Klacht was, auto loopt koud op 3 cilinders, warm (redelijk) goed. Compressie op cil. 1 bleek koud slechts 6,5 bar te zijn, warm redelijk goed (+/- 9,5 bar).
Druk op gezet via bougie gat, bij koude motor, lekkage via inlaat.
Na dat de kop gereviseerd is en alle hydraulische klepstoters (van goede gebruikte cilinderkop) vervangen zijn is het probleem nog erger.
Warm compressie 4X ongeveer 11 bar. Koud cil. 1 ongeveer 3 bar (!)
Bij druk op de cil. via bougie gat lijkt hij KOUD nog steeds te lekken via de inlaat.
Hoe kan dit?
(kop is gereviseerd bij revisie bedrijf, er zijn geen nieuwe kleppen in gekomen, er is altijd Eurol 5W40 olie gebruikt)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat is er dan gereviseerd aan die kop als er geen kleppen vervangen zijn? en was er een oorzaak te zien aan de kop voor t compressieverlies?
Kleppen dichte slecht af, alles is gereinigd, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe klephoedjes gemonteerd.
Klepgelijders en zittingen waren goed volgens het revisie bedrijf.
Maar er is dus meer aan de hand, de compresie bij warme motor is wel beter, maar bij koude moter juist slechter.
De inlaat klep(en) van cil. 1 lijken gewoon niet geheel te sluiten bij koude motor.
Op de klepstelen komt "gom" te zitten. Dit zorgt ervoor dat de klepveer bij koude motor de klep niet tegen de zitting kan trekken. Een andere oorzaak kan het niet zijn.
Slecht gereviseerd , zou terug gaan naar revisie bedrijf en hun dit op laten lossen of is dit al lang geleden gebeurt ?
Er blijft geen hydraulische klepstoter op druk staan ?
De revisie is net gedaan. "Gom" kan het niet alles was petfect schoon toen hij terug kwam van de revisie. Ik denk zelf ook aan een stoter die op druk blijft staan, maar de stoters zijn allemaal vervangen (gebruikte), kan het ook aan eenolie kanaaltje in de kop zelf liggen, heeft iemand dat wel eens meegemaakt?
Gebruikt is altijd een risico , oliekanaal verstopt dan zou hij eerder niet op druk komen denk ik .
Er is destijds een mededeling geweest over deze motoren:
na koude start slecht /op 3 cilinders lopen. Na opwarmen van de motor was het probleem over. Oorzaak waren klemmende klepstelen door cilinderkopvervorming. Oplossing: nieuwe kleppen monteren met een iets dunnere klepsteel.
Misschien heb je hier iets aan. Wijziging cilinderkop met dunnere klepstelen, dus de definitieve oplossing voor dit probleem, zou vanaf 1 - 2014 van toepassing zijn.
Aanvulling op hans4074 .
Ik neem aan dat u het onderstaande bericht bedoeld .
Vanaf motornummer 2168318 met de startdatum van de productie 11-12-2003 is de kop vanaf de fabriek aangepast .
Vanaf DAM nummer 9925 van de auto.
Motornummer kan ik niet via Peugeotdocumentatie herleiden ( misschien u wel )
Albert R , plaatst eens het chassisnummer aub dan kan ik of hans 4074 in de documentatie controleren of het van toepassing is .
Dat is idd het bericht wat ik bedoel René. Vraag is of de gereviseerde gebruikte cilinderkop tot de serie vóór of na de aanpassing behoort.
Tja hans 4074 , en daar staat ( bij mijn weten ) geen productienummer of zo in .
Even teruglezend begrijp ik dat de originele kop is gereviseerd en geen andere is gemonteerd . Hydraulische klepstoters zijn van een andere kop gemonteerd . Of zie ik dat nu verkeerd ?
Je hebt gelijk. Ik las te snel het 1e bericht.....de hydraulische klepstoters zijn van een gebruikte cil.kop. Blijft nog steeds de vraag of hier wellicht in het verleden eens een andere kop op gegaan is......na bijv een gebroken dstributie riem??
Hans en Rene, bedankt voor de info. De originele kop is gereviseerd, er is nooit een ander kop op gekomen, auto is vanaf km. stand 25.000 bij mij in onderhoud, hij heeft nu 198.000 gelopen. De klepstoters komen uit een kop van 2002. Ik ben nu thuis, zal morgen het chassis nummer doorgeven.
Chassis nummer is 83551921, maar ik heb ook het motor nummer: 2266342....
Dat zou betekenen dat er al een aangepaste kop op zit.........
Maar het is wel precies wat ik dacht, het lijkt alsof de klep net niet goed sluit als de motor koud is. Maar ik kon mij niet voorstellen dat na 2 ton de klep klemt in de gelijder. Dus dacht ik aan iets met de hydraulische kleppen.
Zou het toch de gelijder van de inlaat klep (en) kunnen zijn????
Ik het de olie gisteren vervangen door 0W40 olie.
Vanmorgen liep hij weer eerst op 3 cilinders.
Als het aan verstopping van een kanaaltje zou liggen, dan zou ik denken dat het probleem met 0W40 minder zou moeten zijn...
Beste ,
Via het chassisnummer en motornummer valt deze cilinderkop niet in deze actie / reparatie .
Verder zie ik in de garantiehistorie ook geen reparatie,s aan de motor vanaf nieuw. ( in de garantietijd )
De voorgeschreven motorolie door Peugeot is : 5w30 specificatie B71 2290 .
Er mag ook 5w40 en 0w30 in , maar 0w40 staat niet op de lijst .
In dit geval zou ik de 2 nokkenassen demonteren , en een cilinder lektest uitvoeren .
Indien dan geen verlies , toch de hydraulische klepstoters vervangen .
Te meer dat deze stoters uit een kop van 2002 komen , dus de foute serie .
De motor valt wel onder deze actie . ( zie bijlage op chassisnummer )
Indien wel verlies , tja , dan weet u genoeg .
Succes.
Oke, bedankt voor de info! Ik ga overleggen met de klant...
Ik laat nog weten hoe het afloopt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar