heb volgend probleem aan de hand met een dw8 motor (WJY code)met 110000km
als je op een toerental van 2100 toeren rijdt stottert de motor in zijn 4 en 5 vites,harder dan in zijn 1,2,3
korte beschrijving van verloop van de wagen,wagen start perfect rookt niet en rijdt voor het overige perfect buiten 2100RPM
wagen komt binnen met nagelend geluid (1 injecteur vast) 4 injecteurs gereviseerd tank-leidingen geledigd en gereinigd en filtervervangen
additief erin van forte,vermoedelijk vuile diesel of water binnengehad....wagen stotterde vanaf toen ook lichtjes op bovenvermeld toerental,
oude brandstof nagekeken echter zag er normaal uit geen vuil of water te bespeuren
egr afgedopt en mechanisch afgesloten met een plaatje,inlaattraject volledig gereinigd
vooronstekingsregeling vervangen,wagen uitgelezen geen foutmeldingen
compressietest perfect 4 cillinders 36 bar,
klant geadviseerd van bij een merkpomp gaan te tanken inplaats van thuis te tanken,
2a3 weken later weerom injecteurs vast geloof zelfs 2 stuks,
wagen blijft ook nog lichtjes stotteren,pomp gedemonteerd en naar een bosch dienst voor revisie,deze hebben hem niet opengehad en op de testbank geplaatst en afgesteld en voorontstekingsregeling vervangen,
pomp terug gemonteerd en rararara stotteren is weg,
2 maand later wagen komt terug binnen met gestotter nog maar eens vanalles gedaan uitlaat gewisseld,luchtmassa meter vervangen,egr gewisseld.......
pomp terug gedemonteerd en naar een bosch dienst volledige revisie van de pomp terug gedemonteerd zonder resultaat stotteren blijft aanwezig
wagen geeft geen foutmeldingen aan en parameters lijkt me normaal
gaan we volgende week nog eens proberen met een extern tank op de pomp plaatsen en rijden,4 de injecteur met sensor eens wisselen
iemand een tip waar we mischien overheen kijken,
groeten davy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zet eens de afslagklep in het inlaatkanaal vast in open stand.
Als dit er al één is met een motorEBE, dan de stekkers van de vervroegingsklep en de naaldsensor van de injecteur ertussen weg knippen de draden doorsolderen. de laatste software in de EBE en goeie brandstof tanken. dan moet het goed gaan.
bedrading gaan we mee doorsolderen als hij binnenkomt,kan verklaren dat hij na de eerste demontage van de pomp geen problemen had,
afslagklep bedoel je hiermee de klep die voor de egr klep zit?
alvast bedankt
groeten davy
Ja die klep bedoel ik.
grtn Geert
deze klep is bij deze niet aanwezig
groeten davy
bij ons ooit soort gelijk probleem gehad, ook met partner 1.9d, hierbij bleek de distributie een fraktie van tijd af te zijn. Er was elders een immitatie waterpomp (vermoedelijk) gemonteerd, waardoor timing net niet goed te stellen was.
pennen voor de motor op zijn punt te zetten passen perfect,
groeten davy
gisteren de bedrading doorgesoldeerd, en een extern tankje aangehangen voor de brandstof rechtstreeks naar de pomp
echter zonder resultaat,stotteren blijft aanwezig
heb verschillende van dit type motor rijden,maar nog nooit zo'n probleem gehad dat het niet op te lossen is,
mischien nog iemand tips,
heb de laatste nieuwe software nog niet erin zitten,zal iets voor morgen worden,
oldtimer kan het misschien een probleem met de EBE zelf zijn
groeten davy
Nou nee, eigenlijk niet,Zelfs als je alles eraf haald blijft dit een simpele mechanische diesel.
Dus als de UGR eraf is,(wat eigenlijk het enige is wat dit kan veroorzaken) blijft deze motor gewoon lopen,sterker nog, hij zal beter lopen.
Die EBE stuurt eigenlijk alleen de EGR en de vervroeging (mechanisch)van de pomp aan en de startblokkeerinrichting.
Davy, ik kan me vergissen maar bij een WJY motor zit er toch een smoorklep in de inlaat ? Die wordt door vacuum gestuurd>> er zitten m.i. 2 vacuumslangetjes op het inlaatspruitstuk vlakbij de plaats waar de egr pijp toekomt. Bij storing over inhouden haal ik de slangetjes van de membraampjes er meestal af en plug ik de slangetjes af.
Dat valt misschien nog te proberen. Anders misschien brandstof pomp een haartje vroeger zetten, dit werkte wel met de wjz motor(zonder ecu) of het bij deze werkt weet ik niet.
hoi,
de smoorklep die je bedoeld is bij deze wagen niet aanwezig,de egr is dichtgemaakt met een plaatje dus is de egr volledig dicht,
heb zelf de egr tot 2maal toe gewisseld met een andere,heb de pomp ook al verdraaid maar helpt niet
heb de wagen naar een boschdienst gebracht om hun eens te laten kijken,kwamen ook met geen oplossing
gaan we nog eens proberen met de injecteur met senor eens te wisselen en wat oldtimer zegt van nieuwe update,
maar vrees er eigenlijk voor,heb in het verleden in een peugeot garage gewerkt en nooit zo'n probleem tegen gekomen met dit type motor
groeten davy
wat ik nu ga schrijven is waarschijnlijk volledig ten overvloede, maar goed, ik doe het toch (ben namelijk ook erg benieuwd naar de oplossing): ooit namelijk meegemaakt bij een 106D met dezelfde klacht en uren naar gezocht: zit er zo'n zwart plastikje tussen de gaskabel en de hevel van de pomp? die draaide wat zwaar geloof ik (ik weet het niet meer precies) maar misschien kun je de gaskabel eens verleggen, anders afstellen of totaal anders aansluiten (met een externe kabel en een handgas) oid. Hij heeft het immers goed gedaan....
is de spanning van de distributiesnaar correct? (hierop schijnen ze volgens een gerenomeerde boschdienst nog wel eens op te stotteren) en is de klepspeling goed aangezien ie reeds 110000km heeft gelopen. (zijn ze erg gevoelig op)
distributie monteer ik zonder seem meter,maar monteer er zoveel en het is nog nooit misgelopen,moet altijd een eerste keer zijn
maar dan 2keer achtereen de riem eropleggen en te strak leggen.......terwijl ik er 4a5 per week monteer,riemen monteer ik van gates
klepspeling is niet nagemeten,maar wel de compressie en die is op 4 cillinders perfect 36 bar,terwijl na metingen van compressie met
slechte klepspeling kleine onderlingen verschillen zijn bij deze motors,
als de klepspeling slecht zou zijn zou hij koudstart slecht moeten starten en roken
deze start perfect en zonder rook
groeten davy
Harry, gezien DAV de afstelling al gecontroleerd heeft denk ik dat dat wel goed zal zijn, alhoewel ik het met een xud wel eens heb meegemaakt.
Iets verhogen van de tranferdruk in de brandstofpomp,(antiafslagschroef) wou nog wel eens helpen.
Maar ik geloof niet dat dit verhaal daar vandaan komt.
misschien moet je bij het begin beginnen'hoe is de toestand van de motor?
wat voor brandstof,
komt het niet voort uit de ophanging?
hoe gaat het verder, start hij goed?
hoe is het gebruik en verbruik ?
Zijn er verder nog dingen die van belang zouden kunnen zijn voor de diagnose ?
Davy,
Hoe is het met de boordspanning en de massaas van de motor, carosserie ??
En lucht in brandstof systeem heb je daar al naar gekeken ? Klinkt allemaal niet logisch maar toch.
antwoord op peugeot technieker lijkt me allemaal in orde en de massa is zuiver gemaakt.
lucht is er niet te bespeuren,injecteur met sensor gewisseld zonder resultaat,
op wat oldtimer vraagt van de ophanging,kan hier niets op aanmerken,wel heb ik toevallig van de week een lange afstand +-25km afgelegd
en op het laatste begon ik te voelen dat de koppeling slipte,koppeling vervangen,maar niets.
wagen rijdt voor het overige zeer goed en start perfect zonder rook
toestand van de motor lijkt me goed, compressie goed,geen olie lekkage en dergelijke
het verbruik zal ook goed zijn,geen klachten gehad en wagen rookt niet dus vermoed ik dat dit goed zit
het gebruik weet ik dat de bestuurder ooit met een aanhangwagen rijdt,
verder heb ik zoiets van dat het in de pomp zit,verder gaan we eens een pomp van een andere uibouwen en op deze proberen maar zal iets voor
volgende week worden,wil eigenlijk gewoon weten wat het probleem is ongeacht wat werk erin zit
groeten davy
Misschien kan je nog eens proberen de uitlaat(katalysator) te wisselen met een andere.
al een nieuwe uilaat van voor tot achter geprobeerd
groeten davy
Misschien moet je het eens over een andere boeg gooien, en eens naar de ophanging,wielen,aandrijfassen kijken zoals oldtimer in een eerder bericht al aangaf.
Speciale aandacht voor de motor steunen, vooral de bovenste aan de distributie zijde.
Zijn de banden nog wel rond ?
PS, Klepspeling controleren kan misschien geen kwaad, gezien het feit dat er al zoveel aan de auto gedaan is.
weet niet wanneer de wagen binnenkomt,maar we gaan een andere pomp proberen,mijn vermoedens zit het in de pomp
laat het resultaat nog weten
alvast bedankt allemaal voor het meedenken
groeten davy
wagen is binnen geweest en een andere brandstofpomp gemonteerd,en het stotteren is weg,
alvast iedereen bedankt voor het meedenken
groeten davy
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar