Hallo,
Ik zit met het probleem dat de remlichten het niet doen, de lampjes zijn niet stuk.
Weet iemand hoe de computer/fusebox er uit moet? Heb de witte plastic schroefjes losgedraaid en het geheel wat heen en weer gemasseerd maar er gebeurt niets.
Ik heb een schema en heb alle massa's gecontroleerd, niets mis mee! Nieuwe remlicht schakelaar zit er al in(was niet nodig maar nu kun je die zeker weten vergeten) en er is spanning vanaf het contactslot naar de schakelaar en vanaf de schakelaar. Vanaf de schakelaar wordt een signaal naar de computer gegeven en die zet dan een spanning op pin 1 en 10, respectievelijk het linker en het rechter remlicht en de middelste wordt afgetapt op het circuit achter. Het lijkt er op dat ik wel spanning heb op het circuit voor de computer en na de computer is er geen spanning. Ik zou graag de computer tevoorschijn halen zodat ik pin 1 en 10 kan opzoeken om direct achterop de computer te meten of de spanning die wel aangevoerd wordt, ook doorgeschakeld wordt maar ik krijg dat ding er niet uit, heb ook nog even het idee gehad dat je hem naar beneden kan klappen i.p.v. naar voren trekken maar durf ook niet harder forceren dan ik reeds gedaan heb. Iemand? Mocht er wel spanning op pin 1 en 10 staan na het intrappen van het pedaal dan had ik willen kijken of ik ook weerstand kan meten over de draden naar achteren maar ook dan moet ik die fuse en ecu box er uit hebben ander kan ik niet bij het begin van de draad. Het zit allemaal nog net niet ingemetseld.
Kan iemand hier ook iets over zeggen? Ik vraag me zelf ook af ben ik niet te ingewikkeld bezig, kan het ook een update zijn?
Daarnaast heb ik een blauwe stekker los liggen bij de fusebox, 2 rijtjes met een stuk of 7 a 8 pinnen dus veertien a zestien polig en slecht een stuk of 7 draden er naar toe. (meerdere rode en gele en een enkele grijze en paarse) heb er wat op zitten meten maar kan er geen signaal vanaf het rempedaal op vinden. Kan dit een stekker zijn voor een optie die mijn auto niet heeft? Wat ik dan vreemd zou vinden wan behalve stoelverwarming heeft mijn auto volgens mij alle opties. Weet iemand waar die blauwe stekker voor is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Hans ,
Zoals ik zie op het schema meet u op de 16 voudige zwarte stekker van de relais / zekeringkast ( BSI heet deze - Boite System Intelligent )
De aansluitingen 1 en 10 zijn de uitgangen naar de remlichten. En hier had u spanning gemeten ? of niet ? Beetje onduidelijk .
Zekeringen F5 en F 17 zijn wel goed ?
Stekkers op de achterlichten niet ingebrand ? Komt zeer vaak voor .
Trekhaak aanwezig ?
Voor démontage van de BSI en voor de zwarte stekker , dan onderzijde iets naar voren halen , 1 cm omhoog duwen , bovenzijde naar u toehalen , en BSI naar beneden schuiven .
Blauwe stekker ? Er zijn nog een 10 tal optie,s verkrijgbaar welke niet in alle landen verkrijgbaar zijn . En u heeft echt niet alle verkrijgbare optie,s welke er op de wereld gevoerd worden. Anders even wat draadnummers doorgeven en de laatste 8 cijfers van uw chassisnummer .
Hallo Rene,
De zekeringen zijn uiteraard als eerste gecontroleerd en zijn prima, evenals de contactpunten ervan en er zijn ook geen ingebrande stekkers. Er is i.d.d. wel een aanhangeraansluiting welke ik nog niet bij stil gestaan had, dus die is straks als eerste aan de beurt.
Quote: "Ik zou graag de computer tevoorschijn halen zodat ik pin 1 en 10 kan opzoeken om direct achterop de computer te meten of de spanning die wel aangevoerd wordt, ook doorgeschakeld wordt maar ik krijg dat ding er niet uit."
Buitenlandse situaties hebben een corresponderende buitenlandse draadboom. Al was het alleen al omdat er ook landen zijn waar de draadboom in spiegelbeeld is omdat het stuur, pedalen,fusebox, ecu etc. aan de andere kant zitten en het dashboard zelf dus ook in spiegelbeeld is dan. Dit lijkt mij dan hoogstwaarschijnlijk niet voor een buitenlandse optie. Ik kan uit uw bericht opmaken dat u ook in het bezit van schema's bent, dan heeft u dus waarschijnlijk ook de zeer uitgebreide lijst met de verschillende voorkomende draadbomen waaraan tevens opvalt dat er ook additionele draadbomen zijn(allen bestemd voor opties), welke worden ingezet als uitbreiding op de basis draadboom. Dit is juist wat mij doet vermoeden dat de blauwe stekker wel eens gebruikt zou moeten worden. Hij zit namelijk aan de basisdraadboom en niet aan een stukje additionele draadboom. Ik had moeten zeggen, ik denk(weet dus niet zeker) dat ik alle hier verkrijgbare opties heb behalve stoelverwarming. Ik zeg dit niet om uw standpunt aan te vallen, ik denk slechts even hardop want misschien heeft u er wederom iets aan toe te voegen? Bedankt voor het meedenken!
Ik zal in dit geval letterlijk en figuurlijk de draad weer oppakken op basis van uw adviezen over het verwijderen van de BSI en de aanhangeraansluiting en zal mijn bevindingen hier z.s.m. delen.....
7 jaar
Prima Hans ,
Ik wil wel een poging wagen ( heb idd een brede toegang bij Peugeot ) om de blauwe stekker te traceren .
Echter , kan ik dit alleen als ik draadnummers heb .
En duidelijke foto,s kan ook nog een hulp zijn .
Succes eerst met uw onderzoek .
Bedankt voor het aanbod, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar die voor is. Ik kom er in een later stadium even uitgebreider op terug. Wat ik me nog even afvroeg, levert het loshalen van de accuklemmen bij deze auto ook een reset van de computer op en staat daar eventueel ook een bepaalde tijd voor?
7 jaar
Als u een reset voor de motor ECU bedoeld , niet .
Ook voor het compleet loshalen van de BSI is geen reset nodig .
Radiocode eventueel wel invoeren en de elektische ramen even opnieuw inleren .
Wacht na het afzetten van het contact en gesloten deuren ( eerst motorkap openen ) wel even 2 minuten voordat u de accu loskoppelt ivm het opslaan van de gegevens .
De aanhanger aansluiting is het niet. De BSI is er uit geweest en ik kan er niet achter komen welke pin op welke stekker het ingaande signaal is. Pin 1 en 10 kan ik ook niet als zodanig vinden want er staat geen nummer bij de stekkers. Naar aanleiding van uw verhaal heb ik me geconcentreerd op de zwarte stekker maar daar zijn er 4 van. 1 van een behoorlijk formaat in het midden naast een idem formaat groene en nog 3 kleinere zwarte . Die kleinere heb ik er 1 van uit gehad maar ik kan geen nummers 1 en 10 vinden zoals mijn schema vermeld. Nummers op de draden heb ik niet corresponderend kunnen vinden al moet ik zeggen dat er ook draden bij zitten waar het maar zuinig of niet leesbaar is. Dus toen heb ik mijn voet maar op de rem gezet en pompend alle rode(het is een rode draad vanaf de remschakelaar) bijlangs geweest met de multimeter om een fluctuerend(door pompend remmen) signaal te vinden en dat lukt ook niet.
zucht, reset, later even verder..... nog een probleem te ontdekken in mijn gestuntel hier boven?
7 jaar
Hoi Hans , ja ik kom er nog wel uit .
Geeft u mij eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .
Kan ik er even wat verder induiken .
PS .Pin 1 en 10 zitten in de 16 voudige zwarte stekker waarvan er maar 1 op de BSI zit , en er moeten cijfers opstaan .
op mijn sticker staat: 0935089 10621 EGED ** 4600, is dat hem?
7 jaar
Nee , het chassisnummer . Staat oa op uw kentekenbewijs .
Of links onder bij de voorruit .
Begint met VF3................................
Dat zou dan moeten zijn: 82518277
7 jaar
Ja , deze is goed . Heb even de schema,s bekeken . Morgen lossen we het probleem op . Lang verhaal .
Rene,
Ik ben zeer benieuwd, ik ben zelf ook iets verder gekomen en heb het vermoeden dat brug die tussen beide printplaten in de BSI zit problematisch is of los zit. Er is mij ter ore gekomen dat dit een Peugot kwaal is. Ik had mijn zoeken op het net beperkt tot 307 maar als je ook gaat zoeken op 207, 407 etc. dan ontvouwt zich een plaatje. Ik heb ook nog wat hele lichte symptomen die ik 1 of 2 keer gehad heb en daarna heel lang niet weer waardoor ik mijn schouders heb opgehaald en er niet meer bij stil stond. Ik heb bijvoorbeeld 2 x gehad dat ik de verlichting uit deed en de koplampen bleven gewoon branden maar dat is al weer een paar maand geleden en nooit weer. De koelvloeistofpeil sensor laat de BSI soms zeiken en dan kijk je in het tankje en dan is er niets aan de hand. Dat was al weer een tijdje goed en nu ik begin te knutselen begint hij sinds gisteren daar ook ineens weer mee. Soms gaat de centrale deurvergrendeling niet, heel sporadisch maar de laatste week lijkt dit ook erger te worden. Als ik anderen hun problemen met stroom naar naar achteren lees dan hebben ze ook remlicht dat niet werkt of de achterlichten of beide en dan ook in combinatie met dergelijke lichte zijstoringen.
Als de auto er weer is dan gaat in ieder geval nog op de 16 polige zwarte stekker gemeten worden of pin 1 en 10 wel spanning voeren bij het intrappen van de rem en ik vermoed dat het antwoord nee is dus dan zal de BSI op de schop moeten. Ik vermoed omdat je zegt lang verhaal dat het verhaal dan i.d.d. ook in die richting zal gaan want over een remschakelaar zijn we natuurlijk zo uitgepraat.
Ik zit er ook aan te denken om snel een OBDII/EOBD/CAN scanner te kopen. Volgens mij gaat die nog wel handig zijn. Misschien een Autel?. Heeft iemand nog een tip? Bestaat er ook 1 die net even dat beetje meer kan zonder dat je direct volledig financieel wordt leeg gezogen? Het hoeft echter ook niet de goedkoopste zijn maar juist een goed exemplaar is het belangrijkst.
7 jaar
Bericht via E -mail .
Op pin 1 en 10 staat continue spanning, ongeacht of het pedaal word ingedrukt of niet.
Heb het BSM er uit gehad en uitelkaar gehad en het ziet er allemaal keurig uit. Geen oxidatie, maar gewoon alsof het nog een nieuwe is. Zit er inmiddels weer in en alles werkt weer(behalve de remlichten uiteraard)
Ik heb ook nog een relais gevonden achter de bekleding in de kofferruimte. Ook direct maar getest, het relais is goed maar er is geen aangevoerde spanning te vinden op de kabels er naar toe.
Even gekeken of er op de sigarettenaanstekeraansluiting achter de achterbank wel spanning is en daar is gewoon keurig 12V,
Als ik naar het schema kijk dan kan ik ook de schakeldraad pakken en de draden van pin 1 en 10. Alles aan elkaar knopen en ik heb weer remlicht en zet de computer buitenspel. Gaat de computer dan pikken of gaat hij zeuren?
7 jaar
Heb net een uurtje met rene aan de telefoon gehangen, mijn dank hiervoor!
De uitkomst van het telefoon gesprek was waarschijnlijk een draadbreuk in de boom naar achteren.
Ik heb inmiddels een bypass gemaakt en dan brand het remlicht, maar als je de rem los laat gaat het remlicht niet uit. Er staat continue spanning op pin 1 en 10 en dat doet mij al een tijdje afvragen of ik wel een 307 schema heb van het juiste bouwjaar. Ik vermoed dat het niet pin 1 en 10 zijn, die ik moet hebben gezien ze beiden continue spanning voeren. Het lijkt mij ook te toevallig dat ik 2 draden heb met een draadbreuk, want links en recht hebben beide een eigen draad. Bypass resulteert dus in dezelfde situatie maar dan andersom!
Conclusie als pin 1 en 10 correct is dan is het waarschijnlijk de BSI waar het probleem in zit. De brug tussen beide printplaten die ze onderling verbind wil wel eens los gaan zitten, heb ik inmiddels veel over gevonden. Ook gezien er sporadisch kleine storingen zijn zou je denken dat het de BSI is. Er is duidelijk meer aan de hand dan alleen de remlichten.
Even voor de volgende met een dergelijk probleem:
Als pin 1 en 10 niet correct is dan kan dit topic van boven tot onder herhaald worden met de juiste pinnen en dan moet je het euvel dus tegenkomen.
Mijn gevoel neigt heel sterk naar BSI, is ook eigenlijk het enige wat nog niet uitelkaar geweest is. Echter als ik die er zelf uit haal en de brug repareer(schijnt alleen wat soldeer werk te zijn) dan heb ik mijn auto niet functioneel voor de deur staan want de sleutel, de ramen en de radio moeten dan opnieuw ingeleerd worden en daar heb ik zelf geen mogelijkheid voor dus dan kun je hem naar de dealer sleepen en das ook niks naast het feit dat de 14 dagen dadelijk om zijn voor de herkeuring.
Ik besteed daarom het probleem nu uit!
7 jaar
als je de bsi er uithaalt, en daarna gewoon dezelfde weer monteerd hoef je niks in te leren hoor. alleen de ramen ff inleren dmv het vasthouden van de schakelaar in de bovenste stand. radio staat t chassisnr in geprogrameerd, en deze blijft gewoon staan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar