auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: storing gasklep

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

hallo ik heb hier een 206cc
waarvan er storing uitlaatgas verschijnd onder het rijden.

fouten uitgelezen
- gashevelpositie sensor kortsluiting met massa
- gashevelpositie samenhang intermiterde fout

Ik heb de stekker goed vast zitten en in het klemmetje
het gasklephuis is al vervangen maar het probleem blijft.

moet het gasklephuis nog ingeleerd worden???
of zijn er nog andere ideeen??

mvg
Roy

Geplaatst door

hatebo (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je ook p codes, ik denk namelijk dat het hier een storing aan de gaspedaal sensor betrefd en niet aan het smoorklephuis.

hallo

Ik heb helaas geen P code's die geeft hij niet aan.

mvg Roy

hatebo 0
badge

13 jaar

hallo heren,

Het probleem met de gasklep is er nog steeds.
inmiddels heeft hij ook storing gegeven op de inlaatluchtdruk sensor. Die is vervangen en die storing komt niet meer terug.
De gasklep is bij de peugeot dealer geprogameerd.

De fout die nu nog steeds terug komt is
P0121 Signaal gemotoriseerde gasklep samenhang.


Wanneer je de meetwaardes bekijkt valt het volgende op.

Gashevelpostitie stationair 0.53 V volgas 4.20v
gashevel hoek stationair 1.00 graden volgas 90.00 graden

volgens de info die de laptop aangeeft moet de spanning stationair liggen tussen de 0.56 en 0.61.

wanneer je het gaspedaal los laat gaat hij op 0.53 staan maar na ongeveer 10 sec. springt hij naar 0.76v en gaat hij 6.00 graden open staan.

kan iemand hier iets mee???
ik hoor t graag.

mvg Roy

hatebo 0
badge

13 jaar

Misschien helemaal in de verkeerde hoek, maar heb je al eens gekeken of er geen water onder in het luchtfilterhuis staat, en dus het luchtfilter zelf ook zeiknat is?
Laatst ook een gevalletje met 206 en zelfde motor (TU5JP4) en storing gasklep (P-code weet ik niet meer) Daar was bij ons andere filiaal een nw gasklephuis opgezet, maar na een week kwam storing weer terug. Na onderzoek bleek het luchtfilterhuis en luchtfilter zeiknat en slurpte dus vocht mee en waarschijnlijk langs het gasklep-asje bij de gasklep-electronica terecht gekomen. Water kwam in dit geval naar binnen omdat de lucht-inlaat Lv achter het spatscherm niet goed zat, maar er hoort ook een plastic plaatje t.h.v. boven L koplamp aan het eind van de spatbordgoot te zitten om (hemel)water-instroom te voorkomen. Je kunt even kijken of dit wellicht de boosdoener is.

hans4074 0
badge

13 jaar

hallo hans,

ik heb het luchtfilter etc bekeken maar geen spoor van vocht.

ik blijf het gek vinden dat na ongeveer 10 sec de spanning van het gaspedaal omhoog gaat.

iemand nog andere ideeen???

mvg Roy

hatebo 0
badge

13 jaar

niemand andere ideeen???

mvg Roy

hatebo 0
badge

13 jaar

deze smoorklephuizen gaan wel eens stuk

oldtimer 0
badge

13 jaar

Heren ik heb het zelfde euvel...

P0121 throttle/pedal position sensor
Switch A circuit range/ performance
P0105 manifold absolute pressure/barometric
Pressure circuit

Glasklep vorige maand vervangen
Beide storingen nu weer terug

Betreft overigens een

PEUGEOT 206 SW 1.4 16V. MOT.ET3J4 65KW
10/2003 tot 10/2005

P0105 lijkt hierin de boosdoender ( inlaatluchtdruk / temperatuursensor )
Nummer 5 op de tekening .
Demonteer deze en controleer of er geen vervuiling inwendig aanwezig is .
Indien vervuild , niet met lucht schoonblazen , maar bv met remreiniger voorzichtig behandelen .
Bekijk ( indien mogelijk ) de waardes van de sensor met aangezet contact ( +/_ 1000Mbar - buitenluchtdruk ) en met stationair draaiende motor ( +/_ 350 - 400 Mbar )
Zet ook de stekker van de sensor vast met een trekbandje . ( ook die van de gasklep )
Sterke trillingen van het inlaatspruitstuk kunnen deze storingen ook veroorzaken .
Gasklep goed ingeleerd ?
Motor moet koud zijn - zet het contact 15 seconden aan - wis alle storingen - zet het contact 15 seconden uit - zet het contact 15 seconden aan - zorg dat alle verbruikers ( radio , binnenverlichting e d ) uit staan - start de motor en laat deze stationair warm draaien tot de koelventilator in en weer uitslaat - maak een proefrit van minimaal 10 km - geef daarbij enkele keren volgas tot +/_ 4000 t/m en laat daarna het gaspedaal los om de onderbreking van de injectie te detecteren - lees na de proefrit de storingen uit - mogelijk is nu P1153 aanwezig maar deze heeft geen invloed en kan gewoon gewist worden .

Oké dan gaan we dat eerst allemaal maar even doen 👍

Die inlaatdruksensor werkt wel als ik de waardes erbij pakt. Toch zal ik deze vervangen voor de 100%

Eigenlijk geen ervaring mee met aftermarket?

Probleem blijft terug komen....
Iemand nog ideeën?
ECU?? Geen vocht in de stekkers..
Ook LF droog...

Lijkt wel met nat weer te maken te hebben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.