close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: stotteren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo, ik heb een probleem met de 307 van mijn dochter. De auto stottert soms, vooral bij constante snelheid, stoeken. Dit probleem doet zich ook voor bij het gebruik van de cruise controle. Ik heb het idee dat dit probleem zich hoofdzakelijk voordoet bij warmere motor. Wat mij laatst ook opviel toen hij stationair liep met de verlichting aan was dat de verlichting steeds wisselde, feller en minder fel. Er brand geen motorstoringslampje. Wie heeft hier ervaring mee, of heeft dit probleem ook meegemaakt. Gr Ben.

Geplaatst door

benchris (55)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat wisselen van verlichting sterkte , heeft te maken met je laadspanning , meet deze eens onder verschillende belastingen en toerentallen van de motor.
Moet zitten tussen grofweg 13.5 en 14.5 volt
Ondanks dat er geen storingslampje brand zou ik hem toch eens uit laten lezen liefst met dealer apparatuur , deze kunnen meer en verder in het systeem komen.
Hoe is de staat van onderhoud , bogies en bobines in speciaal ?

Hoi Kaleido, afgelopen juli heeft de auto een grote beurt gehad, waarbij alle benodigde onderdelen zijn vernieuwd incl bougies natuurlijk. Ik ga er dus van uit dat hier niets mis mee is. Distr riem, waterpomp ed. is toen ook vernieuwd. Uit laten lezen zat ik ook aan te denken, maar hier wil ik zo lang mogelijk mee wachten. De metalen O-ring van de uitlaat lekt wel iets, zou dit probleem hier mee te maken kunnen hebben? Is een bobine door te meten, en zo ja hoe? Alvast bedankt voor het meedenken. Gr. Ben

benchris 55

6 jaar

Je bedoeld de ring in de voorpijp voor de katalysator?
Als deze lek is kan de lambdasonde hier op reageren en het mengsel aan gaan passen.
Eerst zorgen dat dit verholpen wordt.

Dat is inderdaad de ring die ik bedoel. Ga ik binnenkort vernieuwen. Kan wel enige dagen/ weken duren voordat ik dat kan doen. Ik houd je op de hoogte! Bedankt voor de reactie. Gr. Ben.

benchris 55

6 jaar

Heb de ring vandaag vernieuwd, echter het schokken stotteren blijft.

benchris 55

6 jaar

Gasklephuis en map sensor gereinigd met remmenreiniger,. Geen resultaat.
Iemand nog ideeën?

benchris 55

6 jaar

Hallo ,
Ik zie dat er in de database van Peugeot Nederland en Frankrijk nogal wat mogelijke oorzaken / oplossingen zijn voor inhoudingsproblemen van dit type motor ( NFU TU5JP4 )
Echter zijn er vele gerelateerd aan een storingscode .
Dat , zoals u zegt , er geen diagnoselampje ( heeft ) ( ge ) brand , wil nog niet zeggen dat er geen storing is opgeslagen .
Zeer kortstondige storingen van ongeveer 200 miliseconden , welke stotteren/bokken/inhouden kunnen veroorzaken , worden niet aangemerkt door middel van een melding maar worden wel opgeslagen in het BSI logboek . ( PSA taal : het krantje )
Dit uitlezen kan alleen uitgevoerd worden door een Peugeot PSA dealer omdat alleen deze beschikt over de daarvoor bestemde uitleesapparatuur .
Het " normaal "uitlezen van de motor ECU , wat elke universele garage ook wel kan , is dan ook niet voldoende om achter de oorzaak te komen .
Zoals kaleido 1 op 26-12 ook al heeft voorgesteld , lijkt het mij dan ook zeer verstandig om het uitlezen als eerst volgende uit te laten voeren , en hierbij moet u dan ook aangeven dat er in het logboek van de BSI gekeken word .
Vraag of ze alles willen printen ( ook het logboek en dit kan vele A4 tjes zijn ) omdat u niet alle code,s met beschrijving kan onthouden .
Misschien kan de dealer u daarbij ook nog direct een tip geven , en indien niet zie ik graag de uitslag van het uitlezen tegemoet .
Succes.

Hoi Rene, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ga vandaag een afspraak proberen te plannen bij de Peugeot dealer om de auto uit te lezen. Verdere informatie volgt zeker nog.

benchris 55

6 jaar

Auto uit laten lezen bij Peugeot dealer. Gaf als enigste storing aan dat de koelvloeistofsensor (soms) niet de juiste waarde aangaf. Binnenkort vernieuwen en dan kijken of het probleem is verholpen. Ik houd jullie op de hoogte.

benchris 55

6 jaar

Wat ook wel eens voorkomt is dat de massa aansluiting van de motor losjes zit, die zou ik ook even controleren en eventueel vastzetten.
En na het schoonmaken van het gasklephuis is deze opnieuw ingeleerd?

Hallo Doornekamp33, nee het gasklephuis is niet opnieuw ingeleerd. Is dit altijd noodzakelijk na demontage en reiniging? Massa kabel zit goed vast aan motor, is al gecontroleerd.

benchris 55

6 jaar

Voor een betere loop van de motor is het beter, hij zal ook beter reageren op het gaspedaal, dus echt nodig niet maar wel goed om te laten doen.

Maar zie dat je probleem is opgelost, wat is de oplossing?

Update, deze procedure kwam ik net tegen om de gasklep in te leren, ik kende hem nog niet, ik gebruik altijd Diagbox.

Koude motor ( minimaal 6 uur stilstand )
Wis de storingen in de ECU
Laat het contact 15 seconden aanstaan
Zet het contact af : Voor het resetten van de auto-adaptieve functies (Wacht 15 seconden).
Zet het contact gedurende 15 seconden aan .
Bedien de startmotor zodat het vliegwiel ronddraait. ( zeer kort , motor moet eigenlijk niet aanslaan )
Zet het contact af (Voor het opslaan van de ingeleerde waarden) ; Wacht het einde van de Power Latch af (12 minuten).
Zet het contact weer aan ; Wacht 15 seconden en start de motor.
Laat de motor draaien totdat de motorventilateurs worden ingeschakeld.
Maak een proefrit in de 2e, 3e, 4e of 5e versnelling en laat het gaspedaal los zonder te remmen om de inspuiting te onderbreken.

Probleem is helemaal nog niet opgelost, ik weet niet hoe dat vermeld is gekomen. Waarschijnlijk per ongeluk gedaan. Ik weet niet hoe ik dat weer verwijdert krijg.
Doornekamp33, ik zal de procedure zeker gaan proberen, en dan meteen de sensor vernieuwen´Dit kan ivm drukte nog wel enige tijd duren. Alvast bedankt.

benchris 55

6 jaar

Probleem is nu opgelost. Koelvloeistof sensor vernieuwd en hij loopt weer als een zonnetje. Gasklep nog niet ingeleerd, maar zolang hij goed blijft lopen ben ik dat ook niet van plan. Allemaal bedankt voor jullie reactie's.

benchris 55

6 jaar

Prima , bedankt voor uw feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.