hallo ik ben Ger Jonker en het gaat om een 206CC maar dat maakt in dit geval niet uit..denk ik..
een half jaar geleden begon deze storing ,toen heb ik met een diagnostic app
(de Maxiscan MS 509 ) de meldingen uit gelezen en die gaf de 1ste lambdasonde voor de katalisator aan...deze heb ik vervangen en dat ging een poosje goed en daar was de storing weer...uitgelezen, gereset , en dat ging zo een tijdje. Uiteindelijk bij de garage (voor APK) ernaar laten kijken en die heeft (de meest linkse injector)cilinder 4 ( begrijp ik) EN de BOBINE vervangen... (gaf aan "doorslag" ...) EN de 2de Lambdasode ...dit ging iets langer goed...en jullie raden het al...daar was ie weer.
NU komt het ik ben gaan rondrijden MET het diagnostic apparaat ingeplugd (bijna iedere dag..) en gaan kijken wat ie nu eigenlijk aangaf tijdens rijden.
de terug kerende storingen zijn:
1ste........P0130 lambda sensor B1 S1 : storing in stroomcircuit
2de.......P2177 SAE: cilinderrij 1 systeem te arm vanaf stationair draaien
En als je dan het schermpje in de gaten houd , gingen mij dingen opvallen;
Soms bij het starten van de auto begint het met de melding..(CL-Fault) deze gaat na ongeveer 1km uit en over naar.(CL) ( Cloosed loop) en alles lijkt goed te gaan en auto rijd ook goed... als je schakelt dan geeft ie (heel)even OL-Drive aan omdat je koppelt en doorschakelt......dit is EN lijkt mij goed......
MAAR na een paar km geeft ie ook wel de melding..(OL) (Open Loop)... nu gaat ook alles nog goed maw tijdens dit hele proces zie ik de alle 2 de lambdasondes gewoon mooi uitsturen in de mVolt die ze moeten varieren.
EN ook de (wat volgens het app.) de "korte termijn mengsel aanpassing(B1-S1)" regelt gewoon volgens de getallen in beeld vanaf -25 tot +25 en bij redelijk normaal toerental schommelt dit tussen -5 en +5 maw rond de '0'...
EN dan gebeurt het .... nu komt "OL-FAULT" in het scherm en dan valt heel
de "korte termijn mengsel aanpassing(B1-S1)" weg... gewoon '0'....en komt ook niet meer terug.....en de 2 lambdasondes blijven gewoon hun mV aangeven ..(deze heb ik getest volgens een testje wat ik hier op de site gevonden hebt ..zowel met losse als vaste stekker..) en lijken mij dus goed .
vanzelfsprekend na de storing gaat natuurlijk ook het MIL lampje aan op het dashboard..
de auto rijd nu ongeveer 1:8 en dat is niet de bedoeling... en ook "stinken"de uitlaatgassen
nou.... ik hoop dat iemand mij met dit verhaal kan helpen...waar kan ik verder gaan zoeken of meten ..het moet toch ergens vandaan komen en ik ben ook gewoon nieuwsgierig
ik hoop dat het verhaal niet TE lang is
met vriendelijke groet,
Ger Jonker
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tijdens Open Loop wordt de mengsel samenstelling niet meer op gemiddeld Lambda 1 geregeld.
Daarom gaat de korte termijn brandstofaanpassing naar 0%.
Dit kan vanwege rijcondities zijn (gas los of vol gas) of als gevolg van een systeem fout (foutcode opgeslagen).
Dit is gewoon zo als het systeem is ontworpen en dit werkt al heel lang zo.
Gezien het verbruik en het stinken naar uitlaatgassen zou ik zeggen dat het mengsel te rijk is.
Volgens foutcode P2177 is het mengsel echter te arm. Foutcode P0130 kan een gevolg zijn of de oorzaak.
Daardoor verdenk ik de 1e lambdasonde (misschien niet origineel) dan wel de uitlaat (lek in de buurt van de lambdasonde).
Dit wordt ook nog gedeeltelijk ondersteund door de korte termijn brandstofaanpassing die wel extreem ver gaat als deze tot -25% en +25% gaat. Dan zou ook de Lange termijn brandstofaanpassing iets moeten variƫren.
