close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 407: Storing automatische versnellingsbak en storing cruise control

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Hallo allemaal

Vandaag kreeg ik een tweetal storingen, storing defect automatische versnellingsbak en storing defect cruise control. Heb naar huis kunnen rijden in (ik geloof) 3e versnelling? Storing bleef tijdens de rit aan. Bij thuiskomst auto op de oprit gelaten ben ik binnen gaan kijken of ik op internet wat kon vinden en of de wegenwacht kon komen kijken. Hele discussie gehad met de wegenwacht, aangezien de auto rijdt en ik thuis ben kan beter wachten tot maandag en bij de garage zelf brengen. Maar nu, ik wil de auto in de garage zetten, ik start de auto, alle checks uitgevoerd, geen melding van een storing! Ik zet de auto in achteruit, rij naar achter, parkeer de auto, geen melding gezien.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?? Defecte sensor op de versnellingsbak?? Software probleem?? Niet genoeg olie in de versnellingsbak??

Dan heb ik een vraag, wat gaat het kosten om de software te updaten, sensor vervangen (mits het daadwerklijk dat is) en olie van de versnellingsbak bijvullen of verversen? Heb ook ergens gelezen dat het aan 2 elektrische kleppen kan liggen in de versnellingsbak?? In ieder geval bij het lezen van andere die mogelijk dit probleem hebben gehad, merk ik hetzelfde bij de mijne. Bijvoorbeeld, traag reageren bij optrekken of als je plotseling kracht nodig heb om in te halen dat hij traag reageert. Ik las dat iemand dit probleem oploste met een software update voor de versnellingsbak, werkte daarna prima! Laatste keer dat ik voor een onderhoudsbeurt bij de garage was zeiden ze niks over dat het een software update nodig had, kijken ze dit niet standaard na of alles actueel is?

Heb het effe niet breed op dit moment en ik wil enige zicht hebben op een richtprijs wat ik kan verwachten om dit euvel op te lossen, dan kan ik me in ieder geval mentaal op voorbereiden. Ik ga ervan uit dat niks mis is met de versnellingsbak wat alles werkt gewoon.

Wie kan mij verder helpen of heeft dit probleem ook gehad?

Geplaatst door

mawi1974 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

eerst maar eens uitlezen dan verder kijken, zo is het koffie dik kijken

tja, als de storing zich niet meld maandag bij de garage dan wordt het ook niet gemeld bij het uitlezen van de computer.

mawi1974 0

13 jaar

kan best wel, als het een tijdelijke storing betreft dan wordt het MIL niet geactiveert maar staat er wel een DTC in de BVA ecu

oke, mocht de storing niet optreden voordat ik bij de garage ben dan meld ik dit om de BVA ecu uit te lezen.

mawi1974 0

13 jaar

Ik wil even bij vermelden dat de volgende versnellingsbak in mijn auto zit:

Transmission BVA AM6
Gearbox (Characteristics) AM6B AUTOMATIC GEARBOX

Wat kost het uitlezen van de computer en software update of resetten van de ECU van de versnellingsbak? En het vervangen van de sensor mocht deze defect zijn? Schijnt een bekend probleem te zijn. Wat ik niet snap is, als ze weten dat de sensoren niet goed zijn, waarom roepen ze de auto's niet terug om deze te vervangen? Of gokken ze erop dat er een aantal zullen zijn die wel goed zijn, dus de paar die defect zijn, daar mogen de eigenaren zelf voor opdraaien. Vind dat eigenlijk een beetje krom....

mawi1974 0

13 jaar

[quote=mawi1974]Wat ik niet snap is, als ze weten dat de sensoren niet goed zijn, waarom roepen ze de auto's niet terug om deze te vervangen? Of gokken ze erop dat er een aantal zullen zijn die wel goed zijn, dus de paar die defect zijn, daar mogen de eigenaren zelf voor opdraaien. Vind dat eigenlijk een beetje krom....[/quote]
Geen voorbarig oordeel a.u.b.

Je hebt ergens een klokje horen luiden (AL4 bak), maar weet niet waar de klepel hangt.


Wat uitlezen kost hangt af van de goodwill van de garage/dealer. "Even" ALLEEN uitlezen doen wij meestal gratis bij vaste klanten ervan uitgaande dat de eventuele vervolg reparatie ook bij ons gedaan gaat worden. Reken op een 0.30 uur werk met daarbij even snel een paar controles m.b.v. diagnose-apparaat. (dealer)

hans4074 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de info. Ben erg benieuwd of ze het vinden morgen want nu krijg ik geen melding meer. Uitspraak was idd voorbarig, de vorige keer bij de garage had ik een probleem met mijn stuurbekrachtiging, wilde ze gelijk de hele ding vervangen voor 400 euro. Toen ben ik zelf onder de auto gaan keken, bleek dat het klemmetje van de slang eraf gekomen was en daardoor lekte.... kosten 25 cent voor een klemmetje, heb 40 euro moeten betalen. Er was totaal niks mis met het hele stuurbekrachtigingssysteem! Ik heb daarom angst om morgen naar de garage te gaan omdat ze te vaak uit gemakszucht overgaan tot vervangen van iets i.p.v. kijken wat het probleem is en een oplossing te vinden. Heb dit te vaak meegemaakt en je moet geluk hebben als je een monteur vindt die wel zo'n oplossende houding heeft.

mawi1974 0

13 jaar

Vandaag is de storing weer teruggekomen. Ik heb gelijk de garage gebeld en ben met de auto langsgegaan. Ze hebben de computer uitgelezen en het schijnt zowel een hydrolisch als elektrisch storing aan de versnellingsbak te zijn. Ik heb de auto moeten achterlaten want ze moet dit eerst doorgeven aan de Peugeot Centrale in Utrecht om in de databank te kijken of er ook andere gevallen zijn met dit probleem en Peugeot geeft dan aan hen door wat ze dan moeten vervangen. Hij kan geen schatting geven van wat het gaat kosten om te repareren nog hoe lang het gaat duren eer dat ik mijn auto terugkrijg. Als ze het hydrolisch blok moeten vervangen, dan schijnt het blok al 1.800 euro te kosten exclusief plaatsen. Totaal dus +/- 2.500 euro, als het een eletrische storing is doordat een van de kabels kapot is of de sensor dan zijn ze een dag kwijt om dit te maken. 8 x 60 euro per uur = 480 euro alleen aan arbeid, dan hebben we nog niet eens het onderdeel bijgeteld.

In ieder geval mogen ze niks doen aan de auto totdat ik weet wat Peugeot zegt. Heb ook niet het geld paraat om dit te kunnen betalen, is ook onmogelijk. Wie kan mij hiermee verder helpen? Ik vertrouw dit niet en ik ben bang dat er makkelijk gegrepen gaat worden naar een hele dure vervanging terwijl ik niet eens kan zien of dit echt het geval is. Volgens hem als 1 van de hydrolische kleppen het niet goed doet, dan kunnen ze niet alleen dat klepje vervangen, maar moet het hele blok vervangen worden. Volgens hem was het bij de vorige versnellingsbak wel mogelijk om de individuele kleppen te vervangen, bij deze zou de hele ding vervangen moeten worden.

Ik kreeg de foutcodes niet mee van hem, dus die kan ik niet posten. Het gekke van is is dat als de storing weg is is er niks aan de hand en rijdt de auto net zo soepel als voorheen. Ik hoop dat het om een electrisch storing gaat.

Ik lees graag jullie reacties hoe ik hiermee moet omgaan.

mawi1974 0

13 jaar

Ik las dit op een andere forum:


Zo 01 Aug 2010 15:15
Ik heb vorige maand enkele keren een PRND storing gehad.
De storing trad op bij een koude motor, zodra ik ong. 100 km/h reed. Alleen de 2e en 3e versnelling werken daarna nog, de 1e en 4e niet.
De storing verdween na het opnieuw starten van de motor.
Ik heb de storing laten uitlezen op het moment dat de storing "actief" was.
Er bleken 2 electrokleppen van de automatische bak versleten waardoor er drukverlies in de bak optrad. De auto heeft 172.000 op de teller.
Reparatiekosten waren ong. 700 euro.

Hij heeft dus wel zijn kleppen kunnen vervangen voor 700 euro, waarom zegt de mijne dat ik het hele blok moet vervangen omdat de kleppen niet individueel vervangen kunnen worden???? Wat is nu de waarheid? Overigens mijn auto heeft maar 84.000 km op de teller, altijd dealer onderhouden volgens het programma. Kan iemand een overzicht geven van wat er gecontroleerd kan worden eer men overgaat tot een dure vervanging?

mawi1974 0

13 jaar

Hallo Mawi, nu ben je volgens mij weer appels met peren aan het vergelijken? Over welk type automaatbak gaat je verhaal hierboven? Waarschijnlijk over de reeds eerder genoemde AL4 automaatbak waar inderdaad de 2 elektrokleppen vervangen kunnen worden i.v.m. storing verschil richtdruk.
Jij geeft aan dat het bij jou 407 gaat om een AM6, en deze bak is anders qua opbouw. Voor zover te zien zijn hier geen losse kleppen voor te krijgen via/bij de dealer en gaat het inderdaad om een compleet brein van ca.1200,- incl. BTW zonder montage.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Hier een zelfde gevalletje alleen dan 607, maar eveneens, naar later bleek, een AM6 bak.
Misschien moet je inderdaad eens bij Autrans informeren naar hun mogelijkheden.

hans4074 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de duidelijkheid Hans. Ben in het ergste geval dus 2.500 kwijt.

mawi1974 0

13 jaar

Heb op een andere forum gelezen dat iemand hetzelfde probleem had en bleek een defecte sensor te zijn en kabelboom. Deze werden vervangen en daarna geen klachten meer. In dit geval ging het om dezelfde versnellingsbak als de mijne, een AM6 bak. Iemand had ook een probleem met het hydrolisch blok, maar na de symptomen gelezen te hebben kan dat niet de oorzaak zijn van het probleem bij mij. Hier ging het om een AL6 bak, en dit is een bekend probleem bij Peugeot.

Wat kost het om de kabelboom en sensor te vervangen? En hoeveel tijd neemt dit in beslag? Ik ga ervan uit dat ze dan de olie van de versnellingsbak ook moeten veranderen? Als dit het probleem is, kan ik m'n auto dan voor het Paasweekend terugkrijgen met een beetje geluk?

Ik heb overigens naar de website van Autrans gekeken, het is vlakbij in Tilburg. Ik zal morgen met hun contact opnemen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

mawi1974 0

13 jaar

Even voor de duidelijkheid......er is door mij niet gesteld dat de oorzaak ook daadwerkelijk het hydraulisch brein is. Er is door mij alleen getracht n.a.v. je eigen opmerkingen duidelijk te maken dat er verschil zit in AL4 = wél mogelijk om diverse elektrokleppen te vernieuwen, en AM6 = géén losse elektrokleppen, dus volledig brein.

Wacht even het antwoord van de dealer en/of Autrans af.

hans4074 0
badge

13 jaar

Duidelijk Hans, zo had ik het ook begrepen, bedankt nogmaals voor de uitleg.

mawi1974 0

13 jaar

Hans, het is dus het hydraulisch blok van de versnellingsbak wat het begeven heeft. Het schijnt een fabrieksfout te zijn in het ontwerp van de versnellingsbak. Auto's die gemaakt zijn voor december 2006 zijn voorzien van dit defecte blok. Aisin-Warner heeft deze fout herstelt door een nieuwe hydraulisch blok te gebruiken in alle automatische versnellingsbakken na december 2006 die de Nm's aan kan wat uit de motor komt. Dit in combinatie met een software update en reprogrammering van de TCM moet het probleem oplossen. Doordat de versnellingsbak te heet wordt verliest de versnellingsbak olie zijn viscositeit waardoor er extra frictie ontstaat en kleine schilfertjes in de olie terechtkomt. De versnellingsbak is niet voorzien van een filter waardoor deze schilfertjes op den duur in het hydraulisch blok gaan en schade aanbrengt met uiteindelijk dat het blok het begeeft. Kosten voor reparatie is 2.300 euro echter heb ik contact opgenomen met Peugeot en heb gevraagd om het hydraulisch blok kosteloos te herstellen. Dit op grond van het comformiteitsbeginsel volgens EU richtlijn 1999/44/EG. Voor verborgen gebreken en fabrieksfouten kan je op grond van deze EU richtlijn verzoeken deze fout kosteloos te herstellen of in de kosten van herstel tegemoet te komen, ongeacht of dit nu binnen of buiten de garantie periode valt. Daarnaast heeft Peugeot een bulletin voor dit probleem, namelijk bulletin 701. Het merkwaardige van dit allemaal is dat Peugeot in eerste instantie een verzegeld voor het leven versnellingsbak verkocht hebben dat onderhoudsvrij had moeten zijn. Nu schrijft Peugeot voor dat de versnellingsbak olie om de 100.000 km vervangen moet worden. Ook met dit nieuwe beleid heeft mijn hydraulisch blok het begeven op 84.500 km, veel eerder dan wat Peugeot nu voorschrijft. Daarnaast staat deze onderhoudsbeurt aan de versnellingsbak nergens vermeld in het onderhoudsboekje of programma. Dus met andere woorden, ze weten dat er iets mis is met het versnellingsbak. Ik hoop dat ze deze fouten in het ontwerp verbeterd hebben in de nieuwe AT6 versnellingsbak. En het is niet alleen Peugeot die dit probleem heeft, Volvo, Saab, Citroën, etc. Het gaat om honderden, misschien zelfs duizenden auto's die dit probleem hebben door deze fabrieksfout. Ik ben erg benieuwd welke tegemoetkoming Peugeot gaat bieden. Mijn inziens kan je niet verwachten van een klant te betalen voor een fabrieksfout, en het heeft absoluut niks met garantietermijnen te maken. Daarvoor is juist deze EU Richtlijn in het leven geroepen, om de klant te beschermen.

mawi1974 0

13 jaar

beste mawi, het is niet de bedoeling dat je hier hele delen van internet gaat zitten kopieeren....dat helpt niet bij het oplossen van het probleem.
eerst maar eens horen wat de dealer zegt.

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Hans, dat is dus gebeurt in de versnellingsbak bij mijn auto. ik heb niet hele delen van het internet zitten kopiëren. weet je een andere oorzaak? de dealer heeft al zn antwoord gegeven. het hydraulisch blok wordt vervangen, echter kan niet gegarandeerd worden dat het probleem daarmee verholpen wordt, maar ze durven voor 90% te zeggen dat het aan het blok ligt. Peugeot had geadviseerd eerst om de versnellingsbak olie te vervangen in de hoop dat dit de deeltjes zou losmaken in het blok, echter heeft dit niet geholpen. De TCM computer en ECU zijn gecontroleerd, maar waarschijnlijk ligt het niet hieraan. Nogmaals, bij auto's die gebouwd zijn voor december 2006 kan het zijn dat het blok het vroegtijdig begeeft door een fout in het ontwerp van het blok. Na december 2006 hebben ze dit blok veranderd met een vernieuwde versie die dit probleem moet verhelpen. Het gaat dan om de 2007 en verder modellen die een vernieuwd blok hebben. Het probleem met het blok is bij Peugeot bekend, vandaar de bulletin. Het is nu zien of het kosteloos vervangen wordt gezien het feit dat het een fabrieksfout is, of dat ik alsnog moet betalen voor het repareren van een fabrieksfout.

Besefte nu dat er dus 2 Hans-en zijn....

mawi1974 0

13 jaar

Met dit verschil dat Hans4040 van bouwjaar 40 is en de andere Hans van bouwjaar 74, dus Hans van bouwjaar 40 heeft veel meer ervaring..............en onze vrouwen heten allebei Grietje.

Maar effe serieus.....het wordt spannend dus!

hans4074 0
badge

13 jaar

aaah dat is het dus Hans, ik dacht altijd dat het de postcode is :P

Dat is pas toeval! hahaha

Ja, het wordt dus spannend... heb al rekening gehouden dat ik moet betalen, maar ik wacht dus de reactie van Peugeot af of ze deze fabrieksfout gaan herstellen op hun kosten of een middenweg vind ik ook prima, maar volledig betalen voor herstel van een fabrieksfout lijk mij in ieder geval verkeerd. Overigens ga ik de auto ook laten nakijken op alle andere recalls waarvan ik geen bericht voor heb ontvangen en die dus in de periode vallen dat mijn auto gebouwd is. Het gaat om de fuseekogels, in de eerste versie zat een ontwerpfout waardoor water erin kwam, de EGR kelp waar in de eerste versie ook een fabrieksfout zat, de ventilator van de motor waardoor deze oververhit kan raken en je auto in brandsteekt, ook daar zat in de eerste versie een fabrieksfout, de zekeringskast onder de motorkap die niet volgens specificaties was gemaakt waardoor bepaalde elektronica het kan begeven of storingen kan optreden, dit is ook een fabrieksfout. Dan was er een ontwerpfout in de vacuumpomp van het remsysteem waardoor de rempedaal keihard kan worden en je geen remmen meer heb, ook daar zat een fabrieksfout in de eerste versie. Er zat ook een fout in de diesel toevoer en terugvoer slang waardoor deze vroegtijdig kan slijten.

Wordt je auto niet standaard gecontroleerd bij elke onderhoudsbeurt op recalls? Of moet je hier expliciet zelf omvragen? Ik heb namelijk nooit een bericht van Peugeot ontvangen over deze problemen en recalls, en toch zijn al deze bovenstaande van toepassing op de DAM van mijn auto. Ik ga proberen hier achter te komen, maar lijkt mij een beetje omgedraaide wereld dat je hier zelf achteraan moet gaan. Maar aangezien jij bij Peugeot werkt, kan je me dus vertellen hoe het ermee zit.

mawi1974 0

13 jaar

[quote=mawi1974]Maar aangezien jij bij Peugeot werkt, kan je me dus vertellen hoe het ermee zit.[/quote]
1ste = ja
2de = nee, simpelweg omdat dit niets met je beginvraag te maken heeft en ik me zo goed en kwaad als het gaat probeer bezig te houden met technische zaken, en er anders een giga discussie ontstaat met een welles-nietes spelletje waar dit forum niet voor is bedoeld.

hans4074 0
badge

13 jaar

politiek corect antwoord vriend

Ik ben het helemaal met mijn naamgenoot eens;
Laten we ons nu concentreren op het probleem " Storing automatische versnellingsbak en storing cruise control".
Alle juridische zaken eromheen zijn hier niet bespreekbaar, daarvoor moet je bij de dealer zijn.

Wij horen graag wat de oorzaak was en daarna is het topic klaar.

mvg,
Hans4040
Moderator

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

oke, dan kan de topic gesloten worden. Oorzaak van het probleem: fabrieksfout in het hydraulisch blok.

mawi1974 0

13 jaar

Heb het dus nu wel gevonden. Volgens een Peugeot Bulletin nummer 701 zijn Peugeot 407's met DAM code t/m 10766 RJ met de volgende motortypes DT17TED4, DW10BTED4, or ES9A zijn vanuit de fabriek voorzien van een defectief hydraulisch blok. Mijn auto heeft DAM code: 10923 CJ. Dat betekent dus dat mijn auto vanaf de fabriek voorzien is van een defectief hydraulisch blok. Auto's die gebouwd zijn na december 2006 zijn voorzien van een vernieuwde hydraulisch blok met de nodige software update en reprogrammering van de computer. Ik heb nu ook alle documenten in handen waarin dit door Peugeot bevestigd wordt, ook ik heb mijn netwerk. Ik heb dus 2.300 euro betaald voor een erkend fabrieksfout van Peugeot. Hopelijk hebben ze nu wel het vernieuwde hydraulisch blok geïnstalleerd. En dan nog is het maar een tijdelijke oplossing, want het is een blijvend ontwerp fout in de automatische versnellingsbak. Het is maar een kwestie van tijd totdat het weer begeeft. Maar om dit te voorkomen wordt door Peugeot nu voorgeschreven om de versnellingsbak olie om de 100.000 km te verversen. Gek genoeg hanteert Peugeot Frankrijk een termijn van 60.000 km. Lijkt erop dat niemand weet welke termijn ze moeten hanteren omdat de versnellingsbak gemaakt was om levenslang met de auto te gaan. Levenslang is mijn inziens toch minstens 200.000 km, een diesel moet zeker veel langer kunnen zonder grote problemen. In ieder geval lijkt mij 60.000 km beter dan 100.000 km gezien het feit dat de meeste automatische versnellingsbakken het tussen de 70 en 90.000 km begeven. Wil je dus voorkomen dat dit je overkomt, zorg dan dat je je versnellingsbak olie om de 60.000 km vervangt en wellicht wordt je deze aanzienlijke kostenpost bespaard.

mawi1974 0

13 jaar

Of je hebt een typ-foutje gemaakt, óf dit verhaal zou voor jou 407 niet kloppen.


Peugeot 407's met DAM code t/m 10766 RJ
Mijn auto heeft DAM code: 10923 CJ

DAM nummer van jou auto ligt hoger en zou er dus buitenvallen.

hans4074 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.