Peugeot 207: Stotteren / motorgeluid, algehele conditie motor

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Goedemorgen,

Ik rijd een Peugeot 207 1.6 vti met nu 219.700 km op de teller, laatste onderhoud bij 214.000 km en apk t/m 10-2020.

Ik heb al een aantal topics geopend op dit forum met diverse problemen mbt olielekkage, kvs lekkage, ketting ratelen, onregelmatig lopen.

Afgelopen jaar heb ik flink wat geld en tijd geïnvesteerd om de auto weer goed te krijgen.

- Pakking kleppendeksel vervangen (2019)
- Pakking oliefilterhuis (2019)
- Pakking carterpan (2019)
- Motor reiniging (2019)
- Olie en filters (2019)
- Controle carterventilatie en schoonmaken (2019)
- Kettingspanner vervangen (ketting niet vervangen!) (2019)
- Koppelingscilinder (hoofd) (2019)
- Expansievat en dop (2019)
- Thermostaat (2019)
- Thermostaathuis (2018)
- Waterpomp ( 2017)
- Multiriem (2017)
- Bougies (2016)
- Expansievat en slang (2015)
- Elektroklep (2014)
- Thermostaat (2014)
- Cruisecontrol schakelaar (2014)
- Remlichtschakelaar (2014)

En het normale onderhoud uiteraard.

Het uitwendige olielekkage is helemaal weg en de auto is kurkdroog van onder, wat fijn is.

Iedere keer rijdt de auto erna voor korte duur weer goed maar merk toch snel weer dat de auto vaak een beetje inhoud of bokt. Ik krijg verder geen foutmeldingen.
De auto blijft wel helaas wel olie verbruiken ( 1L / 1500 km).

Problemen die er nog zijn:

- Ketting begint toch sinds kort weer kort te ratelen bij start
- De ene keer rijdt de auto erg fijn met vermogen en de andere keer lijkt die niet vooruit te komen, met ook bokken en stotterig gedrag.
- Vreemde reacties op gaspedaal, soms lijkt extreem gevoelig, nog kort door acceleren bij los laten
- Motor klinkt redelijk rauw naar mijn mening ( zie bijlage)
- Flink gas geven bij tijdje stationair zorgt voor een flinke blauwe rookwolk.
- Spanningsdip bij o.a. gasgeven of inschakelen airco, duidelijk te zien aan de koplampen.
- Ventilatie blaast soms ook opeens harder of zachter ook al staat die op handmatige stand.

- Wat mij opviel is dat de injectietijd van de cilinders wat langzamer is dan wat hoort
- Bougies zijn voor het laatst bij een kmstand van 162.000 vervangen dus dat zou nog een mogelijkheid zijn.

Ik ben bij diverse garages geweest die eigenlijk allemaal met andere diagnoses komen van lekke koppakking tot compleet versleten motor. Hele goede onderbouwingen heb ik eigenlijk niet gehad en lijkt meer gebaseerd op hun eigen persoonlijke mening. Zoals gezegd geeft de motor geen foutmeldingen bij uitlezen dus alles valt nog binnen de toleranties. Ik heb beschikking over diagbox en uitleesapparatuur dus ik kan extra informatie aanleveren.

Op dit moment heb ik niet zo heel goed gevoel bij de auto qua betrouwbaarheid, o.a. sprong laatst opeen de slang naar het expansiereservoir los waardoor de hele parkeerplaats wit stond. Dit slangetje zat er zeker goed ingedrukt en nadat ik deze weer vastgezet had en bijgevuld had is het ook niet meer voorgekomen.

Ik wil eigenlijk de auto verkopen, ook omdat ik deze niet meer echt nodig heb maar een motor die niet lekker klinkt schrikt mensen uiteraard af.

Wat is wijsheid hierin om goed in beeld te krijgen wat er werkelijk aan de hand is? Goede garages die veel verstand hebben van deze motoren lijken er niet te zijn en al die diagnosekosten worden ook hoog.

Hieronder een filmpje van de motor

[yt]https://youtu.be/1XQNcw3lsK8[/yt]

Ik zie jullie reactie graag tegemoet en bedankt voor de hulp

Peug207

Geplaatst door Peug207 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Compressie meten, kijk met een endoscoop via de bougie gaten in de cilinders naar (overmatige) olieafzetting op de cilinderwanden en controleren op groeven. Zet van elke cilinder die je bekijkt de inlaatkleppen max open, zodat je tevens met de endoscoop de verontreiniging van de kleppen/klepstelen kunt bekijken. I.v.m ratel bij koude motor zit je eigenlijk zo goed als zeker aan een nieuwe distributie, mede doordat die vorige keer niet is vervangen. Trek na dit alles je conclusie en bedenk dan wat wijsheid is. Ik zeg.... keertje slikken, verkoopprijs naar beneden en afscheid nemen.

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Dankje, wat zou zo onderzoek ong kosten en weet jij garages die dit goed kunnen?

Wat zou de waarde nog zijn? Die ketting rammelt al jaren en nu denk meer dan 60.000 km mee gereden nog.

Na vervangen spanner ratel weg. Helaas voor korte duur

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Prijzen van reparatie(s) en waarde van auto's vallen helaas buiten mijn werkzaamheden. Een garage die dit goed kan uitvoeren? Ik denk dan toch aan een Peugeotdealer bij jou in de buurt.

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Bedankt! Dealer helaas slechte ervaringen mee. erg duur en gaan naar mijn gevoel puur uit wat foutcode aangeeft.

Die vinden alles normaal en binnen de norm zoals het olieverbruik en ontkennen problemen met de ketting. Terwijl niemand een auto wil die een liter op 1500 km gebruikt.

JGC (35), 4 jaar geleden

Hier dezelfde matige ervaringen met Peugeot dealer. Ze zullen vast niet allemaal hetzelfde zijn, zoek eens eentje verderop.... sowieso is het lastig zoeken naar een goede garage die genoeg ervaring heeft met deze motoren.

Overigens zie ik rode of bruine koelvloeistof in je reservoir, dus onderhoud volgens specificaties krijgt je auto al niet. Welke olie zit erin op dit moment?

Bougies lopen bijna op hun eind, die moeten bij 60.000, maar kunnen eerder falen. Is ook maar net wat erin is gezet, sommige fabrikanten specificeren 30.000.

Kettingrek is overigens gewoon te meten, als dealer dat gemeten heeft en valt binnen specs is het niet je ketting. VTIs staan sowieso niet bekend om opgerekte ketting. Weet je zeker dat je ketting ratelt? Ik heb op dit moment een airco compressor die jankt in combinatie met een hitteschild op de katalysator dat niet goed vast wil, dat geeft stationair ook hele mooie rammels. Grote verschil is dat ie ook rammelt bij warme motor.

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Koelvloeistof is inderdaad niet volgens de officiële specs.

Het overloop slangetje naar expansievat was los gesprongen dus had toen niet heel veel keuze, zonder kvs leek me nog schadelijker :).

Expansievat, dop en nieuwe slang heb ik al liggen moet alleen nog vervangen. Dan vervang ik ook de kvs.

Overigens is de motor twee keer warm gelopen doordat er een slang los gesprongen was, dit zou natuurlijk schade hebben kunnen veroorzaakt maar dan zou ik ook foutmeldingen verwachten.

Ketting rek te meten? Oh als ik daarover begin zeggen garages tot nu toe dat ze door te luisteren het al weten. Denk toch niet de juiste garage nog tegengekomen te zijn. Ik ga dit dan laten meten.

Ik gooi er nu officiële psa olie in 0w30 of 5w30. Moet zeggen dat ik dit vroeger niet deed en gewoon bij de action haalde (wel 5w30).

Airco compressor en hitteschild is wel een goede tip, compressor kreunt ook wel wat bij aanslaan, motor loopt dan ook minder goed.

Hitteschild lijkt inderdaad ook niet helemaal goed vast te zitten.

Bougies zagen er laatst nog wel redelijk uit, NKG volgens mij.

Gekke blijft dat die soms prima rijdt en de andere keer niet, de uitgelezen parameters wijken ook niet af.

Goede diagnose is nodig maar aangezien de auto niet heel waard meer is wil ik hier ook niet teveel geld insteken.

JGC (35), 4 jaar geleden

Mijn ervaring met olieverbruik is dat 0W30 en 5W30 zuipen bij dit blok. Zit nu ook regelmatig olie bij te vullen. Nu was mijn 6 liter 0W30 bijvul olie op bij 16.000km na de beurt en moest er weer wat bij, had nog Castrol Magnatec 5W40 C3 staan, daar een liter van bijgegooid, zit nu op 19.000km en nog geen melding gezien. Mocht je op 5W40 overgaan, kies eentje met C3 en BMW LL04 specs en ververs het bij 20K ipv 30K.

Volgens haynes handleiding kan je de kettingrek meten met een stukje Peugeot gereedschap. Ik gok dat de meeste garages dat niet hebben en afgaan op "ervaring". Inmiddels is bij mij de pis wel lauw met garages en "ervaring" (vooral omdat ik lpg rijd, het ligt altijd aan de lpg en als je verder zoekt is het een gescheurde bobine, losgetrokken vacuum slang of een bougie die zichtbaar zijn kilometers gedraaid heeft).

Overigens kan je nog eens proberen om premium brandstof te tanken. Ik heb tijdje terug E10 getankt, ging absoluut niet lekker.

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Bedankt,

Is 5W40 geen probleem voor de ketting? Ik was namelijk overgestapt naar 0w30/5w30 vanwege ketting problemen.

Ik ga dan toch maar eens naar een Peugeot dealer (die ik nog niet gehad heb) om de kettingrek te laten meten.

Ik heb de onderhoudshistorie nog eens op nagekeken en de auto heeft vanaf nieuw altijd olie verbruikt. Uit de excel file die ik van de dealer heb gekregen blijkt dat toen die nog nieuw was al na 10.000 km olie bijgevuld moest worden.

Drie jaar was dit al 1L / 5000 km.
Tien jaar oud 1L / 1500 km.

Ben benieuwd hoe erg het uit eindelijk wordt of dat het wel stabiliseert.

Is er eigenlijk iets bekend over de levensduur van deze 1.6 VTi motoren? Zijn er exemplaren die meer dan 300.000 km hebben gehaald?

JGC (35), 4 jaar geleden

Die van mij zit nu op 270.000. Kwam bij 166.000 afgeleverd met BP Visco C 5000 5W40. Bij 188.000 laten verversen met dezelfde olie. Bij 210.000km storing en garage had geen tijd, 2 bobines kapot en LPG installatie had dringend onderhoud nodig, toen is er Eurol Ultrance PSA 0W30 ingekomen. Bij 233.000km is daar weer BP 5W40 ingekomen (en nieuw kleppendekselpakking omdat cilinder 4 bougiegat vol olie stond). Bij 251.000 zelf ververst met Ultrance PSA 0W30, maar ga straks bij 271.000 weer terug naar 5W40. Het olieverbruik met 0W30 is gewoon een heel stuk hoger.

Overigens merk ik zowel met 0W30 als 5W40 dat hoe langer je met dezelfde olie doet, hoe vaker je mag bijvullen. Vandaar ook verversen bij 20.000km, als ik die laatste 10.000km doorrijd gooi ik er ook 5 liter achteraan, terwijl na verversen de melding zo'n 6000km wegblijft.

Heb zelf nooit problemen ervaren met 5W40 in deze auto. Officieel mag het er idd niet in.

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Ah naja zojuist emissiestoring op dashboard en oranje storingslampje.

Morgen maar even uitlezen , inmiddels ook een diagnose “expert” gevonden dus hopelijk komt daar wat uit

Peug207 (0), 4 jaar geleden

Stonden nogal wat foutmeldingen geregistreerd! Zie foto, heb met diagbox alles gewist en nieuwste software gedownload.

Tot nu toe rijdt die weer goed.

JGC (35), 4 jaar geleden

Je foto is onleesbaar, maar gok dat die foutcodes op korte termijn wel weer terugkomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.