Als de melding OL (Fault) komt wat voor voltage geven de lambdasondes dan af? (rijdend en stationair)
En wat is de Lange termijn brandstofaanpassing op dat moment? (rijdend en stationair)
bedankt Oldford,
de 1ste lambdasonde die ik heb vernieuwd is precies dezelfde die ik er ook heb uitgehaald dus ik ga erven uit dat dat het niet is...(voor nu)
een lek.....daar zal ik eens naar kijken.
bij de OL-Fault komen de volgende waardes tevoorschijn:
lambdasonde B1S1.... 0310 0295 0335 0470 0305 0380 0325 0220mv
lambdasonde B1S2... 0900 0900 0915 0920 0915 0910 0895 0910 mv
kort termijn meng.... 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
lang termijn meng... 22.7 -3.1 -3.9 -10.2 -18.8 -16.4 -17.2 -17.2 0.0
deze behoren dan ook op het zelfde moment bij de boven staande getallen
dit is wel geregistreerd met foto's toen ik niet reed ..dus stationair draaiend ..en uiteraard schommelde dat een beetje..... tijdens het rijden valt mij op dat de 1ste en de 2de bij elkaar opgeteld zo'n beetje 1200 - 1300 is...is dat normaal of toevallig?
ik zal eens kijken hoe de getallen zijn tijdens het rijden..
(want dat is moeilijk foto's maken he)....
6 jaar
Het volgende valt gelijk op:
a) De 1e lambdasonde geeft een laag signaal af (lambda > 1) en kennelijk is dat continue.
b) De 2e lambdasonde geeft een signaal af dat overeenkomt met bijna geen zuurstof meer in de gassen.
c) Tijdens Opel Loop mag de lange termijn aanpassing niet meer veranderen. De verandering is ook heel, heel erg groot.
Van + 22.7 aan het begin tot aan -17,2 is bijna 40% verandering.
Daar komt bij dat gezien de waardes van de 1e lambdasonde de lange termijn aanpassing helemaal niet negatief mag worden.
In de basis is het mengsel kennelijk aan de arme kant. Dat verklaart ook de lange termijn aanpassing naar +22,7%.
Mogelijke oorzaken: defecte lambdasonde, lekke uitlaat (klein lek).
De katalysator schijnt nog goed te werken want de meeste zuurstof die er is voor de kat wordt opgebruikt.
Het gedrag van de lange termijn aanpassing is absoluut niet normaal en voorlopig onverklaarbaar.
Heb je naar de Lange brandstofaanpassing Bank 1 gekeken en niet toevallig naar een andere bank?
Kun je de foto's uploaden? Blauwe button onder het antwoordvak gebruiken.
N.B.: Optelling van signalen van de lambdasondes hoort niet 1200-1300 te zijn. Dat is toeval.
Dat geldt zowel bij Open loop en al helemaal bij Closed Loop bedrijf waar de 1e lambda moet pendelen tussen grofweg 0,2 en 0,7 volt.
dit alles is gemeten bij de OL-Fault situatie... als de normale OL en CL in het scherm staan regelt het hele systeem volgens mij zoals het hoort....(lijkt mij)..
maar ik weet natuurlijk ook niet wat ik af moet lezen ..ik kan alleen beoordelen op de verschillen die optreden...
ook als de motor "op temp.komt" lijkt het te beginnen (na 2a3km )
6 jaar
Kommentaar op de werking van de Lange termijn brandstofaanpassing kun je schrappen.
Ik ging er vanuit dat het bij elkaar behorende gegevens waren en niet losse metingen op verschillende tijdstippen.
Lange termijn brandstofaanpassing verandert tussen de metingen door omdat er dan Closed Loop situaties zijn.
Signalen van lambdasondes (en de brandstofaanpassingen) controleer in je een stabiele situatie gedurende een 20 tot 30 seconden. Stabiele situatie betekent niet afremmen en niet gas bij geven, maar b.v. constant 80 rijden of stationair draaien.
Blijft echter wel 1 ding over: dat is de enorm grote spreiding in de lange termijn brandstofaanpassing.
Slingeren tussen + 22 en -18 is NIET goed.
Mogelijk wordt dit veroorzaakt door valse lucht in het inlaat systeem (lek/porues slangetje, lekke pakking, etc.).
Het zou goed zijn om te weten wanneer (onder welke belasting) deze aanpassing +22% wordt en wanneer het terug gaat naar -18%.
ik heb vanochtend foto's gemaakt van een geselecteerde lijst/meting op 3 tijdstippen en wat mij nu opviel is dat de lange termijn eigenlijk constant is...(soort van) ...-17,4...-18,2....zulk soort getallen
ik zal ze erbij doen en de tijdstippen v.d. foto's zijn 07.43......07.51.....07.57...
bij de eerste is het stationair draaien , de tweede bij 2763 RPM en de derde bij 2064RPM ...MAAR OOK weer met de OL-fout erbij te zien aan de nullen in beeld ..EN NU de longft1 is dan opeens -5.5....en de lambda's geven 0365 ..en 0905..
