Ik heb een sinds een maand of 10 een Peugeot 207 1.4 VTI van 31-07-2007 met momenteel ong. 104.000 km. Heb sinds het begin een terugkerende storing. In de warmlooploopfase komt regelmatig dezelfde storing naar boven, snelheid maakt niet uit. Auto stottert dan heel erg en gaat vaak in noodloop, geen vermogen. Bij het uitlezen meestal de volgende code's:
p1337 (Onderdrukking cill. 1)
p0420 (lambda)
p1536 (remlichtschakelaar)
Het gebeurt alleen in de opwarmfase. Warm rijd de auto probleemloos, koud hokt ie een beetje onderin. Er is al veel aan geprobeerd:
Nieuwe olie: 5w30
Software-update bij de peugeot dealer.
Comp. gecontroleerd op vocht.
Sensor op de bak drukt geen olie in de comp
Forté in de benzine
Sinds vandaag ook p1336 en p1338 erbij.
Heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nu wil ik niet heel erg lullig doen, maar ik zie hier code's staan en de eventuele oplossingen die er praktisch helemaal niks mee te maken hebben. Waarom wordt de lambda niet getest/vervangen? Wat heeft in godsnaam andere olie te maken met een cillinder probleem (p1337 & p1336). p1338 is wellicht bobine probleem op de betreffende cylinder.
Ik zou maar eens heel snel naar een andere garage gaan, want dit is gewoon amateurwerk wat ze leveren.
1. Kapotte lambda kan zorgen voor een stotterprobleem wanneer de auto koud is omdat hij dan verkeerde waardes doorgeeft. Vaak ook gepaard met lampje in dashboard die uit gaat nadat hij warm is (hoeft niet altijd).
2. Bobine kan ook voor stotter problemen zorgen en als elke cylinder een eigen bobine heeft (ben niet bekend met die blok) dan kan betreffende cylinder moeilijk gaan doen.
3. Remlichtschakelaar is bekend probleem bij een 207. Vaak is die bij de handrem kapot.
Ik zou eerst eens de lambdasonde vervangen. En wellicht dat je dan gewoon klaar bent.
Nogmaals, dump die garage. Of is het een Kwikfit? Want dan is het je eigen schuld ;) (geintje)
is de compressie al gemeten.
[quote=Yzord]Nu wil ik niet heel erg lullig doen, maar ik zie hier code's staan en de eventuele oplossingen die er praktisch helemaal niks mee te maken hebben. Waarom wordt de lambda niet getest/vervangen? Wat heeft in godsnaam andere olie te maken met een cillinder probleem (p1337 & p1336). p1338 is wellicht bobine probleem op de betreffende cylinder.
Ik zou maar eens heel snel naar een andere garage gaan, want dit is gewoon amateurwerk wat ze leveren.
1. Kapotte lambda kan zorgen voor een stotterprobleem wanneer de auto koud is omdat hij dan verkeerde waardes doorgeeft. Vaak ook gepaard met lampje in dashboard die uit gaat nadat hij warm is (hoeft niet altijd).
2. Bobine kan ook voor stotter problemen zorgen en als elke cylinder een eigen bobine heeft (ben niet bekend met die blok) dan kan betreffende cylinder moeilijk gaan doen.
3. Remlichtschakelaar is bekend probleem bij een 207. Vaak is die bij de handrem kapot.[/quote]
Olie is bij dit blok heel belangrijk, vanwege de kettingspanner op oliedruk... Ik ben nog bij deze garage omdat ik de auto hier gekocht heb en dus garantie...... Zij hebben de auto ook al een aantal keer bij de Peugeot dealer gehad en die zeggen gewoon heel vrolijk dat dit erbij hoort en ik er maar genoegen mee moet nemen.
Compressie is nog niet gemeten. De storingen komen altijd precies, tegelijk ook die van het remlicht???!?
12 jaar
Hij neemt ook veel olie vind ik 1ltr op 7000km.
Gr Johan
12 jaar
Als je nog garantie hebt, vraag dan om een nieuwe kat. Code P0420 vertelt je dat de kat niet meer voldoende werkt.
Ook een nieuwe remlichtschakelaar of de bedrading van de schakelaar repareren is overduidelijk, lijkt me zo.
[quote=hondastra]Hij neemt ook veel olie vind ik 1ltr op 7000km.
Gr Johan[/quote]
Noem je dat veel haha...mijne zuipt 1L op 3000km en dat is normaal volgens Peugeot. Gaat om de THP200 zonder PCV modificatie. Met PCV modificatie gebruikt ie een stuk minder.
[quote=oldford]Als je nog garantie hebt, vraag dan om een nieuwe kat. Code P0420 vertelt je dat de kat niet meer voldoende werkt.
Ook een nieuwe remlichtschakelaar of de bedrading van de schakelaar repareren is overduidelijk, lijkt me zo.[/quote]
Onder garantie zou ik dat ook vragen, maar dan gaan ze toch de lambda's eerst checken. Kan goed zijn dat een van de twee lambda's na 100K niet meer zo goed hun werk doen. Heb je geen garantie dan zou ik zeker eerst de lambda's checken. Gezien het feit dat na warmrijden de auto wel goed rijdt, denk ik dat het niet de kat is. Tenminste, geen defect binnenin als een scheur of een brok wat los ligt.
[quote=hondastra]Olie is bij dit blok heel belangrijk, vanwege de kettingspanner op oliedruk... Ik ben nog bij deze garage omdat ik de auto hier gekocht heb en dus garantie...... Zij hebben de auto ook al een aantal keer bij de Peugeot dealer gehad en die zeggen gewoon heel vrolijk dat dit erbij hoort en ik er maar genoegen mee moet nemen.
Compressie is nog niet gemeten. De storingen komen altijd precies, tegelijk ook die van het remlicht???!?[/quote]
Ik zeg niet dat olie niet belangrijk is, maar het ontgaat mij ten volle waarom nieuwe juiste olie het stotteren tijdens koud rijden wegneemt. Nogmaals, je zal het moeten zoeken naar de waardes tijdens koud rijden. Vroeger zette je een auto is shoke modus...nu doet ie dat zeg maar zelf en daar gaat iets niet helemaal goed. Dat kan met lambda en/of kat te maken hebben. Remschakelaar is gewoon vervangen.
12 jaar
Kat is ook niet de oorzaak van de problemen. Hooguit een gevolg van. Maar defect is ie wel.
p1336 is cillinderonderdrukking cillinder 2
p1338 is cillinderonderdrukking meerdere cillinders.
De olie is gedaan omdat er 10w40 in was gegaan bij de afleverbeurt
Is schommelen stationair tussen de 600 en 1100 rpm normaal voor een VTI? Hier in de buurt is niemand met een 1.4 VTI dus hier geen vergelijkingsmateriaal.
Bedankt voor het meedenken.
12 jaar
Extreem schommelen van het toerental stationair is niet normaal.
Dat kan het gevolg zijn van te arm staan. Dat is te constateren door het uitlezen van de zogenaamde "Long Term Fuel Trim".
Die fuel trim geeft de mate van afwijken aan en zou normaal rond de 0% moeten zitten. Bij grote afwijkingen is er een mengsel probleem.
Dat zal ook wel bijgedragen hebben aan het kapot gaan van de katalysator.
Vanaf komend voorjaar is de aanwezigheid van die code P0420 officieel reden om de auto APK af te keuren.
Nu kun je met truken dat misschien nog even uit stellen, maar dat hoort onder garantie opgelost te worden.
N.B. De omschrijving voor je foutcodes is precies andersom. P1336 is willekeurig of meerdere en P1338 is cylinder 2.
De kreet cylinderonderdrukking vindt is slecht gekozen/vertaald - het is misfire.
laat de compressie eens meten dit is eenvoudig en kan ook de storing misfire geven.
P1336,P1337, P1338, zoals gezegd misfires op de genoemde cilinders, kan veroorzaakt worden doordat de stekkers op de bobines niet goed genoeg aangedrukt zitten, of door de bougies, het keramiek komt los te zitten op het staal, daardoor verbrandt het onderste deel van de bobinekap en gaat de vonk niet naar de bougie maar naar de cil.kop.
De computer is droog maar is er al gekeken of de koelvloeistof temp.sensor ook droog is en of deze goed werkt, daar bedoel ik mee of de waarde die hij afgeeft ook reeel is. De dealer kan dit zien in de live data gegevens van het motor management mbv de test apparatuur.
Wat betrefd het schommelen van het stationair toerental (halen van de motor). Dit wordt door peugeot als een produkt eigenschap beschouwd als dit tussen de 15 en 30 graden koelvloeistof temperatuur optreed. Dit is de strategie voor het opwarmen van de katalysator. Is niet echt fijn maar dat is nu eenmaal zo.
Het stotteren cq hokken bij koude motor kan ook nog komen omdat het zogenaamde initialiseren niet goed uitgevoerd is na het instaleren van de nieuwe software.
als de auto een slecht accu heeft kan het bij het starten verlies van initialisatie optreden waardoor de ingeleerde waardes verloren gaan en hij weer gaat stotteren.
P0420 wil zeggen dat de katalysator verouderd is en minder goed werkt. Deze storing heeft geen invloed op rijeigenschappen. Alleen de Kat vervangen is voldoende om deze storing op te lossen. Deze storing wordt gesignaleerd door de achterste lambdasonde. Overigens gaat van deze storing het motor storingslampje permanent branden. De oorzaak van deze defekte kat is eigenlijk gewoon de kat zelf, de eerste types waren niet zo sterk.
P1536, hier is een gemodificeerde remlichtschakelaar met een stukje kabelboom voor. dat lost het probleem van het uitvallen van de eventueel aanwezige cruisecontrol op. En de remlichten werken dan ook weer normaal.
Wat betrefd het olie verbruik, dat is niet abnormaal hoog voor dit type motor.
Plaats of mail nog even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer dan kan ik je nog wat onderdeel nummers geven.
Vriendelijke groet,
PT nieker
Bedankt voor alle antwoorden, ik ben zelf van de conventionele techniek (industrie motoren)
Wat kan compressieverlies veroorzaken in combinatie met deze problemen?
Chassisnummer 33973044
Accu zal ik even testen met de conditiemeter.
Hij heeft nu 2x een dag bij de dealer gestaan. Met de nieuwe software zijn ze lang bezig geweest. Ook vreemde dingen gebeurd want de BOSCH kast zegt dat de auto ESP heeft en geen ABS en dat er PDC op zit en dat ie een autogas installatie heeft. Maar voor de software had ie deze problemen ook al.
Sinds de nieuwe software start de auto op 600 rpm (zelfs bij -3) en gaat dan langzaam harder lopen en schommelen
De term cillinderonderdrukking is rechtstreeks overgenomen uit de BOSCH kast
Het motormanagementlampje blijft branden totdat de auto ong. 5 minuten van contact is geweest, dan kan je de auto gewoon weer starten en probleemloos verder rijden. De koelvinnen blijven wel een kwartier draaien als je de auto in storing uitzet.
17 januari gaat ie weer terug naar de garage. Dan hoop ik dat er nu een oplossing uitkomt voor de problemen.
12 jaar
ik heb een keer cylinderoverslag als foutcode gehad en toen had een cylinder 7 bar compressie en de andere 3 11 bar dit was alleen met koude motor het was uiteindelijk vervuiling op de kleppen.
@hierboven
dit geldt voornamelijk voor de 1.6turbo
degene zonder turbo hebben daar veel minder last van, anders gezegd nog niet meegemaakt
p0420 is een gevolg storing als je deze als enige in hebt staan dan moet je pas katilisator vervangen
als er andere storing in zitten dan eerst deze oplossen
wat ik bij een ep6 heb gehad was toen bougies op zijn einde
nieuwe ingezet en op benzine geen probleem
na 1000km moch hij pas weer op lpg rijden en als dan probleem weer kwam moetst hij de installateur van lpg systeem het probleem op laten lossen
en 104000 komt bij de 120000 in de buurt dus kan zijn dat bougies al een lange tijd in zitten
verder volgens peugeot bobine is nooit de oorzaak
tenminste dat zeggen ze
p133* komt door een andere rede
je hebt nieuwe software laten inzetten dan moet hij ook altijd kouder zijn dan 30graden en dan intialiseren als ze dit niet doen krijg je gekke problemen
want als hij start moet hij direct 800rpm al draaien
en bij -3 zelfs 1100 stationaair
dit om motor snel warm te krijgen zodat emissie normen die bij warme motor het beste zijn snelst gehaald kan wordn
storing p
Mijn auto rijd op benzine geen autogasinstallatie. Zal even horen of bij de grote beurt de bougies vernieuwd zijn.
12 jaar
dan denk ik dat wel
kapotte bougie komt ook wel een s voor
dan komt er uitlaatgas in de bougiegat
of dat de bougie schroefdraad goed gemonteerd zit en bougie zelf op en neer kan bewegen daarin (loopt dan ook op 3 cilinders)
Vele dingen geprobeerd zonder resultaat. Auto ingeruild.
Bedankt voor het meedenken
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar