wie kan mij de cilinderkop-aanhaalmomenten van een 1.9 122pk jaz(dkz) motor vertellen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
2.3.3 Cilinderkoppakking vervangen
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten:
Zeskant-bouten
fase 1 alle bouten voorspannen met: 60 (6,0)
fase 2 bout 1 losdraaien en vastzetten
met 20 (2,0)
fase 3 bout 1 + 120° verder draaien
fase 4 herhaal fase 2 en fase
3 voor bout 2 tot en met 10
fase 5 warmdraaien
fase 6 2 uur afkoelen
fase 7 natrekken vanaf fase 2
Torx-bouten
fase 1 alle bouten voorspannen met: 60 (6,0)
fase 2 bout 1 losdraaien en vastzetten met 20 (2,0)
fase 3 bout 1 + 300° verder draaien
fase 4 herhaal fase 2 en fase 3 voor bout 2 tot en met 10
Motorsteunbouten aan de cilinderkop 45 (4,5)
Speciaal gereedschap
Kantelhefbomen voor cilinderkop 0.0149
Cilinderbusklemmen (-).0132 A1Z
bijbehorende bouten (-).0153J
Bedankt!!wat bedoel je met dat onder speciaal gereedschap allemaal? en moet ik echt eerst alles op 6 kg en dan een voor een(volgens volgorde) los, 2kg +300 graden doen?in mijn boek staat het anders nl fase 1 alles 6kg,fase 2 alles los,fase 3 2kg +300graden dat maakt wel verschil uit,
oldtimer weet jij dit misschien ook?
Peter, als je het zelf in een boek hebt staan waarom vraag je het dan??? Rene
20 jaar
omdat het bij een andere motorcode staat , en ik wil het zeker weten
Peter, hou het maar aan zoals kees het schrijft. Dus één voor één.
Even wat anders,jij had toch een andere e.b.e.geprobeerd in deze auto?Ik heb nl voor mijn zoon een 205 cabrio gekocht bouwjaar 1990 model 1991 en daar zit volgens mij een verkeerde e.b.e. in, dit is ook een GTI 1.9 .XU9J1/b,met kat. Vraag is, heb je hem nog en wat is het Bosch nummer.
ja ik heb hem nog ja maar de mijne is een XU9jaz motor ecu =bosch 0261200160 maar ik zou er de 0261200162 in zetten die schokt niet meer bij voorzichtig het gas loslaten dat doet de 160 wel let op deze ecu's zijn alleen geschikt voor de jaz,maar oldtimer waarom staat het aantrekken van de kop in mijn boek(autodata is toch goed boek) dan anders zoals ik zei.als ik het doe zoals kees zegt komen de bouten nl vaster te zitten en daar ben ik een beetje bang voor(breken van bouten) zoals het in mijn boek staat staat het ook in dit topic:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Lees maar eens goed, het enige verschil zit erin dat jij eerst alle bouten weer los zet voordat je de 2 kg natrekt en bij Kees 1 voor 1 dus hij komt in feite niet veel vaster, alleen hij komt voordat je die 2 kg aantrekt niet meer van z'n plaats.groeten Oldtimer.
komt het vaker voor dat je aan de koppakking niet kunt zien dat ie gelekt heeft? en geen witte rook?
Nou nee eigenlijk niet.Misschien moet je de kop bij een revisie bedrijf even laten afpersen,dat stoppen ze alle waterkanalen af en gooien hem in een bak heet water en zetten ze het koelsysteem onder luchtdruk op die manier vind je ook de kleinste verborgen scheurtjes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar