Vanochtend merkte ik ineens dat het STOP lampje op het klokkenpaneel knipperde.
Ik was vlak bij kantoor dus ben doorgereden en heb daar de computer uitgelezen, dat leverde code P0115 "Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction" op.
Na even stil staan en afkoelen lijkt het probleem weer weg te zijn, zelfs als de motor daarna weer warm is gelopen.
Nu leest ik her en der dat het de koelvloeistof temperatuur-sensor (niet de zender voor het klokkenpaneel maar die voor de ECU) is, maar ook dat het de thermostaat kan zijn.
De motor word niet te warm, voor zover het klokkenpaneel betrouwbaar is natuurlijk.
Kan iemand mij vertellen wat nu de slimste manier van handelen is? Thermostaat vervangen of sensor vervangen? Is de sensor door te meten? Zoja, welke waarden zijn dan aannemelijk?
Groeten,
Thom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke motor temp geeft uitleesapparaat aan? Anders bij een peugeot specialist uit laten lezen of dealer. Die kan dat dan wel. Zo kom je er zeker achter waar het probleem ligt.
De temperatuur heb ik toen niet uitgelezen (stom), maar na afkoelen en een stukje rijden geeft hij keurig 75 graden aan, de sensor lijkt dus te kloppen
Zal vanmiddag met het uitleesapparaat er op terug rijden om te kijken wat er gebeurt als de storing optreed.
9 jaar
Opweg naar huis zoals gezegd met uitlees apparaat gereden, het resultaat:
Met vertrek klopte de waarde met die op het dashboard.
Zodra ik de snelweg op draaide (~2 min na vertrek) zakte de waarde op het uitleesapparaat ineens van 70 naar 20 graden., maar die op het dashboard niet.
Gedurende de rit schommelde de temperatuur op het uitlees apparaat zo tussen de 20-30 graden, op het dashboard tussen de 70-80.
Even gestopt op een parkeerplaats, wat aan het stekkertje van de sensor gerommeld (met draaiende motor) , geen verschil.
Dan maar weer verder, en zodra ik op de snelweg reed klopte de waarde weer met die op het dashboard.
Daarna is de storing niet meer voorgekomen.
Ik zit zelf te denken aan een slecht contact waardoor de weerstand omhoog vliegt (Sensor verlaagt de weerstand naarmate temperatuur stijgt volgens mij?) tot het punt dat het contact wegvalt en de ECU een storing registreert, maar dat is mijn amateur-theorie.
Iemand die nog input heeft hierbij? Sensor preventief vervangen? Contactspray proberen?
Kosten zijn het punt niet, sensor kost iets van 30 euro.
Groeten,
Thom.
9 jaar
De temperatuursensoren gaan wel vaker stuk. Wanneer de stekkers van de sensor en de ecu in orde zijn is de kans erg groot dat de sensor stuk is.
Stekker en bedrading lijkt op het oog in orde, maar kan natuurlijk niet zeggen hoe het er van binnen uit ziet.
Vandaag nog maar eens met uitlees apparaat gereden met eingenlijk het zelfde resultaat, met als verschil dat ik nu niet aan de stekker heb gezeten.
Het lijkt er op dat de sensor in een bepaald gebied (tussen de 50 en 70 graden) geen goede waarde doorgeeft. Sensor bestellen en vervangen dus, hopen dat dat het oplost.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar