close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Stijgend oliepeil 1.6HDI FAP 110pk

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDIF 110

Mijn 307SW 1.6HDI heeft last van een stijgend oliepeil. De volgende
zaken zijn gecontroleerd:
- Additiefsysteem werking, inclusief tankdop sensoren/magneten gecontroleerd en ok (door dealer)
- Verstuivers gecontroleerd, zijn ok

Kilometerstand van de auto is 150.000km, maar er zit sinds 136.000km
een nieuw motorblok in. Het blok is overigens afgevuld met 5W30-C2 olie.
Ik rijdt dagelijks woonwerkverkeer in totaal 165km, waarvan 20% snelweg
en 80% provinciale 80-100km wegen.

Verder loopt het motorblok mooi "rond"volgens zowel dealer als mijn
lokale BOVAG garage. Mijn lokale garage zegt dat nu de verstuivers
gecontroleerd zijn, hij niet zo even kan bedenken wat de oorzaak zou
kunnen zijn.

Enige reacties of ideeën zouden zeer welkom zijn.

Geplaatst door

foxbat (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

allereerst,hoeveel stijgt het oliepeil dan en op hoeveel km ?

hoeveel km heeft de motor gelopen ? of was het blok zoals je omschreef,nieuw ?

Het enige wat ff in me opkomt is dat er brandstof bij de olie komt waardoor het oliepeil stijgt,maar dan zou je wel meerdere klachten moeten hebben..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Het is duidelijk dat er diesel door de olie zit, koelvloeistof is oke. Binnen twee
weken na olieverversen is het oliepeil ongeveer 3 tot 5mm gestegen. Neem in
aanmerking dat ik 800-1000km per week rijdt, bovengenoemde route en enkele
ritjes "rond de kerk" in het weekend.

Motorblok is geheel vervangen aan het einde van de leaseperiode van de auto, vlak
voordat ik hem kocht. Verdere info kan ik niet meer achterhalen want de betreffende
Peugeot dealer in brabant is failliet gegaan enige maanden geleden.
De leasemaatschappij heeft ook last van dementie, ik heb alleen een uitdraai van
de onderhoudshistorie gekregen.

foxbat 0

15 jaar

En waarschijnlijk zal die diesel door de verbrandingskamer,langs de zuigerveren het carter in lekken vrees ik..

Je kan de compressie eens meten..

Anders eens zoeken hier op het forum,meende het nog eens gelezen te hebben..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Dat is inderdaad een idee, en vrij snel/goedkoop te laten doen. Trekkracht van het
blok is (gevoelsmatig) dik in orde. Heb meerdere auto's met dit blok gereden dus weet
wat wel en niet normaal is qua trekkracht/acceleratie. Het verbruik is redelijk met 1 op 15/16.

Persoonlijk verdenk ik het roetfiltersysteem zonder dat ik daarvoor keiharde argumenten
aan kan dragen.
Wat wel vaak/bijna altijd gebeurt is dat na een iets langere rit de motorkoeling
door blijft "jakkeren" na afzetten van de motor. Dit heeft lijkt me te maken
met de koeling van het roetfilter, maar na bijna iedere rit van 80km woon-werkverkeer?

Iemand die mbt het roetfilter wat inzicht kan verschaffen, gelieve te reageren. In
de onderhoudshistorie is niet aangegeven of het roetfilter ooit vervangen is, zal dus
wel niet. Foutmeldingen erover uit de BC krijg ik niet, additief is 2 maanden geleden
wel bijgevuld door de dealert.

foxbat 0

15 jaar

Foxbat,

Het feit dat fat de koelventilator nadraait na bijna elke rit wil zeggen dat de auto elke keer op dat moment aan het regeneren was. het regeneratieproces wordt dan afgebroken en start weer opnieuw tijdens je volgende rit. Als die 80 km woon werkverkeer geen snelweg is waar je normaal door kan rijden zal het roetfilter nooit geregenereerd worden omdat het niet warm genoeg wordt. Tijdens het regeneratie proces wordt er flink wat brandstof te laat ingespoten om de uitlaatgas temperatuur omhoog te krijgen voor het regeneratie proces van het roetfilter op gang te krijgen. Je zult begrijpen als hij blijft regenereren om welke reden dan ook ,niet alle diesel zal verbranden en een gedeelte ervan in het carter terechtkomt.
Persoonlijk denk ik dat het roetfilter gewoon op is, ver verstopt dus. Hoe verder het roetfilter verstopt hoe vaker hij gaat regeneren.
Ik zou toch nog eens fout codes uitlezen bij de dealer en het druk verschil over het roetfilter bekijken in de live data alvoerens over te gaan op het vervangen van het roetfilter.

@Peugeottechnieker:
Bedankt voor de onderbouwing van mijn vermoedens. Bij de dealer in Hengelo
al een keer dit aangedragen maar die zeiden dat ik vanzelf een BC melding voor
het roetfilter zou krijgen en het blok zou vanzelf beroerder gaan lopen...... Geen
van beide gebeurt dus!!!

Ik zal er naar laten kijken. De kans lijkt me groter dat het probleem in het roetfilter
zit dan in een compressieprobleem aangezien het blok 15000km "oud" is en erg goed
trekt en loopt, zowel warm als koud.

Ik laat weten wat de bevindingen zijn.

Nog één vraag: Om het roetfilter wel volledig te laten regenereren, hoe lang en hoe
hard moet ik constant achtereen rijden? Bij benadering dan? Van die 80km is ongeveer
20km snelweg (één stuk) maar dat zal dan wel niet afdoende zijn?

foxbat 0

15 jaar

[quote=foxbat]@Peugeottechnieker:
Bedankt voor de onderbouwing van mijn vermoedens. Bij de dealer in Hengelo
al een keer dit aangedragen maar die zeiden dat ik vanzelf een BC melding voor
het roetfilter zou krijgen en het blok zou vanzelf beroerder gaan lopen...... Geen
van beide gebeurt dus!!!

Ik zal er naar laten kijken. De kans lijkt me groter dat het probleem in het roetfilter
zit dan in een compressieprobleem aangezien het blok 15000km "oud" is en erg goed
trekt en loopt, zowel warm als koud.

Ik laat weten wat de bevindingen zijn.

Nog één vraag: Om het roetfilter wel volledig te laten regenereren, hoe lang en hoe
hard moet ik constant achtereen rijden? Bij benadering dan? Van die 80km is ongeveer
20km snelweg (één stuk) maar dat zal dan wel niet afdoende zijn?[/quote]
wat betreft roetfilter ik heb een 307 100kw waarvan het roetfilter kapot is ik heb gewoon de stukken verwijderd heb nooit melding gehad op boordcomputer ook niet in garage met uitlezen rij al 2500km waarvan veel korte stukken probleemloos

antoonio 60

15 jaar

@antoonio:
Bij een werkende verschildrukmeting zou je boordcomputer een foutmelding
moeten geven? Blijkbaar pakt het voor u goed uit dat de verschildruksensor
onvoldoende/niet functioneert?

foxbat 0

15 jaar

Wat betrefd je laatste vraag foxbat, die wordt beantwoord in je instruktie boekje. Ik weet het even niet uit mijn hoofd maar ik dacht minmaal 15 minuten achterelkaar harder dan 80.

[quote=foxbat]@antoonio:
Bij een werkende verschildrukmeting zou je boordcomputer een foutmelding
moeten geven? Blijkbaar pakt het voor u goed uit dat de verschildruksensor
onvoldoende/niet functioneert?[/quote]
waarom zou deze niet functioneren er zit toch nog een kat. in en zelfs de peugeot zegt dat het enigste risico is de roetmeting .(hij loopt nog zuiniger ook)

antoonio 60

15 jaar

de verschildrukmeting gebeurt achter de kat... als er geen verschildruk wordt gemeten krijg je zowiezo een foutmelding op je BC... dus is waarschijnlijk de mapsensor niet echt goed meer....

AR 67202 0
badge

15 jaar

[quote=AR 67202]de verschildrukmeting gebeurt achter de kat... als er geen verschildruk wordt gemeten krijg je zowiezo een foutmelding op je BC... dus is waarschijnlijk de mapsensor niet echt goed meer....[/quote]
gebeurt deze electronisch of mechanisch?

antoonio 60

15 jaar

electronisch... de map-sensor meet de druk voor de roetfilter, en de druk na de roetfilter (die 2 pijpjes dat of je roetfilter aangesloten zijn) en berekent het verschil in druk dat daarna doorgegeven wordt aan de motor EBE...

AR 67202 0
badge

15 jaar

[quote=AR 67202]electronisch... de map-sensor meet de druk voor de roetfilter, en de druk na de roetfilter (die 2 pijpjes dat of je roetfilter aangesloten zijn) en berekent het verschil in druk dat daarna doorgegeven wordt aan de motor EBE...[/quote]
er zitten 2pijpjes 1voor de kat. en1 na de roetfilter en dan in de midden 1elec. aansluiting. dan meet hij toch voor de kat en na de roetfilter dan meet hij toch altijd een drukverschil? het roetfilter is wel voor een gedeelte aanwezig ik heb slechts de losse stukken verwijderd die hierin af achterin lagen!! in eerste instantie zij men bij peugeot ook dat ik problemen zou krijgen maar na doorvragen ging men ontwijkende antwoorden geven .en na wat rondvragen moest men toegeven dat deze toestand kan zonder problemen. ik schrijf dit om jullie als profs mijn ervaring als leek mee te delen en hoop van jullie als PROFS te leren. ik vind deze site hardstike goed. een dankbare hobbyman ...

antoonio 60

15 jaar

de electrische aansluiting is een exhaust gas temperature sensor... uitlaatgastempereatuur dus.... die meet of de roetfilter heet genoeg is om te regenereren...


je doet me nu twijfelen over de locatie van de drukverschil aansluiting, kzal die dinsdag a.s. direct controleren....

AR 67202 0
badge

15 jaar

[quote=AR 67202]de electrische aansluiting is een exhaust gas temperature sensor... uitlaatgastempereatuur dus.... die meet of de roetfilter heet genoeg is om te regenereren...


je doet me nu twijfelen over de locatie van de drukverschil aansluiting, kzal die dinsdag a.s. direct controleren....[/quote]
ik zou het zeer op prijs stellen als je meer op de hoogt stelde van de evt. verdere info.als je meer info wilt mail maar.
( ook als ik het volkomen mis heb)

antoonio 60

15 jaar

Ik heb dit weekend het roetfilter gedemonteerd en uitgespoeld middels backwash (tuinslang). Al met al bijna
een uur aan het spoelen geweest voordat er niets (of bijna niets) meer uit kwam. Roetfilter weer gemonteerd,
auto rijdt goed, geen BC-meldingen.
Eens kijken hoe het deze week gaat met het oliepeil.

@Peugeottechnieker:
Ik ben bewust niet naar de dealer gegaan omdat die vrijwel uitsluit dat dit iets met het roetfilter te maken
kan hebben. Als ik ze dan nog uren ga laten verbraden en misschien zelfs wel roetfilter laat vervangen, dan
wil ik wel heel erg zeker weten dat dat het probleem ook echt op gaat lossen.
Ik vind somomige Peugeot dealers eerlijk gezegd niet uitblinken in kennis en ik lees ook
veels te vaak dat men maar wat vervangt om te kijken of dat werkt. Een dergelijke reparatie-tactiek getuigt
nou niet direct van kennis van zaken helaas....




Ik houd jullie op de hoogte.

foxbat 0

15 jaar

Ik heb nu 500km gereden en het oliepeil is (gelukkig) niet meer gestegen. Echter, het
nadraaien van de koelventilator gebeurt nog vrijwel elke rit........

Houdt dit in dat iets mis is met de verschildrukmeting of iets anders? Ik wil nl. niet binnen
afzienbare tijd weer met hetzelfde probleem zitten omdat mijn roetilter niet goed kan/wil
regeneren of iets dergelijks.

foxbat 0

15 jaar

Vanmiddag ben ik bij de dealer geweest. Auto uitgelezen, roetfilter 18% vervuild en de verschildrukmeting werkt ook goed. Ook het additiefsysteem is uitgelezen en werkt goed.
Geen foutmeldingen, regeneraties worden voltooid.

Er was alleen een modificatie-aanbeveling voor het nakoelen & de regeneratiestrategie.
Die aanpassing wordt dinsdag uitgevoerd.

foxbat 0

15 jaar

[quote=AR 67202]de electrische aansluiting is een exhaust gas temperature sensor... uitlaatgastempereatuur dus.... die meet of de roetfilter heet genoeg is om te regenereren...


je doet me nu twijfelen over de locatie van de drukverschil aansluiting, kzal die dinsdag a.s. direct controleren....[/quote]
hallo
nog iets gevonden over de werking drukmeting en de uitwerking hiervan op de rest van het gebeuren? ben zeer benieuwd
antoonio

antoonio 60

15 jaar

vergeten naar te kijken...

AR 67202 0
badge

15 jaar

[quote=AR 67202]vergeten naar te kijken...[/quote]
ok kan gebeuren

antoonio 60

15 jaar

morgen zowiezo geen tijd om me met een 1.6 bezig te houden, maar ik zal volgende week nog een poging wagen...

AR 67202 0
badge

15 jaar

[quote=AR 67202]morgen zowiezo geen tijd om me met een 1.6 bezig te houden, maar ik zal volgende week nog een poging wagen...[/quote]
steven.
heb je nog gekeken naar de werking van deroet filter en onze discussie hierover .ikheb ondertussen een paarlange ritten op de snelweg gemaakt en het brandstof gebruik met 4man aan boord was 1-16 was eerst 1-14 verder geen probleem.

antoonio 60

15 jaar

vandaag 1 binne gehad met een melding om de roetfilter te reinigen, maar die persoon zit krap bij kas dus heb ervoor gekoezen om ze'n remmen eerst te vervangen en voorlopig de storing op de roetfilter te wissen... wat gelukt is...

van wat ik van bovenaf kon zien (betreft een 206 110 pk) zit de drukverschil meting volledig na de katalysator dus snap niet dat het bij jou geen problemen geeft... de roetfilter bestaat trouwens uit een metalen gaas dus hoe dat nou in stukken breekt???

AR 67202 0
badge

15 jaar

ik heb een foto van een fap zoals er onder mijn auto zit hij bestaat uit 2delen en in het midden 1 aansluiting voor de temperatuurmeting. als je hem open maakt zie je links en rechts 2geperforeerde platen met daarachter de filters {ik krijg de foto er niet bij}

antoonio 60

15 jaar

stuur anders effe naar men email...

AR 67202 0
badge

15 jaar

Een foto kun je hier uploaden :

http://imageshack.us/

Foto zoeken,start upload,kies middelste link,en plak deze erna hier..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Een foto kun je hier uploaden :

http://imageshack.us/

Foto zoeken,start upload,kies middelste link,en plak deze erna hier..

Gr Stefan[/quote]
is voor dit onderwerp .hartelijke dank

antoonio 60

15 jaar

Namens Antoonio deze foto geplaatst :

[url=http://img38.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img38.imageshack.us/img38/5237/ui...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

die is inderdaad anders dan bij de huidige 1.6 HDi motoren...

bij de jouwe is het misschien mogelijk om de het roetfilter gedeelte te verwijderen als je de katalystator laat zitten....

AR 67202 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.