrij komt valt de stroom naar dat klepje weg. Tenmiste, ik heb het zo aangesloten.

Waar zijn deze twee dingen voor?

Ik weet zeker dat de motor niet alleen meer dieselklop heeft, maar ook slechter start dan vroeger. En misschien ok niet aan zijn vermogen komt, maar ik ben een beetje voorzichtig met het uittesten want hij reed vroeger bijna 170.

Het starten lijkt iets verbeterd te zijn nadat ik die schakelaar en tweede üitzetknop?"weer in dedrijf had gesteld.

Maar waar kunnen dat slechte starten en die klop aan liggen?
De garage beweert bij hoog en laag en met een hoop schelden dat de riem absoluut goed staat. Ik ben nl geneigd te vermoeden dat er iets te vroeg wordt ingespoten.
Maar ze zijn dus niet van plan dat alsnog te controleren.

Het feit dat het slechte starten beter wordt als ik dat klepje in bedrijf heb, doet mij vermoeden dat dat op de een of andere manier het inspuitmoment vetraagd, of dat bij starten dan iets meer brandstof wordt gegeven. Maar het laatste lijkt raar want dan zou hij stationair harden moeten lopen.
Ik weet bv uit ervaruing dat het plaatsen van een vulplaatje van 0,2 mm onder een brandstof pomp die rechtstreeks op de nokkenas staat, een wereld van verschil betekent wat starten en dieselklop betrft.{scheeps dieseltje, YANMAR.

Waarom ik dit niet op een peugeotforum vraag. ?
Ik heb al meerdere malen geprobeerd daar een account werkend te krijgen, maar of ik krijg geen bevestigingsmail, of bij een ander: ik kan nergens vinden waar een vraag te stellen.


,

Janzb

Geplaatst door Janzb (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Expert? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.