Peugeot 407: Stuurbekrachtiging verliest olie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 16V automaat

Ongeveer 3 jaar geleden heb ik deze auto gekocht en er waren toen problemen met de stuurbekrachtinging. De dealer heeft toen de pomp vervangen, maar na enkele weken viel de bekrachtiging soms uit. Daarna is er weer een nieuwe pomp geplaatst en is het probleem verholpen tot kort geleden.
Nu doen zich dezelfde verschijnslen voor: na het starten van de motor werkt de bekrachtiging slecht en stuurt de auto zwaar; soms valt de bekrachtigigng uit in scherpe bochten naar links; onder de auto ligt olie links van het rechter voorwiel. Bijvullen met ATF lost de problemen voor korte tijd op. Door deze lekkage wordt de auto afgekeurd voor de APK.
Is dit een bekend probleem en hoe kan ik het oplossen?

tessa43

Geplaatst door tessa43 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Als het stuurbekrachtigingsvloeistof is wat onder de auto ligt, dan moet je toch kunnen vinden waar deze lekkage vandaan komt. Waarschijnlijk lekt het via het gaatje in de dop??? Om wat meer info over deze stuurbekrachtiging op te kunnen zoeken is het handig als je even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer plaatst.
Verder......je geeft aan ATF bij te vullen. Als je inderdaad ATF bedoeld, is dat NIET de juiste voorgeschreven vloeistof. Er hoort TOTAL FLUIDE DA in deze stuurbekrachtiging.

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

hans, hoe komt die lekkage via de dop? heb dat al vaker gezien.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Harry, inderdaad kom je het vaker tegen. Ik heb het idee dat het bij de oudere pompen te maken heeft met aangezogen lucht i.c.m. de hoger gelegen retouraansluiting in het reservoir, want als je de vloeistof ca. 20mm hoger zet als het max. streepje op het peilstokje (is een IF van) dan lijkt het sputteren uit het gaatje in de meeste gevallen opgelost. En anders de slang met pulsdemper monteren.
Dit is ook het antwoord wat ik retour gestuurd het richting tessa 43 n.a.v. de ontvangen laatste 8 van het chassisnummer.

tessa43 (0), 11 jaar geleden

Het probleem is opgelost. Ik heb het volgende gedaan:
1. bij koude motor olie bijgevuld tot ongeveer 25 mm boven het peil.
2. de motor gestart en het stuur vele malen naar rechts en naar links gedraaid, maar niet in de uiterste standen
3. de motor warm laten draaien
4. opnieuw olie bijgevuld

Op deze manier is het systeem goed ontlucht en werkt de stuurbekrachting weer als nieuw.

Wel bedankt voor het advies.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.