Dag beste techneuten,
Mijn 405 benzine met Magneti Marelli injectie-systeem loopt stationair onregelmatig. In het begin met koude start niet, maar als ie iets opwarmt (afgaande op temperatuurmeter koelwater op dashboard) begint ie onregelmatig te lopen. Hij zakt dan in tot bijna afslaan en dan net op tijd geeft ie weer gas bij (en dat gaat zo maar door, soms met afslaan tot gevolg. Overigens moet ik melden dat rijden geen probleem is: hij loopt verder prima zonder enig inhouden. Dit probleem is langzaam opgekomen: het inzakken van toerental bij stationair viel in lichte vorm al eerder waarnemen, maar dan minder erg. Ik heb dit probleem al eerder gehad (ongeveer jaar geleden) en toen heb ik hem naar de Peu-dealer gebracht. Aflezing door diagnoseapparatuur gaf toen geen melding. Ook nu ligt het betreffende oranje lampje op het dashboard weer niet op. Dat doet mij vermoeden dat ze ook dit keer weer geen melding zullen krijgen. Uiteindelijk hebben ze het (eerst nog klepspeling gecontroleerd maar dat was prima) opgelost door naar eigen zeggen alle stekkers los te maken, schoon te maken en in te spuiten. Het probleem was toen inderdaad verholpen maar ze rekenden er wel dik 100 euro voor. Dus ben ik nu, gewapend met Haynes-manual aan dezelfde oplossing begonnen (het probleem is namelijk op precies dezelfde manier opgekomen als vorige keer). Ik heb alle stekkers die ik visueel waarneembaar onder de motorkap kon vinden, schoongemaakt en ingespoten (met WD40). Maar toch is het probleem nog niet voorbij. Welke stekkers heb ik nog niet gehad en waar vind ik die exact? Moet ik ook nog onder de auto (lambdasonde)?
Dank voor hulp want ik wil mijn 405 graag houden. Heeft thans 220.000 kilometer op de teller, als dat nog een aanwijzing mocht zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Repko is het een monopoint of multie point injectie systeem?
monopoint is magntie marellie g6 en multiepoint is magnetie marellie 8p.
Ik denk overigens in de richting van een vervuilde of defekte stappen motor voor de regeling van het stationair toerental.
Het is de monopoint magneti marelli g6, althans daar ga ik vanuit op basis van de Haynes-manual. Die multi zou alleen in 1.8 en 2.0 modellen zitten. Ook vond ik elders op Internet aanwijzingen dat de 1.6 modellen de monopoint g5 of G6 hebben.
20 jaar
Repko, er is ook een 1.6 met multiepoint maar die is pas later in 1995 gekomen. Om er achter te komen of het probleem aan de stappen motor te wijten is moet je de accu pool eens 5 minuten losmaken,daarna accu pool er op kontakt 15 seconden aan zonder te starten. Je start de motor, als het probleem zich bij de eerste keer opwarmen niet voordoet maar wel later weer langzaam terugkomt duid dit op een vervuilde stappenmotor die kun je dan het beste vervangen. Mits er geen storingscodes aanwezig zijn.
Verder kun je de vacuum slang van de mapsensor nog even controleren en je moet er ook van verzekerd zijn dat er geen inlaatluchtlekkages zijn.
Ook de 1.6 modellen uit 1994 kunnen een multipoint, dus een 8p. Zelf bezit ik namelijk ook een 94'er 1600 met een multipoint. Je kan dit snel zien, door de computer even los te halen en naar het nummer te kijken. Voor storingen enz kan je in de Haynes of Olyslager gewoon de 1900 sectie gebruiken.
Groeten
20 jaar
Danny,je hebt gelijk ,ik zij later in 1995 maar ik bedoelde later in 1994. Volgens mij zit er op een 1900 motor geen 8p systeem dit is een motor die in de eerste generatie 405 zit.
De storingstabel kun je dan niet helemaal gebruiken.
Overigens,verschil tussen multie of monopoint kun je makkelijk zien, door te kijken of er 1 of 4 injektors op zitten.
Beste Toni,
Dank voor de tip. Ik heb afgelopen zaterdag nog alle stekkers nagelopen, maar dat bracht inderdaad geen verbetering. Ook zien verder alle slangen er goed uit. Heb inmiddels een adres in Goirle (Tijvoort) waar ze de stappenmotor op voorraad hebben. Dat wordt volgend weekend. Beloof verslag uit te brengen. Mijn auto is een 405 GLX Selection die in april 1994 op de weg is gekomen, dus het is dan waarschijnlijk toch een monopoint als jullie het hebben over later in 1994.
20 jaar
Heb nog even nagedacht over je probleem en er schoot me nog iets te binnen,je vertelde in het begin dat er geen storingscodes aanwezig waren. Het is erg belangrijk dat je zeker weet dat de gasklep positie sensor goed werkt. De dealer kan op de testapparatuur zien wat de gasklepstand is ,hij krijgt te zien,stationair of halfgas of volgas afhankelijk van de de positie van de gasklep. Het gebeurt nog wel eens dat de gasklep positiesensor niet goed meer werkt en dan zie je bij stationair draaien dus halfgas op het schermverschijnen. je leest dan dus geen foutcodes uit en toch krijgt de de inspuitcomputer een verkeerd signaal. Misschien staat er in het haynes manuel wel hoe je dit moet controleren. Succes.
Ha die Toni,
Heel veel dank! Je eerste suggestie, de vervuilde stappenmotor, was het probleem. Ik heb op de sloop een ander gekocht maar die deed hetzelfde, zij het iets minder. Toen wist ik wel dat het daar in ieder geval aan lag. Omdat ik er nu toch twee had, durfde ik de oude uit elkaar te halen, te bekijken, wat schoon te maken en die pen een paar keer in en uit te drukken om de boel wat gangbaar te maken. Die van de sloop eruit, oude er weer in en alles weer als vanouds. Nogmaals dank!
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar