Wellicht een vraag voor de professionals:
Bij een proefrit met nu mijn nieuwe 2e hands 206 brandde het diagnoselampje.
Voor de aflevering is de auto naar een dealer geweest en lampje was bij aflevering uit.
Na ca 25 km rijden springt lampje weer aan. Ondanks garantie van leverend garagebedrijf toch zelf met auto naar dealer gegaan om uit te lezen. GEEN storing! Het menu doorgelopen om de diverse parameters te bekijken maar geen afwijkingen te zien. Toch maar de storing, die er niet was, gewist en het lampje is weer uit.
Na zo'n 40 km rijden brandt het lampje weer. Motortje loopt prima (nu 140000km gelopen), houdt niet in, loopt stationair ook mooi en stinkt ook niet naar benzine. Nu bijna 300 km gereden met brandend lampje en geen bijzonderheden. Wat moet ik hier nu mee? Kan met 6mnd garantie de garage wel steeds blijven lastigvallen, maar daarmee mis ik wel steeds mijn auto... (206SW 1.4, ik meen een KFWmotor) Tips? Truuks? Ik ben benieuwd!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor ongeveer 100,00, kun je de storingscodes zelf wissen waardoor het lampje uit gaat. [url=http://cgi.ebay.de/GS400-Diagnosegeraet-...]klik[/url].
Maar dat lampje gaat natuurlijk niet voor niets aan. Er moet een storingscode zijn en die verwijst naar een probleem. Er zijn ook storingscodes waardoor het lampje niet gaat branden. Maar ik zou er zeker meer teruggaan. En opletten dat men daar het lampje er niet uithaalt in plaats van het probleem te verhelpen.
ik heb voor 40 eu wel een scanner te koop die de storingen kan uitlezen en ook resetten.
momenteel heb ik hem niet meer nodig , vandaar dat deze over is. het is een universele ODBD I en II uitleesapparaat met aansluitsnoer.
bel met 06 40218804 als je belangstelling hebt.
17 jaar
[quote=pjotr peusjoo]Wellicht een vraag voor de professionals:
Bij een proefrit met nu mijn nieuwe 2e hands 206 brandde het diagnoselampje.
Voor de aflevering is de auto naar een dealer geweest en lampje was bij aflevering uit.
Na ca 25 km rijden springt lampje weer aan. Ondanks garantie van leverend garagebedrijf toch zelf met auto naar dealer gegaan om uit te lezen. GEEN storing! Het menu doorgelopen om de diverse parameters te bekijken maar geen afwijkingen te zien. Toch maar de storing, die er niet was, gewist en het lampje is weer uit.
Na zo'n 40 km rijden brandt het lampje weer. Motortje loopt prima (nu 140000km gelopen), houdt niet in, loopt stationair ook mooi en stinkt ook niet naar benzine. Nu bijna 300 km gereden met brandend lampje en geen bijzonderheden. Wat moet ik hier nu mee? Kan met 6mnd garantie de garage wel steeds blijven lastigvallen, maar daarmee mis ik wel steeds mijn auto... (206SW 1.4, ik meen een KFWmotor) Tips? Truuks? Ik ben benieuwd![/quote]
Een mogenlijkheid is dat er een storing in de BSI (hoofdcomputer/zekeringkast) zit. Bij dat type motor gaat de luchtpomp nog al een stuk. Deze pomp zorgt er voor dat bij een koude start de katalysator snel opwarmt. Kijk even in de zekeringkast onder de motorkap of de zekering van de luchtpomp niet is doorgebrand.
heren bedankt voor de tips, maar eigenlijk is het me niet eens zozeer te doen om zo'n kastje om uit te lezen en te resetten.
Het gaat mij meer om het feit dat het lampje gaat branden - we lezen de computer uit - geen storing te vinden.
Je verwacht toch dat er een storing MOET zijn, anders geeft de computer toch geen seintje om het lampie te laten branden. Tja, zo denk ik dan... Nu ben ik beroepsmatig wel iets gewend met computers in combinatie met franse auto's, maar tot nu toe ging het bij al mijn eigen auto's helemaal goed (3x citroen-1xpeusjoo). Ik heb dus niet zo'n zin in spookmeldingen. Want wat als er nu wel een serieuze storing is?
17 jaar
terwijl ik mijn vorige antwoord tikte kwam jij nog met een opmerking GTI(bob), die had ik dus net nog even niet gezien.
Ik ga nog even kijken in de zekeringkast. Zit de zekering in de kast onder het stuur of zit er ook nog een deel in de motorruimte? En als je toch lekker op dreef bent; weet je welke plek?
17 jaar
Als je lampje gaat branden is er wel degelijk een storing, daar is dat lampje voor. Laat je niet afschepen met een lulverhaal van de garage en laat ze het gewoon oplossen. Dit zijn vaak lastig te verhelpen problemen die veel tijd (en geld) kosten. Je wil niet nadat je garantie verlopen is voor allerlij verassingen komen te staan.
Ik heb ooit een dergelijk probleem gehad na een servicebeurt, dat heeft me bakken met geld en een enorme hoop gezeur met de garage opgeleverd. Uiteindelijk bleek de motorolie ververst te zijn met veel te dikke olie. Hierdoor bleven de kleppen "hangen", en daardoor kwam er allemaal onverbrande benzine in de uitlaat die de storingsmelding veroorzaakte. Auto liep verder wel prima als de motor eenmaal op temperatuur was.
Voordat ik dit uitgevonden had was ik er al 6 keer mee bij de garage geweest. (iedere keer "onderzoekskosten", huurautokosten, en de frustratie als het motormanagement lampje al weer brandt voordat je thuis bent na een bezoek aan de garage. Uiteindelijk werd de relatie met de garage er ook niet beter van. Ik heb uiteindelijk zelf de olie vervangen omdat ik totaal geen vertrouwen meer had in de garage, toen was mijn probleem opgelost. Het laatste wat de garage voorgesteld had was om de hydraulische klepstoters te vervangen á 1000 euro !!!! Goed dat ik er niet mee akkoord gegaan ben !
17 jaar
om eerlijk te zijn laat ik me niet zo gauw afschepen met de mededeling van een garagebedrijf. De vorige keer heb ik gewoon zelf meegekeken(want ouwe kennis) op de (in dit geval) laptop van de garage(is zelfde programma als multidiag). Ook alle parameters gechecked... Hij gaat maandag op de DIAG bij de dealer, maar ik verwacht dan eigenlijk ook geen echte wonderen.
17 jaar
Als het motordiagnoselampje brandt is er absoluut een storingscode opgeslagen, inclusief het aantal km wat is gereden sinds de storing optrad, en of het een tijdelijke of permanente storing betreft. Het hele OBD (on board diagnostics) systeem kent zijn oorsprong in Amerika, Daar hebben ze als tegenhanger voor de jaarlijkse APK keuringen, alle autofabrikanten verplicht een OBD systeem in hun auto's op te nemen wat waarschuwt als er een probleem met de motor is dat mogelijk nadelige effecten voor het milieu heeft. Je hoeft in Amerika dus geen APK keuring te hebben maar je kan wel een boete krijgen als je te lang met een motordiagnoselampje rond rijdt wat aan staat. (vandaar dat het ook verplicht is om het aantal km wat sinds de storing optrad gereden is te registreren in de computer) OBD-II is een standaard waaraan alle auto's in amerika (en tegenwoordig ook de EU geloof ik) moeten voldoen. In deze standaard liggen standaard foutmeldingen vastgelegd die bij iedere auto kunnen optreden. Deze meldingen kun je met een universele OBD-II lezer uitlezen. (Check deze site maar eens voor voorbeelden: http://www.gearchatter.com/viewforum36.p... Maar naast de "standaard" OBD-II meldingen zijn er veel autofabrikanten die nog veel meer modelafhankelijke meldingen opslaan. Deze meldingen zijn van model tot model verschillend en kunnen alleen met een computer van de fabrikant tot iets begrijpelijks worden vertaald. Met een algemene OBD-II reader kan je hier dus niets mee. Het DIAG2000 en PP2000 systeem zijn van peugeot zelf en deze systemen zijn zeker weten in staat om de foutcode te achterhalen die er voor gezorgd heeft dat je lampje is gaan branden. Als je een diagnose laat uitvoeren bij de Peugeot dealer vraag dan om het diagnoserapport. Dit is een printout van de informatie die ze uitlezen uit de computer van jouw auto. Het is handig om deze informatie te hebben als het bij de dealer niet meteen duidelijk is wat de oorzaakt is. Even zoeken in google met de foutcode en jouw autotype levert een goudmijn aan informatie op !
17 jaar
[quote=pjotr peusjoo]terwijl ik mijn vorige antwoord tikte kwam jij nog met een opmerking GTI(bob), die had ik dus net nog even niet gezien.
Ik ga nog even kijken in de zekeringkast. Zit de zekering in de kast onder het stuur of zit er ook nog een deel in de motorruimte? En als je toch lekker op dreef bent; weet je welke plek?[/quote]
De zekeringkast onder de motorkap moet je hebben. Ik weet zo uit het hoofd niet welke het is. Staat wel in je instructieboekje omschreven.
Je moet zekering 16 controleren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar