close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: storing uitlaatgas ( deeltjesfilter )

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Mijn 307 heeft sinds vorige week een storing uitlaatgas in het dislay.
Storingscode P1447 deeltjesfilter, af en toe ook storingscode P1446
Advies om de roetfilter te reinigen heb ik gevolgt, filter is nu weer helemaal open.
Storing gewist, maar wanneer ik wederom een tijdje boven de 2800 toeren kom komt de storing terug en gaat het voertuig in noodloop.
Het boven de 2800 toeren tijdens het doorschakelen geeft geen problemen, alleen als ik langer in de versnelling boven 2800 toeren ga rijden.

Wie heeft die ooit meegemaakt of heeft een oplossing voor mijn probleem.

Alvast bedankt voor de moeite.

Gr. Paul

Geplaatst door

Paul7 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe heb je het filter gereinigd en hoe weet je zo zeker dat het filter weer open is?
Eigenlijk kun je dit alleen correct controleren door meting gegevens van het roetfilter te controleren tijdens een proefrit met diagnose gereedschap.
Hoeveel kilometer heeft de 307 gelopen en is er al eens een "nieuw" filter ondergegaan incl bijvullen additief?
Het kan ook de drukverschil sensor zijn.

hans4074 0
badge

16 jaar

Bij demontage filter had ik vrijwel geen doorstroming.
Ik heb hem in de ontvetterbak later staan en met veel druk schoongeblazen.
Daarna kon ik met de compressor er gewoon doorheenblazen.
Auto heeft 220.000 gelopen, Er is bij 120.000 een nieuw filter gemonteerd.
Of er additief bijgevuld is weet ik niet.

Welke waardes moet ik controleren?
Waar kan ik additief bijvullen?

Alvast bedankt.

Gr. Paul

Paul7 0

16 jaar

Aha, das duidelijk en lijkt me dat het filter dan inderdaad wel weer open is.
De P-codes kan ik niet helemaal plaatsen.
P1447 kan ik niet vinden en P1446 zou additief zijn bij motormanagment Bosch EDC15C2.
Te weinig additief zou dus kunnen, maar raar dat deze storing dan pas komt na een tijdje boven de 2800tpm.
Ik ga dan toch eerder denken aan een niet goed werkende drukverschil sensor.
Het is in ieder geval raadzaam dit additief-nivo te controleren of te laten controleren en eventueel bij te laten vullen incluis resetten hoeveelheid additief.

hans4074 0
badge

16 jaar

P1447 is deeltjesfilter, P1446 is bijmenging inderdaad.
Wanneer het nivo additief te laag is zou ik echter nivo diesel dope krijgen, maar ik krijg storing uitlaatgas.
wanneer storing gewist is kan ik een hele poos goed rijden, als ik maar niet meer dan +/- 10 sec. boven de 2800 toeren rijdt.
Misschien gaat het systeem dan pas additief toevoegen en geeft deze storing aan.
kan ik het additief peil ook uitlezen?

Gr. Paul

Paul7 0

16 jaar

Additief nivo is te controleren met diagnose apparatuur dealer.
Als het goed is zou je het nivo ook aan de buitenkant van het tankje kunnen zien omdat het tankje beetje doorzichtig is, maar dit weet ik niet zeker.
Nogmaals: ik denk dat je toch moet gaan denken richting de drukverschil sensor.

hans4074 0
badge

16 jaar

P1446 is meestal toch wel Additief niveau te laag.
En die P1447 word id gezet als er te veel drukverschil word gemeten over het roetfilter.

Andere codes die wijzen richting defecte onderdelen heb je niet dus het lijkt toch
of het additief bijgevuld moet worden.
Ook moeten div parameters in de computer op 0 worden gezet, anders houd je de foutmeldingen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je minimaal 10 ltr brandstof bij moet vullen voordat alles weer goed werkt.
Maar dat weet ik niet zeker.
Misschien is er hier een Peugeot specialist die dat weet.

Oiram

Als additief gevuld is en tellers gereset zijn, moet je het systeem als het ware weer activeren/instellen door de tankdop even los te nemen.
Als dit niet werkt is er een extra procedure waarbij er inderdaad eerst een ltr of 10 brandstof getankt moet worden.

hans4074 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.