Peugeot 307: Storing uitlaatgas / computer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Goedendag.

Alvast vriendelijk bedankt dat jullie weer mee willen denken.

Heb van de week een peugot 307 sw uit 2002 gekocht.
Tweede dag: begon de brandstofmeter heel erg 'uit te slaan' (zelfs VOLLER als vol gaf de meter aan?) Een ander moment geeft deze '0' aan.
Derde dag: blijft op een moment de verlichting branden (dimlicht) terwijl we alles uit zetten, motor/verlichting/contact. Dimlicht heeft zo'n 20 min nog gebrand. En merk ik dat koelvloeistof onder niveau is en is bijgevuld.
Vierde dag: wil ik smorgens weg rijden...komt er meteen in de boordcomputer de vermelding "storing uitlaatgas" en op het dashboard gaat lampje "motor" EN "esp!" Waarschuwingslampjes branden.
Ook een keer willen we de auto met de afstandbediening afsluiten en op dat moment ging de clakson 1x af en bleef de knipperlichten een halve minuut snel knipperen.

Heb zelf natuurlijk al veel gegoogeld.
Kom er achter dat dit wel "Franse auto" kwaaltjes zijn, maar vraag me erg af of dit niet erg veel problemen zijn in 4 dagen.

Of weet iemand zelfs een oplossing voor één of meerdere problemen. Of komt het allemaal voort uit 1 probleem???

Vriendelijke groeten Ronald

Rvdwijk

Geplaatst door Rvdwijk (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik zou de auto eerst eens volledig door een dealer laten uitlezen.
Met de uitgelezen storingen kun je dan wat zeggen of deze er misschien al langer in zaten en of het verborgen gebreken zijn.
Plaats de exacte storingsteksten en/of het nummer van de foutcode's en uit welk systeem deze komen (Motor, ABS, etc.).

Ik zou ook dagelijks de koelvloeistof even controleren en het verbruik bijhouden.

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Hoi Oldford,

Bedankt voor je snelle reactie.
Gisteren is de auto uitgelezen zonder enige foutcode. Maar niet door een erkende dealer. Helemaal niets dat vond diegene ook zo vreemd en wantrouwend. Altijd staat er wel iets in de historie ,toch?
Kan een dealer er méér uitlezen??
Dan gaan we maar een afspraak maken.

Tevens zeg je verbruik en vloeistof blijven controleren. Uiteraard ga ik dat doen.

Mag ik hieruit concluderen dat ik er 'gewoon' mee kan rijden 😊?

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Doorrijden als in op vakantie gaan naar Italie en planken op de Duitse Autbahn, Nee.
Wel als je voorlopig je beperkt tot de hoogst noodzakelijke ritten en met verstand rijdt en de boel in de gaten houdt.
Uiteraard voor eigen risico.

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Oke, het is duidelijk.

ik hou het in de gaten en ga nog een keer uit laten lezen of er nu wel storingen terug te zien zijn.

zijn er verder nog andere specialisten die er weer een andere kijk op hebben of is iedereen het verder eens met het advies van onze vriendelijke "oldford".

bedankt voor jullie reacties.
en speciaal voor oldford appart bedankje :-).

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Blijf even op de achtergrond meekijken .
Dat van de claxon en knipperlichten is de zoekfunctie die eigenlijk alleen in Frankrijk is toegestaan. Is dus geen defect , maar wel in Nederland verboden . Wet van de geluidshinder.
Een dealer kan / moet dit uitschakelen met diagnose apparatuur.
En een dealer kan inderdaad veel meer uitlezen dan een universeel .
Vooral uitlezen in het logboek ( dit is iets anders dan normaal uitlezen ) is van vitaal belang hierbij .

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

ok.
bedankt voor de info.
dan is het verklaarbaar van die claxon met knipperlichten.

weten jullie ook wat ik ongeveer moet betalen voor uitlezen in het logboek bij een dealer?
en komt er dan nog meer bij kijken??

was echt blij met de aankoop van de auto. en had afgesproken dat ze er nog een jaar apk op zouden geven en alles wat ze tegen kwamen op hun kosten nog zouden repareren.
achteraf gezien is dit dus te mooi geweest om waar te zijn.

of denken jullie dat het nog wel mee kan vallen en ik mij voor niks zorgen maak voor kat in de zak aankoop?
jullie hebben er immers veel meer ervaring mee???

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Kosten gaan wij hier niet over .
Zorg wel dat je van alle uitgelezen storingen een print of iets dergelijks mee krijgt , zodat je niets vergeet te melden .
En laten we nog maar niet vooruit lopen op de zaken .
Kan ook allemaal nog wel best meevallen .
En ook ging ik met de eventuele defecten nog even langs bij de garage waar u de auto heeft gekocht . Ze zouden alle gebreken herstellen wat dus blijkbaar niet is gedaan . U heeft hem net een week . Toch wel iets van een garantie !

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Ik heb inmiddels vandaag al wat prijsopgaven.
Alleen de echte peugot dealer zou de werkplaats mij terugbellen voor een afspraak.(helaas hebben ze dat niet gedaan).
Morgen maar weer proberen ze te pakken te krijgen.
Andere ( bv quiqservice) kunnen uitlezen tussendoor doen. Maar een algehele check met volledig verslag plannen ze altijd minimaal een week voorruit. Ff geduld houden dus😕
Vandaag heb ik de auto 5 dagen ,dus baal er inderdaad gruwelijk van. Wilde eerst wat meer info vóór ik de verkoper wéér ging bellen.
Hij probeert me af te schepen als ik over klachten/problemen begin. Morgen toch ook hem maar weer inlichten

Update van vanmorgen:
Toen mijn vrouw weg wilden rijden. "Gaf de auto geen gas" toen ze het gaspedaal intrapte en ook ging weer moterblokje op dashboard branden🤔.
Daarna vandaag niks geks meer....

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Vergeet nog te vragen:

Vandaag hoorde ik via via dat ik met deze auto uit 2002 het beste super 98 kan tanken ipv de euro95 die ik uit automatisme heb getankt.

Dit zal toch niet de oorzaak zijn van "storing autogas" en dat ie vanmorgen geen "gas" gaf😊🙈

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Alle Peugeots sinds 2000 zouden geschikt zijn voor E10. Nu zeg ik niet dat je er E10 in moet gooien, maar 95 octaan is voldoende. In Frankrijk em België is de normale 95 octaan niet meer te koop, daar wordt nog wel eens het advies gegeven om i.p.v. E10 98 octaan te tanken.

Het tanken van 95 octaan is dus niet de oorzaak van de genoemde storingen.

Onsbennieke (0), 6 jaar geleden

98 is meer voor de hoog-vermogen motoren. 95 is dus gewoon goed bij deze 1.6 (80KW) motor.
Je auto rijdt er wel gewoon (goed) op en levert niet direct schade op.
Wel is aan te raden het door de fabrikant aanbevolen brandstof te tanken.

Ik ben diegene die de auto heeft "uitgelezen". (ODB2) En hoewel er een storing plaats heeft gevonden vind ik het raar dat ik niks in de log vond. De auto werkte prima dus vond ook geen actuele storing. Metingen waren ook prima.

Wel was de koelvloeistof op. Deze is dan ook direct bijgevuld maar daar zit dan weer geen sensor op.

Mijn gedachte is over deze auto dat de computer "van slag is" of dat de sensoren nu "wakker" worden na een tijdje stilstaan van de auto.

Dat de auto geen gas geeft kan zijn (dit weet ik niet zeker) dat de computer te veel storingen krijgt en de auto niet wil laten vertrekken. Dat de auto het later weer wel prima doet is dan ook weer raar.

Mijn gut-feelings zeggen dat er een computerstoring is maar hoop dat de ervaren mensen hier op dit forum een manier weten om bepaalde zaken, zoals een computerstoring uit weten te sluiten. En vooral een oplossing weten.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Erg vreemd dat er in het logboek geen storingen aanwezig zijn .
Het logboek onthoud normaal alle storingen van het gehele auto leven . Er kunnen dus wel honderden permanente , dan wel tijdelijke storingen in worden opgeslagen .
Dit dan maar even ter zijde latend .
Een mogelijke oplossing voor het niet kunnen accelereren zou kunnen zijn dat de motor EBE ( ECU ), inderdaad van " slag "is.
Dit kan weer hersteld worden door de auto adaptieve functie,s opnieuw koud in te leren waarna alles weer in de fabrieksstand staat . Onder andere word hierbij de smoorklep aanslagen opnieuw ingeleerd .Ook zou een nog mogelijke update van de motor EBE verbetering kunnen aanbrengen in dit rijgedrag . ( dealerwerk )
Voordat er met bovenstaand begonnen word moet er eerst nogmaals uitgelezen worden . Indien er geen storing aanwezig is , is het raadzaam om er 1 aan te brengen . Daarna de storing te wissen om er 100 % zeker van te zijn dat ook niet uit te lezen storingen gewist zijn . Immers , het diagnoselampje heeft gebrand en de storing was niet uit te lezen maar wel aanwezig .

hans4074 (0) PRO, 6 jaar geleden

Is er ook al gecontroleerd of er toevallig (ooit eens) hemelwater in de BSI is gelekt. Stekkers BSI controleren op oxidatie enof watersporen.

ABruintje (0), 6 jaar geleden

Zoals al vermeld is dit een elektronische storing.
Ik heb het vermoeden dat de BSI een storing heeft. De BSI stuurt alles aan en je hebt verschillende symptomen (zie plaatje)

Controleer eerst ook even de BSi op waterschade. En ook de stekker module onder je motorkap.
Komt namelijk bij dit type vaker voor dat de BSI waterschade oploopt door lekkage.

Vervangen BSI is duur, minimaal €500,- en dan nog alles opnieuw inleren wat enkele uren duurt.
Alleen laten doen door ervaren monteur die dit al vaker heeft gedaan.

Een feit is dat als een peugeot eenmaal een elektronische stroring heeft, je hier moeilijk vanaf komt. Staan de franse auto;s om bekend.

PS. nog 1 tip, heb je een NIET peugeot radio in je auto ?
Zo ja, haal deze er eens uit en kijken wat er gebeurd. Heb ik ook ondervonden dat de auto hele rare dingen ging doen als de radio verkeerd is aangesloten.

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

TEN EERSTE SUPER BEDANKT DAT JULLIE ALLEMAAL ZO FANETIEK MEEDENKEN👍.

Het uitlezen met Onsbennieke was op zaterdag.
De "storing autogas" melding op boordcomputer was vanaf zondag ochtend. En blijft nu af en toe terug komen.
Zaterdag hadden we nog koelvloeistof bijgevuld. Zat zelf misschien te denken (aangezien die nu goed op peil blijft🤔) dat die misschien bewust geleegd is dat de auto dan die foutmelding niet meer gaf.
Lijkt me beetje onwaarschijnlijk maar wilde het toch gemeld.

Update: Vandaag niemand meer gesproken van peugot dealer😕.ze hadden volgens mij vanmorgen gebeld maar had ik gemist. Heb wel zelf nogmaals gebeld wederom bandje ingesproken en zouden me weer terugbellen.

Inmiddels ben ik een zeer uitgebreide "klaag" mail aan het maken voor de verkoper. Met mijn bevindingen van dag tot dag. En eis een passende oplossing!!!

Nogmaals erg bedankt voor jullie respons. Ik houd jullie op de hoogte!!!.

Gr Ronald

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Ps. Ik vraag Onsbennieke nog wel even om naar jullie punten te kijken want zelf geen ballen verstand van.
Denk ik van wel maar dat is niet.

Volgens mij wel een originele radio.

Gr.

Onsbennieke (0), 6 jaar geleden

Tuurlijk kom ik je helpen. Komt goed. En dan zal ik ook de puntjes uit dit artikel van Wout Bouman even meenemen:

https://www.woutbouman.nl/blog/peugeot-i...

(Een hangende schakelaar van het raampje veroorzaakt lekstroom en verstoort de computer)
Misschien kun je al even checken of alle knopjes in de auto het doen. En of er ergens een (kofferbak-)lampje blijft branden als de auto op slot is.

Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Schakelaar van de linksachterruit werkt niet goed.
Het raam gaat in stappen omhoog.
Verlichting in achterbak heb ik nog niet zien branden.....

Mijn vrouw heeft op dit moment auto mee.
Ga morgen beter controleren.

Zou dit het zijn dan van woutbouman?....ik hoop het.

Heb van autonique reactie op mijn mail. Ze zeggen dat ik de auto dan maar terug moet brengen krijg ik het aankoop bedrag terug minus 150 eurie. (Voor administratie en reclame kosten enzo)....ja daaaag.
Ga ik dus niet mee akkoord ...Wil zoiezo heel het bedrag terug inclusief gemaakte onkosten.

Maar eigenlijk willen we helemaal niet vande auto af.

Nu 2 dagen nagenoeg geen storingen. Behalve linksachterruit en brandstof meter.
Bijgekomen.... af en toe piepende veesnaar bij wegrijden.......

Onsbennieke (0), 6 jaar geleden

Even een update voor diegene die zoeken op soortgelijke storingen en dan halve topics vinden:

Na het opnieuw uitlezen van de auto (met wat betere software) bleken er 4 recente resets te zijn geweest.
Wel vind ik het vreemd dat ik meer dan 1 reset terugvindt in de log maar geen storingen.

Kennelijk toch het opnieuw "Inleren van de sensoren"

Gelukkig heeft de auto tot op heden geen storingen meer sinds 3 weken.
Zou dan toch de koelvloeistof de boosdoener zijn geweest dat je van die rare meldingen krijgt?

Uit ervaring met Franse auto's weet ik dat ze veel te laat alarm geven waar het werkelijk om gaat dus check regelmatig zelf de vloeistoffen in de auto.

Enorm bedankt voor de nuttige tips!

check

Beste antwoord, geplaatst door Rvdwijk (0), 6 jaar geleden

Bij deze wil ik iedereen super bedanken voor het meedenken met mijn storingen.

Hebben vanaf eind mei geen storingen meer gehad.

We denken dan ook dat het aan de hoofdcomputer lag die nu opnieuw is in geleerd nadat die gereset is alvorens onze aankoop.

Hebben een x bedrag terug gestord gekregen door de verkopen.

NOGMAALS VRIENDELIJK BEDANKT!!!!👍

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Mooi dat het is opgelost . En zo zie je maar weer , achteraf valt het allemaal nog wel mee .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.