Bij een bepaalde snelheid treed er lawaai ter hoogte van achterste banden,ik heb al dat eens tegenkomen en toen zij men in de garage dat de oorzaak te zoeken is door dat men meestal rijdt zonder dat de wagen geladen is.
Doordat de wagen achterin nooit geladen is trillen de banden op het weg dek en zo verslijten ze anders dan een wagen die geladen is.
Op de banden ziet men een soort strook met tappen en het zijn deze die veel lawaai maken ,het is zoals men zou rijden met cross banden.
Heeft er al iemand al gehoord van dit probleem ?
Graag tips
thks
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je verhaal klopt redelijk alleen heeft dit weinig met de belading van de auto te doen.
Dit fenomeen noemt met "het cuppen van de banden" en veroorzaakt inderdaad veel lawaai in de auto. Is een bekend verschijnsel bij meerdere merken auto's.
Om dit te voorkomen is het raadzaam om regelmatig ( bijv. 15000 km ) de wielen te wisselen van voor naar achter.
Als je dit geluid nu kwijt wilt, zul je de banden moeten vervangen.
Heb nu 24000 km met achterste banden die veel lawaai maken en +/- 50 .000km met voorste.
Ben een beetje wanhopig ,heb vandaag naar een banden speciaal zaak geweest en daar zeiden mij een beetje het zelfde verhaal.
Wat zij aanraden is eventueel nieuwe schokdempers monteren voor een beter contact op de baan en terug nieuwe banden te kopen.
Bij peugeot heb ik een andere verhaal daar vertelden ze mij eventueel het spoor te regelen ,daarop zei ik spoor regelen achteraan lijkt mij bizaar,neen zeiden het is een bout aan te spannen aan achter brug zo is alles terug gekalibreerd.
Als ik het allemaal moet geloven moet ik om de 25000 km nieuwe banden steken?of om de 10000 wisselen van banden van achter naar voren.
kunnen diezelfde banden terug op een speciale toestel evt afgedraaid worden tot ze 100% rond zijn?
graag raad
15 jaar
Die banden "afdraaien" totdat ze weer rond zijn kan inderdaad bij enkele bedrijven. Nadeel is wel dat je dan ook ongeveer al je profiel kwijt bent....
De rest van de oplossing staat hierboven.
Ok, kan het kwaad dat ik zo verder rijdt.
mvg
15 jaar
Kwaad kan het niet meteen..maar erg prettig rijden is het niet,en na een tijdje word je er zo moe van dat je blij bent als er nieuwe banden opzitten..
Gr Stefan
15 jaar
kijk of de banden een verplichte afrolrichting / draairichting hebben , zo niet, dan kun je links en rechts wisselen.
Zelf doe ik altijd de nieuwe banden achter monteren en dan de achterbanden naar voren (evt kruislings wisselen als dit is toegestaan), bij een voorwielaangedreven auto slijten de banden voor het hardste en zo worden mijn achterbanden ook niet te oud.
Idd neem banden zonder draairichting en dan tijdens de beurt ff l/r wisselen. Er zit trouwens ook veel verschil in merk, de ene gaat eerder cuppen dan de ander.
welke (merk en type) banden heb je erop liggen?
15 jaar
[quote=205GTiGriffe]Er zit trouwens ook veel verschil in merk, de ene gaat eerder cuppen dan de ander.[/quote]
Oh? Welke?
15 jaar
[quote=Treb][quote=205GTiGriffe]Er zit trouwens ook veel verschil in merk, de ene gaat eerder cuppen dan de ander.[/quote]
Oh? Welke?[/quote]
Ik heb op mijn 406 weleens Goodyear Eagle NCT 5 banden laten leggen, er zaten daarvoor michelin energy's op. En de goodyears cupten, terwijl ik daarvoor nooit last gehad had van iets dergelijks. Kan dus wel degelijk aan de banden liggen, maar het verschilt volgens mij sterk per merk. Ik heb zelf goede ervaringen met Pirelli P7 op mijn 307. Verder doen de michelins het ook goed.
15 jaar
Je kan je banden laten "trimmen". Ze worden dan op een soort van draaibank weer perfect rond geschuurd. Dit kost je nauwlijks profiel. Het gaat hooguit om een paar tiende milimeter en je hebt gegarrandeerd geen probleem meer. Ik heb dit probleem zelf ook ooit gehad en op deze manier opgelost. Als je banden toch al bijna op zijn dan kan je ze net zo goed vervangen maar als er nog genoeg profiel op zit dan is het zonde om het niet te doen.
Het is alleen behoorlijk lastig om een bandenbedrijf te vinden waar ze de apparatuur hebben waarmee dit gedaan kan worden. Ik weet niet waar je vandaan komt maar Profile Tyrecenter Van Benten in Vlaardingen heeft de apparatuur en heeft hele schappelijke prijzen.
15 jaar
De nieuwe SAVER banden van Michelin heb ik nog niet zien cuppen. De pirelli p7 is idd ook goed, worden veel op de 407 gemonteerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar