Peugeot 307: stuurbekrachtiging werkt de ene keer wel, andere keer niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

De stuurbekrachtiging van mijn auto doet het de ene keer wel en de andere keer niet. Als hij het wel doet, kan hij op elk willekeurig moment uitvallen, maar soms A
Als hij het niet doet, gaat hij niet uit zichzelf weer aan, ik moet hem altijd opnieuw starten.
Als hij het niet doet, helpt alleen opnieuw starten ook vaak.
Als hij het niet doet, helpt het ook vaak om de motor uit te zetten, in de achteruit zetten, in z'n vrij zetten en opnieuw starten. Vaak doet ie het dan weer.
Soms helpt dat niet, maar als ik dan hem uit zet, opnieuw start, stukje achteruit rijden, weer uitzetten en opnieuw starten dan doet ie het vaak ook weer, maar is geen garantie, soms helpt niks.
Ik heb hem laten uitlezen bij de dealer,
omschrijving:
Stuurbekrachtiging:
permanente storing. Elektronische eenheid.
Tijdelijke storing. Informatie rijsnelheid. Kortsluiting naar plus of circuit onderbroken.

Het elektronische eenheid verhaal gaat niet helemaal op, hij kan niet helemaal stuk zijn, want soms doet ie het wel, en dan voelt ie weer gewon vertrouwd, niks geks.


Ik en mijn vader(wegenwacht) staan voor een raadsel!!!

Wie o wie wil en kan ons helpen??

Groetjes, Sione

sione

Geplaatst door sione (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom zou het de ECU niet kunnen zijn, C2 heeft er wel eens last van ;) , kost je een compleet stuurhuis + ECu

sione (0), 14 jaar geleden

En de ECU is dan de elektrische eenheid die aan de pomp vast zit?(rechts voor het rechter voorwiel?)
We gaan nog kijken of het de stekkeraansluiting zou kunnen zijn van de dynamo op de startmotor.

harry4203 (540) PRO, 14 jaar geleden

wat je bij de dynamo wilt zoeken weet ik niet, heeft niets met de stuurbekr te maken, het enige wat je kunt doen is kijken of de storing met betrekking tot snelheidssignaal nog in meer regeleenheden voorkomt om uit te sluiten dat hier iets mee mis is. maar waarschijnlijk is gewoon de zgn gep oftewel stuurpomp incl ebe stuk.

sione (0), 14 jaar geleden

Dat had ik gelezen bij een ander forum over de stuurbekrachtiging:

"Goede middag, het probleem met de stuurbekrachtiging is opgelost. Fout zat in een stekkeraansluiting onderaan de startmotor. Beide draden van de 2polige stekker waren inwendig in het stekkerhuis afgebroken. Deze bedrading is afkomstig van aansluiting D+ en DF van de alternator."

Dit leek mij redelijk eenvoudig om te checken, voor zover wij weten is de enige andere optie de ECU en stuurhuis vervangen...

In welke regeleenheden zou jij die storing nog verwachten dan? Wat is een ebe?
Ik heb met het snelheidssignaal zelf geen problemen gehad, dat kwam alleen uit de uitlezing naar voren... Wij dachten dat de stuurbekrachtiging misschien uitviel doordat de snelheid niet goed werd doorgegeven ofzo, dat de stuurbekrachtiging pas aangaat als je snelheid hebt ofzo...
Weet jij waar wij de snelheidssensor kunnen vinden?

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

EBE is een elektronische eenheid, in dit geval zit die op de stuurpomp. Het snelheidssignaal komt van de abs-sensoren.

sione (0), 14 jaar geleden

oké, en waar zitten die abs-sensoren? (ik heb ESP)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

bij de wielen, ABS en ESP computer zitten bij mekaar in, net als de sensoren, deze vindt je bij de wielen.

sione (0), 14 jaar geleden

Oké, bedankt. Wij gaan donderdag weer verder kijken, ik laat nog horen hoe of wat.

harry4203 (540) PRO, 14 jaar geleden

je kunt er eigenlijk wel vanuit gaat dat wanneer er (in jouw geval ) een permanente storing in de stuurbekr-ecu zit dat deze echt stuk is. wel eerst de stekkeraansl op de pomp goed controleren. en kijk uit dat je niet alles door elkaar haalt, want je schrijft over stuurhuis vervangen, stuurbebr en ecu is een compleet onderdeel, en een stuurhuis is iets heel anders, en hoeft bij een 307 ook niet te worden vervangen.
en nog iets, laat het diagnose stellen en repareren van zulke dingen die met verkeersveiligheid te maken hebben(uitvallen van stuurbekr onder het rijden is niet echt prettig) over aan iemand met verstand van zaken.

sione (0), 14 jaar geleden

Ik vraag me af hoe permanent die permanente storing is, omdat de stuurbekrachtiging het soms wel doet... Hoe kan dat dan? De stekkeraansluiting op de pomp hebben we al gecheckt, die lijkt prima.
Wij dachten ook dat het stuurhuis een los onderdeel zou zijn, maar bij navraag bij de AMBA(leverancier van de wegenwacht) bleek toch dat de ecu en stuurhuis bij elkaar hoorden ofzo. We hadden zelf al gezien dat de pomp en ecu één geheel zijn.
Mijn vader(wegenwacht) gaat nog kijken of het vervangen van de onderdelen iets is waar hij aan zou kunnen beginnen, zo niet, dan laat ik het door de dealer doen.

harry4203 (540) PRO, 14 jaar geleden

de electrische stuurpomp vervangen is best te doen. hij moet alleen wel bij de dealer ingeleerd worden.

sione (0), 14 jaar geleden

Ingeleerd?? Wat is dat?

We gaan morgen weer verder kijken, stekkeraansluitingen checken en zien hoe de pomp vervangen moet worden. Even langs de AMBA, want die hadden gezegd dat het stuurhuis een geheel met de pomp zou zijn, maar volgens ons en de dealer is dat niet zo, dus... even kijken of zij wel hetzelfde onderdeel bedoelden als wij...

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

De AMBA is vast en zeker in de war met de nieuwere generatie stuurbekrachtigingen. Die zitten rechtstreeks op het stuurhuis. Is dus nog niet het geval bij de 307.
Er moeten met de diagnose-apparatuur bepaalde waardes/instellingen ingevoerd worden in de computer(EBE) van deze stuurbekrachtiging en aangemeldt worden op de rest van de auto elektronica. Dit noemen we telecoderen en inleren.

sione (0), 14 jaar geleden

Oke, danku. Mijn vader is nu bij de AMBA om daar zelf maar even in de boeken te kijken omdat wij dus ok al dachten dat zij een verkeerd onderdeel bedoelden.
We gaan vanmiddag weer verder kijken met de auto...

sione (0), 14 jaar geleden

We hebben toch niets anders kunnen vinden, dus ik heb een gereviseerde pomp besteld. We gaan hem dinsdag vervangen.
Ik weet alleen nog niet welke olie er nodig is voor de stuurbekrachtiging en hoeveel ongeveer?

sione (0), 14 jaar geleden

Inmiddels is de stuurpomp vervangen door een bij Auto Elect Hydroline bestelde gereviseerde pomp en is het probleem opgelost.
Er was nog sprake van dat de pomp ingelezen moest worden in het systeem, maar dat bleek niet nodig te zijn.
Mijn dank voor alle steun en hulp is groot!!

Groeten, sione

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.