is zo'n long-ft 1 meting normaal? ( ik vraag het toch maar even ook al zei je van laat maar )
ik hoop van de week even in staat te kunnen zijn om met remmenreiniger een lek te vinden...(dat is toch een manier??) dan moet het toerental toch omhoog gaan??
hij geeft dus ook nog steeds de melding: ..P0130 lambda sensor B1 S1 : storing in stroomcircuit.
het mil lampje gaat na ongeveer 20km weer aan
is het mogelijk dat er "een of geen" signaal neer de comp word gestuurd?
maar eigenlijk zou het dan veel onregelmatiger moeten zijn lijkt mij....als er soort van kortsluiting zou zijn...
ik had al een vraagbaak gekocht (in het duits) ...de"so wird's gemacht"... omdat daar ook stromlaufplanen in zouden staan...MAAR dan net weer niet met mijn motorcode......balen...... het is er een met 1 lambdasonde dus kan ik de draadkleuren niet volgen.
ik krijg de foto's er niet op....na een poosje komt ALERT in beeld en dan niks...??
wat de foto's aangaven was
foto 1 foto 2 foto 3
shrt ft1 % -19.5 -7.8 0.0
long ft1 % -17.2 -17.2 -5.5
RPM /min 886 2763 2064
02B1S1 v 0.540 0.015 0.365
SHRTFTB1S1 % -20.3 -7.0 0.0
02B1S2 v 0.470 0.665 0.905
wel hartstikke bedankt voor de feedback hoor
6 jaar
Gezien de spreding van de long term en de short term fuel trim denk ik dat er meer dan 1 probleem is.
1 probleem dat het veel te arm lopen veroorzaakt en 1 probleem dat het veel te rijk lopen veroorzaakt.
De 0.015 volt die je noemt zal de foutcode P0130 wel triggeren. Dat is een wel heel erg laag signaal.
Ik denk nog steeds dat dat een gevolg is van de extreme waardes van de uitlaatgassen (veel te arm + veel te rijk).
hallo,
deze is voor oldford,
sorry dat ik niet meer gereageerd heb maar ik kom even tijd te kort en de auto rijd gewoon dus....word vervolgd ..hoop ik...
maar ik ben wel blij met de feedback. mvg Ger
6 jaar
hallo,
ik ben nog steeds bezig met mijn probleem...
ondertussen kom ik van alles tegen waaronder vieze natte stekkers met een soort olie /benzine achtige substantie... en bij 1 stekker zou ik het nog geloven, maar ik ben het tegengekomen in de aansluitingen van...: injector, ......de tussenstekker van de kabelboom naar de injector. ,...... bij de ECU ???? lijkt mij ZEER vreemd wie heeft dit ook al eens gezien...hier moeten toch verkeerde metingen cq informatie door komen EN dus rare klachten lijkt mij...
wie O wie.....
ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft
zie foto's
6 jaar
Er zijn gevallen bekend van een lekkende koelvloeistof temperatuur sensor en dan komt er koelvloeistof in de kabelboom.
Dat kan inderdaad zeer grote problemen veroorzaken.,
ja dat geloof ik maar dit kan nooit omhoog kruipen naar de stekker van de ECU...en dan ook nog eens op verschillende plekken...misschien de injectoren voor als de injector 'poreus' zou zijn (als dit kan) maar bij meerdere stekkers op diverse plekken onder de motorkap...??
daar geloof ik niet in.....maar feit blijft dat het zo is/was ....
6 jaar
Vloeistof kan niet omhoog kruipen ?
Dan bent u onjuist voorgelicht .
Bij een capilaire werking , zoals dit natuurkundige verschijnsel heet , kan vloeistof tot een grote hoogte "kruipen ". ( onderlinge aantrekkingskracht van moleculen )
En via knooppunten in de kabelboom verspreid zich de vloeistof alle kanten op .
De door u getoonde foto,s zijn voor ons geen bijzonderheid en helaas ( voor de klanten ) een dure aangelegenheid . ( kabelboom vervangen en vaak vele componenten zoals een ECU )
Het alleen reinigen van de stekkers bied in bijna alle gevallen geen blijvende oplossing , immers , de kabelboom zit al vol .
En in uw geval ga ik geheel met oldford mee .
ok
..ja van capilaire ben ik bewust.. maar bij iedere draadboom zit wel een stukje 'open' waardoor het dan toch wel moet overspringen de stekker IN..
het is niet dat ik jullie ervaring niet geloof ...maar het ziet er allemaal zo raar en ongeloofwaardig uit...
het is ook geen klein beetje..
ik ga weer verder zoeken..het moet toch een keer lukken
bedankt voor jullie info
6 jaar
K heb niet alles zorgvuldig gelezen, maar zag vloeistof in stekkers. Kijk eens naar de druksensor in de stuurbekrachtigingsleiding.
Hallo Hans,
sorry voor de late reactie, ik ben er nog steeds mee in de weer...maar kijk nu pas weer op de site...bedankt ik zal er even naar kijken, heeft deze nog een naam of code en welke zou dit zijn enof waar zit deze.??....
ik heb ondertussen volgens mij ALLES los gehad..(zo voelt het tenminste) .
ik ben nu bij de magneetklep (of magneetventiel) aangekomen die het absorbtie-vat af en toe laat 'legen of overlopen'......ik heb deze getest met 12volt op het spoeltje en deze schakelt wel...DE spoelweerstand is 25OHM.
MAAR contact uit.... (sleutel in mijn hand)....dan staat er OP het stekkertje 3.49 volt... als ik het contact aanzet dan -8.69 volt..... en als ik de auto start dan -10.47volt.... VREEMD..!! ik kan de + en - omgedraaid hebben MAAR dan vind ik het nog rare metingen...TENZIJ dit komt omdat ie los van de massa is op dat moment.....maar dat moet ik nog even testen om te overbruggen ofzo...
DAN heb ik ook in deze een vraag: stel dat deze klep maar wat doet "open of dicht" wanneer ie maar wil... kan het dan zo zijn dat de benzinedampen/gassen/vloeistoffen.... die daardoor terug naar de carterontluchting EN dus ook bij de luchtinlaat terecht komen ..EN dus ook in het inlaatspruitstuk!!!!!...
dat dit de metingen in de war gooien???? en dat dit als resultaat kan hebben dat ik ongeveer 1 op 7 rij..?????? en onregelmatig stationair draaien... bedenkend dat alles wat ik hiervoor al geschreven heb de oorzaak is van mijn zoektocht..
GRAAG hoor ik weer tips en trucks om weer zonnig met mijn dak open te gaan rijden....
ik heb al vervangen: katalysator , 2 lambdasondes , klopsensor , mapsensor , bobine , ik heb de injectoren (eruit gehaald) en getest , alle stekkers ( voorzover ik ze heb gevonden) los gehaald en schoongemaakt , en waar nodig olie sporen verwijderd van de stekkers die in de buurt van het oliefilter zitten , waaronder de krukassensor die het gewoon goed doet ...
Maar als hobbyist raak je aardig uitgespit zo.....pppfffff....... en ik wil het gewoon weten (nare eigenschap of gemotiveerd) dat is aan jullie,de lezers/medeklussers om te bepalen...hahahaha.
MVG Ger Jonker
6 jaar
hallo,
na weer een aantal dingen te hebben schoongemaakt en vervangen moest de auto voor de apk... was op dat moment in orde, zonder storingslampje en dus ook goedgekeurd..want er mankeert voor de rest helemaal niks aan onze 206cc....op dat hele verhaal hieraan voorafgaand na dan...
Maar goed de monteur gaf de tip om naar de stuurbekrachtigings druksensor te kijken.... en jawel ...daar kwam de boosdoener naar boven...
( tot nu toe ) deze heeft dus de kabelboom met de onverklaarbare drap tot in alle stekkers gevuld....2derde van de olie uit het resevoir was weg..
langs het koperdraad aan de binnenkant van het montagesnoer ...en zo via via alle stekkers die maar daarmee verbonden waren
NOOIT gedacht dat dit mogelijk was op deze manier...zo erg....
Maar alle stekkers zijn zo ondertussen wel 5keer schoongemaakt allemaal..keer op keer..
(wat ik wel heb gemerkt is dat de bedrading rond de stekkers:
'wat is uitgehard'....en hoop dat dit geen problemen gaat geven in de toekomst )
een tweedehands kabelboom is niet makkelijk te vinden...!!!!
Maar het resultaat is dat ik nu alweer 2weken storingsvrij rij...
ik wil dit topic nog niet afsluiten want ik ben niet zomaar gerustgesteld , dus als de storing wegblijft zal ik dit wederom laten weten.
En ik hoop dat andere hobbymonteurs hier wat aan hebben....mijn tip voor nu ..bekijk ECHT alle stekkers eens een keer....misschien ben je een paar rare storingen voor .
Mvg Ger
6 jaar
Hele verhalen zonder ook daadwerkelijk te hebben gekeken naar mijn gegeven mogelijke oorzaak?
sorry hans.....die was ik waarschijnlijk vergeten of niet tot mij doorgedrongen..had een maand kunnen schelen voor mij.....nogmaals sorry
6 jaar
En nooit meer vergeten . CAPILAIRE WERKING . Kruipen van moleculen .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar