auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: storing P2176 smoorklep

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Nu dik drie maanden verder en auto loopt nog steeds prima. Gasklephuis vervangen was dus toch de oplossing. Ik vermoed dat de weerstandsbanen waarmee de positie van de gasklep wordt geregeld / gedetecteerd waren versleten. Dat is eigenlijk het enige dat er in zit dat echt zal slijten. Verder alleen een elektromotor, wat tandwielen en een veer.

Geplaatst door

Egeltje (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb sinds een paar weken een "storing uitlaatgas" op mijn display. Het motormanagementlampje gaat dan branden plus ik mis wat vermogen en de gasreactie is trager. Nu ben ik al een tijdje aan het rondsnuffelen op het forum en kom daarvoor diverse oorzaken tegen (als er al een oorzaak voor gevonden is...). De specifieke foutmelding van mijn auto echter nog niet. Het betreft de foutcode P2176 "geprogrammeerde minimale opening van de elektrisch bediende smoorklep buiten de toleranties".
Uiteraard kreeg ik gelijk het advies het gasklephuis te vervangen voor het fijne bedrag van € 406,73 waarvan € 361,54 voor het gasklephuis. Nu vraag ik me toch een paar zaken af:
1) volgens de foutomschrijving valt de geprogrammeerde waarde buiten de toleranties. Is het dan niet mogelijk deze geprogrammeerde waarde aan te passen in plaats van meteen het hele ding te vervangen? Of kan er toch mechanisch of electrisch iets kapot zijn met deze fout tot gevolg?
2) moet een nieuw gasklephuis worden ingeleerd? Online kost zo'n ding maar de helft van wat de dealer er voor vraagt en inbouwen is bij deze auto een eitje. Maar ja, inleren kan ik zelf natuurlijk niet :-(

Alvast bedankt voor de reacties :-)!

Egeltje 0

7 jaar

De officiele tekst voor P2176 = Throttle Actuator Control System - Idle Position Not Learned
Daar komt het woord "geprogrammeerde" niet in voor, dat is een interpretatie van de vertaler. "Aangestuurde" waarde zou beter zijn.
Dus het aanpassen van de geprogrammeerde waarde valt af.

oldford 0
badge

7 jaar

Bedankt voor het snelle antwoord. Letterlijk genomen heb je gelijk maar 'Idle Position Not Learned' is vrij vertaald de melding dat de klepstand voor stationair lopen niet is ingesteld. Volgens mij verschilt die per auto en zou die dus in te regelen moeten zijn, hetgeen dus zou betekenen dat vervangen wel een erg maffe remedie is. Vandaar ook mijn vraag of je zomaar het gasklephuis kunt wisselen of dat ook dan een inregeling noodzakelijk is.

Groetjes,

Egeltje 0

7 jaar

Oei, dom dom, ik ben vergeten iets belangrijks te vermelden. De storing verscheen namelijk direct na het (grondig) schoonmaken van het gasklephuis. Heeft dat misschien ineens een grote wijziging in de benodigde stationairstand veroorzaakt en deze melding getriggerd (minimale opening buiten de toleranties)?

Egeltje 0

7 jaar

Koude motor ( minimaal 6 uur stilstand )
Wis de storingen in de ECU
Laat het contact 15 seconden aanstaan
Zet het contact af : Voor het resetten van de auto-adaptieve functies (Wacht 15 seconden).
Zet het contact gedurende 15 seconden aan .
Bedien de startmotor zodat het vliegwiel ronddraait. ( zeer kort , motor moet eigenlijk niet aanslaan )
Zet het contact af (Voor het opslaan van de ingeleerde waarden) ; Wacht het einde van de Power Latch af (12 minuten).
Zet het contact weer aan ; Wacht 15 seconden en start de motor.
Laat de motor draaien totdat de motorventilateurs worden ingeschakeld.
Maak een proefrit in de 2e, 3e, 4e of 5e versnelling en laat het gaspedaal los zonder te remmen om de inspuiting te onderbreken.

Wauw, dat had ik zelf nooit kunnen bedenken :-). Ik zal het maar even printen... In ieder geval hartelijk dank voor je reactie. Zal waarschijnlijk morgen of overmorgen een poging wagen en mijn bevindingen delen. Mag ik nog zo brutaal zijn om te vragen wat een power Latch is?

Egeltje 0

7 jaar

Met Power latch word bedoeld : Het in stand houden van de voeding van de motor ECU na het afzetten van het contact om het storingsgeheugen bij te werken . En het opslaan van de waarde,s welke eerder zijn ingeleerd .

Weer wat geleerd :-) Nogmaals dank

Egeltje 0

7 jaar

Poging wordt wat later. Mijn overbuurman bleek een OBD-scanner te hebben om de storingen te wissen (kwam ik ook pas achter nadat ik bij de dealer was geweest...) maar die is een weekendje weg.

Egeltje 0

7 jaar

Zojuist de procedure uitgevoerd en bij de proefrit liep ie al als een zonnetje. Genoeg vermogen en heel rustige gasreactie vanuit 'geen gas'. De storing heb ik de afgelopen 6 dagen niet meer gezien en hopelijk blijft dat zo. In dat geval is geen bericht goed bericht :-) Ik ga er op dit moment van uit dat het is opgelost. Vraag me alleen nog af waarom ik van de dealer het advies krijg om het gasklephuis te vervangen als dat niet nodig is....

Egeltje 0

7 jaar

In ieder geval mooi dat het ( voorlopig ? ) is opgelost .
Tja , en van de dealer , misschien hebben ze nog iets anders gezien ?
Bedankt voor je feedback .

Helaas, zojuist stak de melding de kop weer op :-( Even de storing uitgelezen en weer dezelfde. Dan wordt het denk ik toch een nieuw gasklephuis. Kan natuurlijk wel blijven resetten maar daar zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten.

Egeltje 0

7 jaar

Oh, vraagje vergeten: kan ik met de bovenstaande procedure ook het nieuwe gasklephuis inleren? Zo'n ding kost online nog niet de helft van wat de dealer er voor vraagt :-(

Egeltje 0

7 jaar

Heb een nieuw gasklephuis gemonteerd en ingeleerd. Ik heb online een Bosch (net als de originele) gevonden voor €128,- dus dat is nogal een besparing ten op zichte van de €360,- bij de dealer. Auto loopt prima en nu maar hopen dat de storing nu wel weg blijft.

Egeltje 0

7 jaar

Fijn dat het toch is opgelost . Bedankt voor uw feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.