Peugeot 207: Stuurbekrachtiging geeft storing maar werkt weer na een paar km

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI 90 PK

Peugeot 207 1.6 HDI 90 PK

Stuurbekrachtiging zit af en toe vast (wordt) hard. Altijd direct na het starten van de auto. Meestal gaat deze weer 'los' na een paar km rijden.
Stuurbekrachtiging valt nooit uit onder het rijden. Als deze bij de start goed is, blijft deze het altijd doen zolang ik rijd.
Het kan zo maar voorkomen dat er 3 weken geen problemen zijn en dat dan plotseling het 'probleem' weer de kop op steekt. Het lampje op het dashboard van de stuurbekrachtiging en op display 'storing stuurbekrachtiging komt maar sporadisch voor, ook al zit het stuur wel vast.
Ik ben bij Citroen dealer geweest om Computer uit te laten lezen. Daar kwamen geen recente storingen voor in het logfile, wel een storing van ver in het verleden, voordat ik de auto kocht.
Oplossing: Vervang de accu. Accu vervangen, ging 2 weken goed, toen weer hetzelfde probleem. Terug naar garage geweest en die heeft de accu teruggenomen.
Ik heb de accu en dynamo zelf ook nog een aantal keren doorgemeten en die geven prima waarden Accu (waarden tussen 12,7 en 13,4 bij diverse metingen) Met lopende motor 14,4
Wat me is opgevallen in al de keren dat er storing was. Een keer de radio 10 minuten aan laten staan (terwijl de auto uit stond), daarna zat het stuur vast.
Een keer de auto geparkeerd en met de voorwielen de stoeprand geraakt, daarna zat het stuur vast.

Ik krijg nooit andere foutmeldingen of storingen, waren ook niet naar voren gekomen bij het uitlezen van de dealer. Nu lees ik veel over de ECU van de ABS.
Maar lees ook veel over te lage opstartspanning.

Kan de auto een te lage opstartspanning hebben (als de Accu en Dynamo) goed zijn? Hoe kun je dat testen?
Voegt het uitlezen van de ECU van de ABS nog iets toe (als de ECU van de auto al is uitgelezen)
Mocht de ECU van de ABS defect zijn, kan ik die dan laten reviseren? En heeft iemand een idee wat dat gaat kosten en of het veel werk is om de ECU 'uit te bouwen'.

Mocht iemand nog andere ideen, suggesties hebben, heel graag!

Toine.v

Geplaatst door Toine.v (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Je komt zelf al met de ABS eenheid. Toeval of had je al iets horen "waaien" dat mogelijk de ABS eenheid dit probleem veroorzaakt? Misschien kun je de laatste 8 letters/cijfers van het chassisnummer hier even plaatsen zodat er even iets verder gekeken kan worden door de Peugeot mensen.

harry4203 (315) PRO, 9 jaar geleden

denk eerder dat het in de ecu van de stuurbekrachtiger zit. zou toch eens een diagnose bij de dealer laten doen. plaats de laatste 8 karakters van het chassisnr eens.

Toine.v (0), 9 jaar geleden

Had idd al iets horen "waaien", (gevonden op internet)over soortgelijke storingen, maar die waren toch allemaal iets "groter" van aard. (Km teller die niet meer mee loopt, ABS die uitvalt + stuurbekrachtiging die uitvalt)etc.)

De laatste 8 cijfers van chassisnr zijn: AT075841

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Er is op dit chassisnummer een schrijven m.b.t. ABS en uitval stuurbekrachtiging, maar dan zou het ABS lampje ook moeten branden evenals het stuurbekrachtigingslampje.
Nog een schrijven over stuurbekrachtiging, maar ook dit schrijven lijkt me niet van toepassing omdat dit ook samen gaat met een aantal uit te lezen storingscodes en een brandend stuurbekrachtigingslampje.
Misschien dan toch Harry z'n idee opvolgen en diagnose laten stellen bij een dealer.

harry4203 (315) PRO, 9 jaar geleden

je moet toch beginnen met ook het logboek van de bsi uit te lezen. volgens mij kan dat alleen met dealerapp.

Toine.v (0), 9 jaar geleden

Dank voor alle reacties!

Dat uitlezen was al gedaan bij de Citroen dealer (volgens mij kan die dat ook PSA). En daar kwam helemaal niets uit naar uit. Enkel een storing van voor de periode dat de auto van mij was. Nu ruim 30.000 km geleden.

Inmiddels heb ik het volgende waargenomen: Na drie dagen zonder problemen zat vandaag toen ik terug kwam van uit de winkel en de auto wilde starten het stuur 'vast', geen lampje op het dashboard dat brand en ook geen melding in het display. Na 12 km rijden nog dezelfde situatie. Noodstop gemaakt, om te kijken of de ABS werkte en of dit iets zou veranderen aan de situatie. ABS werkt gewoon, lampje blijft uit en ook op display geen melding. Na nog ééns 3 km gereden te hebben, auto gestopt (motor laten lopen) en een maximale draai gemaakt naar links met het stuur, totdat je een soort van lichte knak hoort. Meteen een pieptoon, lampje storing stuurbekrachtiging aan en op display "storing stuurbekrachtiging". Nog 2 km verder gereden. Auto stil gezet, motor uit, contact uit, contact aan, (en dit 5 keer achter elkaar) Auto gestart en de storing is in zijn geheel weg, lampje uit, melding op display weg, stuur weer 'los' en 'normaal' naar huis kunnen rijden met een werkende stuurbekrachtiging. Nog iemand een idee? Of toch maar weer bsi uit laten lezen?

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

beste is bij de peugeot dealer uitlezen, maar citroen moet ook lukken. denk dat ze dan op basis van citroen c3 moeten uitlezen, zoals zelfde onderstel zijn vandaar.
je zegt zelf net dat je wel storing stuurbekrachtiging hebt gekregen dus je moet hoe dan ook storing hebben. zo nee dan eigenlijk met melding op display motor niet afzetten en naar de dealer gaan, dan kunnen ze altijd hem met lopende motor uitlezen. dan weten ze direct welke storing .
komt voor dat niet alle storingen die verdwenen zijn in logboek vermeld worden.

als ik zo je verhaal lees dan is de kans zeer groot op stuurpomp zelf. controleer of er geen vloeistof in de stekkers zit, want bij verkeerde vloeistof in systeem, kan het zo zijn dat de keeringen kapot gaan en dus ook vloeistof in je computer komt. is speciale vloeistof. heb hierdoor keer al een pomp binnen week kapot zien gaan.
controleer de voedingen belast van de pomp (de 2 dikke draden met minmaal 55watt lamp, communicatie draden waar 12volt op staat met maximaal 5watt lamp)
als dit allemaal goed is (neem aan val wel anders kun je de computer niet uitlezen) dan zou je op de stuurpomp uit komen
abs-pomp als die kapot is dan werkt idd je stuurbekrachtiging ook niet. maar dan heb je ook daadwerkelijke storing. dit komt ook enkele keer voor

Toine.v (0), 9 jaar geleden

Bij voorbaat dank voor alle reacties!

Ben afgelopen dinsdag bij de Peugeot dealer geweest, deze kon echt veel meer en beter uitlezen dan de Citroen dealer (ook vreemd!!). "Gelukkig' zat het stuur vast toen ik bij de dealer aankwam, er brandde geen lampje (storing stuurnekrachtiging) en ook op het display stond geen storing. Er kwamen bij het uitlezen 3 storingen naar voren (allemaal dezelfde code, helaas weet ik die niet meer). Ik had ondertussen natuurlijk veel vaker problemen gehad, maar er waren er dus maar 3 opgeslagen in het geheugen.
Accu, dynamo getest, waren OK. Toen via de computer getest en toen kwam naar voren dat er wel stroom aankwam bij de motor van de stuurbekrachtiging, maar de motor niet reageerde. De foutmelding was: "Probleem met de aansturing van het electrische gedeelte van de stuurbekrachtiging". Toen hebben ze de stekker van de motor (van de stuurbekrachtiging) los gehaald en doorgemeten. Er kwam wel spanning aan op de stekker, maar de motor reageerde niet. Diagnose, motor stuurbekrachtiging defect.

Oplossing van Peugeot: Vervang kabelboom en motor stuurbekrachtiging: Monteur zei dat het voor 99% de motor van de stuurbekrachtiging was die de problemen veroorzaakte. Om alles uit te sluiten wilde hij graag de auto de volgende dag terug om de kabelboom nog helemaal door te meten en alle massapunten te controleren. Toen ik die avond naar huis reed, zat het stuur nog steeds vast, maar toe ik bijna thuis was (3 km gereden) sprong het stuur weer 'los'.
De volgende dag (woensdag) de auto weer naar de Peugeot dealer gebracht, stuur zat nog steeds 'los', 's avonds de auto weer opgehaald, alle massapunten OK en kabelboom volledig doorgemeten, ook OK. Monteur had geprobeerd stuur weer 'vast' te krijgen maar dat was hem niet gelukt. Conclusie motor stuurbekrachtiging moet vervangen worden (kabelboom niet, deze is OK) kosten reparatie 348,- kosten onderzoek \diagnose €88,-. Ik heb een afspraak gemaakt om volgende week de raparatie (vervanging motor stuurbekrachtiging)te laten uitvoeren.

Toch vind ik het vreemd dat de stuurbekrachtiging het sinds woensdag weer prima doet en sindsdien niet meer heeft vast gezeten of storing heeft gegeven. Daarnaast stel ik mezelf \ jullie de vraag: Hoe kan een motor 'kapot' zijn die toch zeer regelmatig wel goed werkt.
Wat me nog opgevallen was tijdens de diagnose op dinsdag (toen de auto aan de computer aangesloten was en het stuur vast zat) dat de computer aangaf knipperd binnen een fractie van een seconde, stuurbekrachtiging aan, stuurbekrachtiging uit en zo minuten lang (totdat de monteur de diagnose zelf afbrak). Lijkt meer een spanningsprobleem!)

Ik heb er zelf geen verstand van en neem alleen maar waar en probeer uit te zoeken en te begrijpen waar het mis gaat.

Heeft er iemand nog een idee?

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

Uw stuurbekrachtiging valt ook uit, alles zo lezende kom ik bij de ecu uit , wat Harry ook al aan gaf .

vrg Thorpe

Toine.v (0), 9 jaar geleden

De ECU van de stuurbekrachtiging, waar zit die? Op de motor van de stuurbekrachtiging? M.a.w. zou alleen de ECU vervangen moeten worden en niet de gehele motor van de stuurbekrachtiging? Of zie ik dat niet goed?

Gegroet,
Toine

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

ecu zit vast aan de electromotor. is 1 onderdeel.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

zie het maar als een elektrische fiets zolang je trapt werkt de elektromotor , de ecu zijn je benen simpel uitgelegd , nu moet het hele lichaam vervangen worden in dit geval,

vrg Thorpe

Toine.v (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie!

Toch is het mij niet helemaal duidelijk. Jullie praten over de electromotor, en ik heb het over de motor van de stuurbekrachtig. Praten we over hetzelfde onderdeel?

De Peugeot dealer gaat a.s woensdag de motor van de stuurbekrachtiging vervangen (waar de ecu dus op zit!?). Dit zou dan de oplossing moeten zijn voor mijn probleem.

Zie ik het zo goed? Hopelijk wel, ander gaat het een dure 'grap' worden zonder resultaat.

De auto is net 4 jaar oud (in september 4 jaar geworden) zou hier nog sprake kunnen zijn van coulance vanuit de dealer? Hebben jullie hier ervaring mee?

Gegroet,
Toine

oldtimer (0) PRO, 9 jaar geleden

Als er al coulance zou zijn zou die van de importeur moeten komen, de dealer heeft een module waarin hij kan zien of deze reparatie voor coulance, en hoeveel coulance , in aanmerking zou kunnen komen. Hij moet dit dan nog wel aanvragen bij de importeur, deze beslist dan alsnog zelf of hij gezien de geschiedenis van de auto bereid is in de relatie met u te investeren.

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

het is een elektromotor die door de ecu aangestuurd wordt ,nu duidelijk ?


vrg Thorpe

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

de Peugeot monteur kon met zijn diagnose apparatuur de ecu aansturen , in de autosport zijn computergestuurde rem , stuur ,en veersystemen onmisbaar geworden , nu ze het in simpel uitvoering op het personen wagenpark toepassen moeten de kinderziekten er nog even uitgehaald worden , alle merken op dit moment barsten van de kinderziekten , wat dat betreft staat Uw niet alleen , blader de site van problemcar maar even door

vrg Thorpe

Toine.v (0), 9 jaar geleden

Allemaal bedankt.

Duidelijk. Hopelijk is na woensdag het probleem definitief opgelost.
Ik houd jullie op de hoogte.

Gegroet,
Toine

Toine.v (0), 9 jaar geleden

Zojuist terug van de Peugeot dealer electromoter (incl ECU) vervangen en probleem lijkt opgelost. Nu de komende dagen voor alle zekerheid nog even afwachten, maar ga er van uit dat het gefixed is. Geen coulance regeling gekregen.

Mocht het probleem alsnog niet verholpen zijn zal ik weer van me laten horen.

Iedereen hartelijk dank voor de hulp!

Groeten,

Toine

oldtimer (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je wel om coulance gevraagd. En zo ja dan zou je er nog eens een mail naar de importeur afdeling klantenservice aan kunnen wagen. Daarin vooral de leeftijd en de kilometerstand tot uiting laten komen. Heeft de auto echter meer dan 100.000 km afgelegd kun je het wel vergeten.

Toine.v (0), 6 jaar geleden

Zojuist terug van de Peugeot dealer electromoter (incl ECU) vervangen en probleem lijkt opgelost. Nu de komende dagen voor alle zekerheid nog even afwachten, maar ga er van uit dat het gefixed is. Geen coulance regeling gekregen.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Toch snel opgelost...bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum