Ik heb het probleem dat de dyagnoselamp gaat branden als er op gas word gereden.Als we hem dan uitlezen dan heeft hij storing "P0420 katalysator verouderd" opgeslagen. Het betreft hier een 1.6 16v motnr:NFU met een AG gasinstallatie. We hebben reeds de lambdasonde vervangen voor de kat maar ik vertrouw die na de kat zit ook niet? Weet iemand hier raad mee of wat zou ik hier aan kunnen doen!?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is enkel de lambdasonde na de kat die kan detecteren dat de kat verouderd is. De 2e lambdasonde (met blauwe stekker)geeft een verkeerd signaal (pen 3 & pen 4 van de blauwe stekker) of storing op deze kring. Bij warme motor moet hier een constante gelijkspanning van 0.6 - 0.7 volt zijn. Is deze spanning afwisselend tss 0.2- 0.8 V wil dit zeggen dat de kat verouderd is. Je kan hier alleen met een scope een perfecte diagnose verrichten.
mvg
ik heb dus deze spanning gemeten maar op bedrijfstemperatuur was deze spanning 0.485volt en pendelde dus niet zoals de eerste dus wel doet.Het probleem doet zich alleen maar voor als meneer op gas rijdt, op benzine is er helemaal geen probleem.Ik denk dat er op een gegeven moment tijdens acceleren of weet ik wat een dus danig mengsel berijdt wordt wat de kat niet kan verwerken, of is dit helemaal niet mogelijk!?
Staat deze wagen pas op gas?
Zo neen, doet hij deze storing van in het begin?
Nee deze gasinstallatie licht er van nieuw af in maar wij hebben hem in de handel gekocht dus we weten niet precies of de storing van in het begin zich voor doet!
Bij koude motor, werkt de kat. nog niet. Het signaal van de 2e lambdasonde is hetzelfde als de 1e lambdasonde, alleen zit er een vertraging op (tussentijd). Wanneer je wagen op gas overschakelt, wordt het 1e lambdasignaal afgeleidt naar de gascomputer, en de injectiecomputer wordt aan een simulator gelegd. Ik denk dat het verschil tss de lambdasimulator en de 2de lambdasonde te verschillend is en dit "verschil" ziet de injectiecomputer, daardoor je een storing krijgt. Je kan hier alleen met een scope een perfecte diagnose verrichten.
Ik zou eigenlijk de 2 signalen tegelijk moeten kunnen meten. (probleem is ik heb maar een 1kanaals scoop). Ik zou eigenlijk een 2kanaals scoop moeten aanschaffen om dit soort problemen op te lossen.Heb jij een suggestie van merk of type scoop!! (Shit weer een investering die je niet rechtreeks terug kunt verdien)! Ik heb 2e lambda gemeten en deze blijft stabiel op 0.485volt maar die simulator wat moet die doen dan komt hier dan ook een continu spanning van 0.6-0.7volt uit om de computer voor de gek te houden??
wij hebben dit bij een een xsara 1.6 mee gemaakt op gas wij hebben de kat vervangen en probleem weg
Ik kan het wel eens proberen om de kat te vervangen misschien dat het wel helpt. Hij heeft het alleen maar als hij op gas loopt volgens mij??
Als een kat. goed is op benzine, dan ook op gas.
We hebben inmiddels de kat vervangen en de klant rijdt nu rond in de hoop dat het nu opgelost is!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar