Mij heeft een probleem(pje hoop ik)
Sinds kort heb ik een peugeot 405 2.0 8v met een G3 installatie en die heeft startproblemen. De auto start automatisch op benz maar wilt naar heel lang aandringen (15 a 20 sec.) pas aanslaan.
De startmotor draait goed rond de accu is vervangen, brandstoffilter, kleppen gecontroleerd op speling, nieuwe bougies en bougiekabels doorgemeten, alles goed wat die dingen betreffen.
Naar dat de motor aanslaat valt hij op benz weer bijna of helemaal uit, maar de G3 install (als ik hem op gas zet dus) pakt al snel over en sputtert vanuit 400toeren weer terug naar 1100 a 1200 toeren stationair. Wanneer ik ga rijden schokt de auto zowel op benz als gas de eerste paar honderd meter af en toe, ik vermoed dat dat aan de brandstoftoevoer ligt. Naar een kleine km loopt de motor prima en draait hij naar mijn mening gewoon goed, trekt prima ik weet echter niet wat hij normaal aan vermogen heeft. Heb wel een 306xsi met dezelfde motor gehad die was een stuk feller maar had kortere versnellingen. De auot haalt verder vlot 170 a 180 heb hem voor de rest nog niet helemaal uitgeprobeert... waarom start hij dan slecht? in de garage weten ze het zo snel niet, t'is gas krijg ik te horen!!
Ohja als ik de auto op assesoirres (hoe schrijft u dat?) stand zet dan hoor ik net of er een flinke stroom benz door de lijdingen gepompt wordt (dat is geen gas want dat hoor ik later pas en hij start op benz) ik herken dat geluid van die benzstroom nou niet direct??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt wel of er een L.P.G.verstuiver lekt.
Dan krijgt hij het eerste moment twee mengsels.
als je alleen op benzine rijdt slaat hij dan ook zo slecht aan?
Welk merk en type gassysteem is er gemonteerd?
Op alleen benz slaat hij ook slecht aan ja, ook wanneer ik daarvoor een heel eind alleen maar op benz gereden heb. Ik kan helaas de sticker die op de gastank geplakt zit niet meer lezen maar wat ik zag staan is: 67R-0092001 en WVM 890615 en AG autogas systems en nog ergens E4 maar dat zal wel een goedkeuringsgebeuren zijn..
De luchtinlaat vanuit de gril richting luchtfilter is ook omgebogen naar binnen is dat normaal wanneer er LPG is ingebouwd?
20 jaar
Armand,
Ik heb precies zo'n zelfde auto. Hierin zit een AG DGC installatie. Mijn probleem is ontstaan na het inbouwen van een andere motor. Aanvankelijk dacht ik dat het aan de computer lag omdat ook bij mij na tien minuten het inhouden verdwenen was. Ik was van mening dat de computer zijn ingeleerde programma kwijt was elke keer als het contact afgezet was. Ik heb hem laten uitlezen, en er kwamen drie foutmeldingen uit. De MAP sensor (135,- euro), het stappenmotortje (134 euro) beide heb ik vervangen. Hij trekt veel beter, en slaat nooit meer af, maar het probleem van het zagen en het harde stationair lopen de eerste tien minuten is er nog steeds. Dus dacht ik het gasklepsensortje te vervangen. Mooi, moet het complete gasklephuis vervangen worden. (400,- euro,-) Dat is me te gortig.
Overigens Oldtimer weet u of hier of daar een losse sensor te koop is??? Volgens Haynes is het apart te vervangen.
Dus ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
Overigens is het normaal dat de lucht aanzuigbuis er naast hangt.
Sterkte,
Cees Heemskerk
20 jaar
Armand,
Het slechte starten was na vervanging van de mapsensor over. Overigens kun je bij de AG gasdealer de gascomputer zo laten aanpssen dat hij vrijwel alleen op gas start. De benzineinjectoren worden dan vrijwel ogenblikkelijk uitgeschakeld. Als je dit hebt laten doen spring de motor op gas aan na vijf seconden doorstarten. Ik ben hier al een half jaar mee bezig maar uiteindelijk denk ik dat het de gasklepsensor moet zijn. De verkeerde melding uit de sensor richting de computer wordt door diezelfde computer weer gecorrigeerd. Bij mij duurt het tien minuten voordat alles correct werkt, bij jou kennelijk korter. Laat de benzinecomputer uitlezen op foutmeldingen. Staat de gasklepsensor erbij doe die dan als eerste. (als je er het geld voor over hebt of als Oldtimer Jansen nog een adresje heeft waar ze los verkrijgbaar zijn),
gr.
Cees
20 jaar
Mijne heren, helaas heb ik geen "adresjes"en moet ik dus ook alles duur kopen.
Is de temperatuur sensor in orde? Als die kapot is krijg je ook rare verschijnselen, juist bij koude motor i.v.m. de koude start-verrijking en aangepast toerental.
20 jaar
bedankt voor de tips, volgende week dinsdag wordt hij bij een gas'boer' uitgelezen en dan zien we wel wat er uit komt, de motor is nu ook stationair flink in toeren gaan schommelen.
De koelvloeistofsensor is in orde volgens mij, hij blijft netjes op 80c staan en in de stad naar lange rit ongeveer 90c dus dat lijkt mij goed.
Verder hoor ik zelf de motor niet hard stationair lopen, gewoon netjes dus ik hoop dat ik niet voor een gasklephuis in aanmerking kom...
Nog een vraagje heeft mijn auto nu en een benzcomputer en een gascomputer?? en welke moet ik nu uitlaten lezen dan eventueel?
Is een 405 op gas wel zo'n goede combinatie eigenlijk? Ik hoorde een peug dealer daar behoorlijk hardop zijn vraagtekens bij zetten namelijk.
20 jaar
Ik heb zelf een 405 1.6 op gas 270000 km perfect !!!!
Alleen niet scheuren maar als je" normaal "rijd gaat het perfect.
Inderdaad heeft hij 2 computers, en hij gebruikt beide maar hij moet eerst op benzine goed zijn en daarna kun je de gasinstalatie daarop goed laten werken.
Armand,
Als het inderdaad een AG DGC installatie betreft (dit is de eerste generatie G3 van AG) dan wordt met behulp van de gascomputer het gas/luchtmengsel op Lambda 1 gehouden. Van de 'benzinesensoren' wordt de gasklepsensor afgetakt, de lambdasensor, de toerentalsensor, en wordt de inlaatluchttemperatuursensor op non actief gezet tijdens het rijden op gas.Hierbij worden uiteraard ook de benzineinjectoren uitgeschakeld. De gegevens van de sensoren worden door het gascomputerje vertaald doorgegeven naar een stappenmotortje op de gasverdamper.Al naar gelang de samenstelling van het gas/luchtmengsel wordt het verdampingsmembraan opengezet of dichtgetrokken door dit stappenmotortje.
Als je alleen problemen hebt bij het rijden op gas, moet je het euvel zoeken bij het gasgedeelte. Vooral een niet nauwkeurig lambasensor signaal geeft vaak behoorlijke problemen. Heb je problemen met benzine en gas, dan moet je eerst het benzineprobleem oplossen. Daarom nogmaals laat eerst de benzinecomputer uitlezen, en eventueel die fouten oplossen. Zoek daarna pas een gisse AG dealer bij jou in de buurt. Omgeving Den Haag: Nieuwenhuijzen in Rijswijk. Adressen te vinden op de AG site.
gr.
Cees
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar